Čo stojí za zrodom projektového ,,dieťaťa“ agentúry?

Predpokladajme, že v každej kvalitnej agentúre sa dnes stretnete s prístupom, že ak chcete klientovi s jeho značkou pomôcť uspieť, musíte ju spoznať, pochopiť a vnímať v celom pracovnom procese ako svoju vlastnú. Vždy nám predsa má záležať na tom, aby okrem samotnej značky koneční recipienti vnímali aj hodnoty s ňou spojené.

S akými odlišnosťami ale musíte počítať, ak sa rozhodnete stvoriť svoj vlastný, interný projekt? V nasledujúcich pár riadkoch sa vám ich pokúsim priblížiť na základe skúseností z nášho interného projektu, celoslovenskej súťaže vo videotvorbe pre začínajúce talenty RECfruit, ktorú organizujeme už štvrtý rok po sebe. Myslím si ale, že nájdeme aj spoločný bod, na ktorý takisto bude dobré pri tvorbe akéhokoľvek projektu pamätať.

Brief a know-how tímu

Postup à la agentúra, resp. časť tímu dostane od klienta brief, ktorý musí správne uchopiť, a v závere prísť s kreatívnou a hodnotnou exekutívou, je pre vás/nás celkom bežný. V prípade, o ktorom píšem, však toto zadanie a finálna idea prichádza zvnútra agentúry. Pochopiteľne, to, že sa jej žiada niečo s vlastným know-how, nemusí byť spravidla len myšlienkou vedenia firmy. Ak to, čo príde, má byť cenné, mala by sa podstata projektu odraziť od myšlienok celého kolektívu. Prečo? Len týmto spôsobom môže z agentúry „povstať“ niečo blízke všetkým kolegom a spoločná práca na tomto projekte im následne prináša potešenie. Nechcem však vyznievať príliš optimisticky, preto poďme na ďalší bod.

Čas

Ako píšem o pár riadkov vyššie, na to, aby interný projekt dlhodobo rástol, je potrebný záujem viacerých ľudí v tíme. Ak tvoríte niečo, čo charakterizuje vašu vlastnú agentúrnu rodinu, musíte počítať s tým, že okrem zvyšovania kredibility agentúry to pre vás a ľudí v tíme na druhej strane znamená aj zvýšenú časovú náročnosť.

Predstavte si napríklad, že by ste kvôli dlhodobému vlastnému projektu na niekoľko mesiacov či rokov odstavili klientske práce. Hotová utópia, no nie? ? Niektorí marketéri si to občas nechcú priznať, no sme závislí od klientskych zákaziek, a hoci by tento druh práce mal byť kreatívnym vyžitím, reálne takisto potrebujeme z niečoho žiť. Musíte sa teda zmieriť s tým, že zadania nepočkajú a popri ich plnení sa takisto treba snažiť o pokrok so svojím „agentúrnym dieťaťom“ – a to nejde inak, než obetovaním ďalšieho času.

Dlhodobejší partnering

O čase by som mohla písať aj v tomto odseku, nakoľko pri vlastnom projekte nefungujete na báze toho, že klient je zároveň váš partner. Jedine, ak si môžete na neustále rastúci projekt dovoliť čerpať čoraz väčší vlastný budget. Z môjho pohľadu tým, že súťaž RECfruit organizujeme už 4. rok, je nemysliteľné a neudržateľné živiť projekt len z interného rozpočtu. Opäť odporúčam neriadiť sa domnienkami a prílišným optimizmom (a to najmä v aktuálnych časoch) a namiesto toho hľadať vhodných partnerov, ktorí pomôžu naplniť vašu víziu pomocou finančnej podpory.

Tu chcem poznamenať, že je na mieste obrniť sa veľkou dávkou trpezlivosti, statočnosti a vytvoriť si hrošiu kožu voči občasným negatívnym reakciám. Prirodzene, nie každému projekt zapadne do jeho stratégie a marketingových či PR a CSR plánov. Musíte však neustále myslieť na to, že váš projekt bude potrebovať finančné prostriedky každý mesiac či rovno rok. Vyplýva to aj zo spomínaného času minutého jednotlivými ľuďmi v agentúre na rôzne procesy v rámci realizácie. Odporúčam teda hľadať nielen adekvátnych, no najmä ochotných partnerov, ktorých podstata projektu nadchne a budú s vami chcieť spolupracovať dlhšie obdobie. Takisto z dlhodobého hľadiska môžem posúdiť, že trpezlivosť priniesla aj nám do RECfruit tímu partnering založený na výborne nastavených spoluprácach, ktorý obe strany dlhodobo teší a inšpiruje.

dlhodobejší partnering

Mediálny partnering

Samozrejme. Okrem predošlého bodu o dlhodobejších spoluprácach sú veľmi dôležitý druh partnerstiev tie uzavreté s médiami. A tu si dovolím konečne vidieť aj nejakú podobnosť s klientskym projektom. Dobre pripravené PR kampane totiž nikdy (nikde) nie je na škodu. Preto sú vzťahy s verejnosťou dôležité ako pri zdvíhaní povedomia o spoločnosti, tak aj pri šírení osvety o tom, čo s pridanou hodnotou v rámci agentúry robíte.

Chuť tvoriť hodnoty

Mať chuť priniesť niečo naviac. Ako správni content marketéri sa o to snažíme pri všetkých našich klientskych projektoch, avšak to isté platí aj pri internom projekte, akým je RECfruit. Vysvetlím to zjednodušene, a vlastne sa tým vrátim k perexu tohto článku. Úspech projektu prichádza vtedy, keď zákazník prepája značku s výhodami a zážitkami, ktoré mu pravidelne prináša, a tak sa k nej, pochopiteľne, aj vracia. Našimi „zákazníkmi“ sú v tomto prípade talentovaní mladí videomakeri, ktorým sa snažíme už nejaký čas ukázať, že #mamnato nie je len frázou, ale vhodnou cestou, ako svetu odvážne ukázať, o čom točia. Moment, kedy si môžete povedať, že projekt uspel, teda nastáva, keď zákazník k značke (internému projektu) prichádza späť. Takto prichádzajú rok čo rok s prihláškami aj niektorí súťažiaci, ktorí v RECfruit vidia veľkú príležitosť, ako naštartovať svoju tvorbu a kariéru. Presne toto teší nás a to, myslím, môžeme vo všeobecnosti považovať za hnací motor, ako „agentúrne dieťa“ posúvať rok čo rok vpred. Makať okrem zadaní aj na veciach, ktoré vás tešia.

Verím, že pár odlišností, no aj podobností klientskeho a interného projektu ste si v tomto článku našli a že v práci na interných projektoch takisto budete vidieť zmysel.

Každoročne sa RECfruit, celoslovenská súťaž, snaží ukázať autorskú tvorbu začiatočníkov v oblasti videotvorby. Týmto spôsobom funguje ako počiatočná zastávka na ceste za úspešnou kariérou a mladým ľuďom otvára nové možnosti.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií.
Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Barbora Melišková
Reklama ju ohúrila už ako malé dievčatko, ktoré s údivom sledovalo TV spoty na prací prášok Vanish a rozmýšľalo, prečo, dopekla, sú tam vždy ľudia oblečení v ružovom. Rozhodla sa všetkému lepšie porozumieť, a tak nasáva poznatky už na magisterskom stupni Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy v Nitre. V CF-ku začínala ako stážistka, no aktuálne sa už venuje interným projektom a pozícii PR manažérky. Baška neznáša stereotyp, miluje svoje psy, kávu po ťažkej noci a originálne napísané texty. Svoj štýl v copywritingu však v sebe naďalej hľadá.