Kniha ako zrkadlo duše alebo 7 benefitov čítania

Myslím, že nebudem klamať, ak poviem, že žijeme rýchlo. Niekedy až príliš rýchlo. Dokonca až tak, že často ani nevieme, ako nám ubehol deň, pracovný týždeň, o víkende nehovoriac. Navyše, online svet nás pohltil natoľko, že niekedy nie sme schopní sa od neho odpútať a žiť v prítomnosti. Je to však realita, bez ktorej si už život nevieme predstaviť. Teda, ja by som aj vedela – v prípade, že by ma nohy a tiež srdce zaviedli k inej profesii. Tú svoju som si však zvolila dobrovoľne a neľutujem. V živote sa totiž riadim zásadne srdcom.

Ako fyzicky i psychicky vypnúť

Práca v online marketingu je kreatívna, niekedy adrenalínová, inokedy náročná, vo výsledku však veľmi fascinujúca. Minimálne ja ju tak vnímam. No nemenila by som. Práca content manažérky nie je len moje zamestnanie, ale aj moje hobby. Zbožňujem, keď je práce veľa a ja neviem, čo skôr. A potom som na seba hrdá a rada samu seba pochválim, keď stihnem všetky ciele a úlohy, ktoré som si na daný deň stanovila.

Na druhej strane sa snažím s časom narábať opatrne a rozumne. Strážiť si voľné chvíle, počas ktorých vypne nielen hlava, ale aj celé telo. Sú to také malé paradoxy, vďaka ktorým je môj život v harmónii. Pretože presne tak to chcem a myslím si, že všetkého je treba s mierou. Nepreháňať to s prácou a zároveň ani nepremárniť deň.

Ako teda docielim to, aby som vo voľnom čase maximálne vypla? Snažím sa žiť v digitálnom minimalizme. Nebudem klamať. Nefunguje to tak, že v práci padla a ja vypínam sociálne siete. Ale rada by som sa postupne k tomu dopracovala. Po pracovnej dobe sa snažím byť online čo najmenej, no zatiaľ nemám výsledky, s ktorými by som sa chcela chváliť. Chystám sa pustiť do svojej osobnej výzvy, 30 dní nebyť online – samozrejme, mimo práce. Je vedecky dokázané, že ak nejaký rituál opakujete 30 dní po sebe, stane sa z neho návyk, ktorý bude prirodzenou súčasťou vášho života.

Kniha ako zdroj múdrosti a inšpirácie

Od malička je mojou veľkou vášňou literatúra, neskôr sa k nej pripojilo písanie a všetko späté s týmto druhom umenia. Kniha pre mňa predstavuje život. A to doslova. Každá má jedinečný a originálny príbeh, z ktorého okrem iného plynie mnoho ponaučení a tiež inšpirácie. Mnohé nesú posolstvo a odkaz, ktorý si každý čitateľ môže interpretovať po svojom. A to je úžasné!

Ľudia pracujúci v online marketingu by po knihe mali siahať často. Nie som si však istá, či sa s týmto názorom každý stotožní, hoci ja som o tom presvedčená. A to vôbec nemám na mysli len literatúru o marketingu. Rýchla doba ale s časom nie je kamarátka. Ten nám uteká kamsi preč, nestihneme sa ani otočiť a on už je nedohľadne. Ale viete čo? Spomaľte. Vykročte času v ústrety. Máte ho presne toľko, koľko váš sused, váš partner, spolužiak. Je len na nás, ako drahocenný čas minieme a čomu/komu ho venujeme.

Kedy naposledy ste čítali naozaj dobrú knihu? Ja veľmi rada venujem svoj čas čítaniu a vzdelávaniu. Pretože vzdelávanie neznamená len niečo, do čoho sa nám nechce. Kniha v sebe nesie múdrosť, veľké pravdy, inšpirujúce postavy a situácie. A ja sa s vami podelím o to, prečo si myslím, že je čítanie pre marketéra nesmierne dôležité a v konečnom dôsledku i nápomocné. A tiež o to, aké benefity vám môže priniesť.

Mentálna stimulácia

„Čítanie je pre myseľ tým, čo cvičenie pre telo.“ – Joseph Addison

Keď pracujete v kreatívnom odvetví, potrebujete každý deň vymýšľať niečo nové, zaujímavé, niečo, aby ste zaujali. Či už hodnotným obsahom, atraktívnym vizuálom, alebo copy textom, videom a pod. Nie je nič lepšie a jednoduchšie ako nachádzať inšpiráciu v knižných príbehoch. Navyše, pri čítaní potrebujete udržiavať mozog aktívny a sústrediť sa na to, čo čítate. Mozog, ako každý iný sval v tele, vyžaduje cvičenie, aby bol silný, zdravý a fungoval vo váš prospech. Pri čítaní je potrebné pamätať si mnoho postáv, ich zameranie, charakteristické črty či zmýšľanie, mnoho dejových súvislostí, historických udalostí a pod. Čítaním tak precvičujete pamäťové funkcie, vďaka čomu je mozog aktívny, a zamedzujete tak vzniku rôznych chorôb, ako bolo vedecky dokázané (napr. Alzheimerovej).

Vedomosti

„Knihy sú najtichším a najstálejším priateľom. Sú najprístupnejším a najmúdrejším poradcom a najtrpezlivejším učiteľom.“ – Charles William Eliot

Napredovať bez nových vedomostí, to tak celkom nejde dokopy. Človek sa vzdeláva celý život. Kde nájsť najlepšie vedomosti, ak nie v knihách? Úžasné je, že po knihe väčšinou siahame vo chvíľach oddychu, a pri čítaní si neuvedomujeme, koľko nových informácii sa na nás nabaľuje. Ani by vám nenapadlo, že príde situácia, kedy sa vám budú hodiť. Čím viac vedomostí máte, tým ste lepšie pripravení zvládnuť akúkoľvek výzvu, ktorá príde. A ako sa hovorí, v živote môžeme stratiť čokoľvek, prácu, majetok, peniaze. Vedomosti vám však nikto nevezme. Skromne poznamenám, že viem, o čom píšem. Sama som si niečím podobným prešla.  

Slovná zásoba

„Kto sa chce stať vzdelaným, musí nad zlato vážiť si knihy.“ – Ján Amos Komenský

Nikdy nezabudnem na karhanie našej učiteľky dejepisu. Bola nešťastná, že sa nevieme vyjadrovať, a pripisovala to tomu, že nečítame knihy. Vtedy som nad tým ako každý teenager len pokrútila hlavou a možno sa aj zasmiala, ale ona mala veľkú pravdu. Čím viac človek číta, tým väčšiu slovnú zásobu nadobudne a vie ju využívať vo svojej každodennej komunikácii, s kolegami, s klientmi, pri písaní článkov či tvorbe iného obsahu.

Písanie

„Kniha je nástrojom, ktorý zapaľuje predstavivosť.“ – Alan Bennett

Písanie ide ruka v ruke práve s nadobúdaním novej slovnej zásoby. Presne tak som sa k nemu dostala. Milujem pestrosť slov a rada sa s nimi hrám. Slová, ktoré sa mi páčia, si zapisujem, prípadne často zisťujem ich pôvod, ich synonymá. Vždy ma lákalo písať vlastné príbehy. Vďaka tomu, že čítam od mladého veku, sa neustále formuje moja predstavivosť. Príbehy, ktoré sa v knihách odohrávajú sa mi stali inšpiráciou pri tvorbe tých vlastných. A tiež pri písaní článkov. Je pre mňa dôležité, aby každý obsah, ktorý vyprodukujem, mal atmosféru a emóciu. Ale o tom niekedy nabudúce.

Analytické myslenie

„Knihy nie sú na to, aby ste im verili, ale sú predmetom bádania. Keď prechádzame knihou, nemali by sme sa pýtať, čo v nej je, ale zvažovať, čo to znamená.“ – Umberto Eco

Kniha je skvelým nástrojom na precvičovanie analytického myslenia. Ak ste niekedy čítali román s kriminálnou zápletkou, viete, o čom hovorím. Pri tomto druhu kníh je potrebné zapnúť všetky mozgové závity, zapojiť predstavivosť a fantáziu a snažiť sa rozlúštiť zápletku. Vďaka týmto detailom, ktoré si pri samotnom čítaní v podstate ani neuvedomujeme, trénujeme svoju myseľ, myslíme kriticky, spájame si udalosti, činy či podrobnosti, ktoré sa odohrali alebo by nejak mohli spolu súvisieť, a vďaka tomu posilňujeme aj analytické myslenie. Schopnosť analyzovať podrobnosti však vieme využiť pri akomkoľvek druhu literatúry. Či už ide o kritiku zápletky v danom diele, o to, či bol charakter postáv dobre opísaný, alebo či dejová línia prebiehala bez problémov. Vďaka tomu vieme rovnako analyticky myslieť aj ako marketéri.

Koncentrácia

„Myslite predtým, než niečo poviete. Čítajte predtým, než začnete myslieť.“ – Fran Lebowitz

Svet je bláznivý, svet je rýchly. O tom som už hovorila. Denne sme vystavení toľkým stimulom. Vezmite si už len také sociálne siete. Často sa mi stáva, že idem na Facebook s konkrétnym zámerom. Zrazu sa pristihnem, ako rolujem stále nižšie a nižšie, pozerám si všeličo možné aj nemožné a po čase sa sama seba pýtam, prečo som tam vlastne išla? A sama neviem a koľkokrát na to ani neprídem. Takto mrhám cenným časom. Stáva sa to aj vám?

Ďalšia vec je, že istý časový úsek, povedzme 10 minút, si dnes človek dokáže rozvrhnúť medzi viacero aktivít. Odpovedanie na mail klientovi, odpisovanie kamarátovi na sociálnej sieti, rolovanie sociálnej siete, počúvanie hudby, sledovanie svojho smartfónu a mnoho ďalších. Na ktorú aktivitu z vymenovaných sa však skutočne sústredíte? Ktorej venujete najviac pozornosti?

Predpokladám, že žiadnej. Tento typ správania spôsobuje zvyšovanie stresu a znižuje našu produktivitu. Pri čítaní knihy dochádza k úplnému protikladu. Vaša pozornosť sa sústredí na jediné, a to na príbeh. Zvyšok sveta v danej chvíli neexistuje, vy ste ponorení v inom svete – reálnom, fantastickom, veselom, smutnom –, a prežívate s postavami všetky emócie. Ste koncentrovaní na jednu vec a absorbujete všetky detaily. Je to nádherný pocit. Vyskúšajte čítať 20 minút pred prácou a budete prekvapení, akí sústredení v nej budete. Keď prídete domov, tiež si venujte 20 minút s knihou, vďaka čomu sa odpútate od pracovných povinností a môžete si vychutnať pokojný večer.

Pokoj a relax

„Knihy sú zrkadlami duše.“ – Virginia Woolf

Okrem toho, že je čítanie knihy relaxačnou činnosťou, môže nám tiež priniesť vnútorný pokoj. S výberom knihy je to ako s každou situáciou v živote. Vysielame signály a priťahujeme si len také, ktoré aktuálne potrebujeme zažiť a niečo si z nich odniesť, napríklad ponaučenie. Som presvedčená, že s knihami je to rovnako. Koľkokrát sa vám stalo, že ste v istej situácii siahli práve po takej, ktorú ste aktuálne potrebovali čítať? Je prirodzené, že nám knihy dávajú odpovede na to, čo práve riešime alebo čím žijeme.

Ponáranie sa do iných svetov je veľmi oslobodzujúce. Ja si napríklad rada čítam pred spaním. Vyčistím si hlavu a lepšie sa mi zaspáva. Ak ste unavení z práce a myslíte na ňu aj v posteli, pretože vás čaká náročný deň, určite siahnite po knihe. Zabudnete na svoje stresy a starosti a na chvíľu budete žiť život niekoho iného, za ktorý, nech je akýkoľvek, nenesiete žiadnu zodpovednosť.

Ako ste na tom vy a knihy? Čítate beletriu, alebo siahate po knihách z oblasti marketingu, ktoré vám pomáhajú pri práci či štúdiu? Dajte nám vedieť do komentárov. Na oplátku vám nabudúce prinesieme tipy na knihy z oblasti marketingu (ale aj iné) a prezradíme vám, čo u nás v agentúre ContentFruiter číta grafik, čo content manažérka, social media špecialista a iní.

Author avatar
Dáša Vašíčková
Dáška je milovníčka cestovania, zvierat, literatúry a filmu. Bez smiechu a výborného bylinkového čaju si nevie predstaviť jediný deň. Má rada čas strávený sama so sebou a svojimi myšlienkami, kedy podľa nej vznikajú tie najlepšie kreatívne nápady. V agentúre pracuje ako Content Manažérka, má rada kvalitný obsah a vo voľnom čase sa tiež venuje písaniu článkov. Jej najväčším snom je precestovať Kanadu, Škandináviu a absolvovať Svätojakubskú pešiu púť do španielskeho pútnického mesta Santiago de Compostela – sama alebo vo dvojici, v tichu.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


  • Full-service pre Content Marketing. Budujeme informačných lídrov a tvoríme dlhodobé hodnoty s garanciou výsledkov.

  • ContentFruiter s.r.o.

    IČO: 50183419
    IČ DPH: SK2120207463
  • Odber newslettera

© 2016 - 2021 ContentFruiter s.r.o.