Už ste niekedy počuli o pojme pillar page? V content marketingu je celkom rozšírený – dokáže posúvať SEO aj celkové vnímanie contentu z technického aj funkčného hľadiska. Má viacero výhod. Jednou z nich je, že pomáha návštevníkom i vyhľadávacím nástrojom porozumieť štruktúre vášho webu. Ako pillar page vytvoriť a v čom vám môže pomôcť?
Čo je to pillar page?
Koncept pillar page spopularizoval Google na začiatku 21. storočia ako spôsob organizácie a štruktúry obsahu na webe. Pojem bol zadefinovaný SEO komunitou na opis stránky s kľúčovým obsahom, ktorá slúži ako centrum pre súvisiace podtémy alebo kategórie.
Tento typ podstránky je jedným z najlepších nástrojov, ktoré pomáhajú návštevníkom a vyhľadávacím nástrojom porozumieť štruktúre webu. Tieto jedinečné stránky sú komplexnými sprievodcami v konkrétnej téme, ktorú sa pokúšate zaindexovať vo vyhľadávaní. Vytvorením pillar page zjednodušíte a sprehľadníte rozloženie obsahu na stránke tak, aby pomohla návštevníkom získať odpovede na ich otázky čo najrýchlejšie a najjednoduchšie.
Ako by mala vyzerať pillar page?
- Ľahko čitateľná. Priemerný čitateľ strávi čítaním článku menej ako minútu. Urobte svoju pillar page dobre a ľahko čitateľnou. Primárne sa zamerajte na to, aby čitatelia našli odpoveď na svoju otázku čo najrýchlejšie a aby boli všetky informácie zrozumiteľné. Môžete to docieliť aj krátkym obsahom, ktorý uvediete na začiatku pillar page. Obsah pomôže používateľom orientovať sa, zlepší rýchlosť vyhľadania informácií a zároveň sprehľadní celkové vnímanie pillar page.
- Užitočná. Poskytnete čitateľom hodnotu prostredníctvom vysokokvalitných informácií a odpovedí na ich otázky, ktoré sa dajú ľahko vyhľadať a sú užitočné.
- Obsahuje dostatok kľúčových slov. Uistite sa, že do pillar page zahrniete 15 – 20 kľúčových slov a fráz, ktoré ľudia skutočne vyhľadávajú v rámci danej témy.
- Primerane dlhá. Pokiaľ tvoríte komplexnú pillar page, podľa Similarwebu by mala obsahovať aspoň 3 000 slov. Podľa jeho štúdie nie je tento rozsah príliš krátky, aby bol neužitočný, a ani príliš dlhý, aby sa nedal prečítať.
V čom vám pillar page môže pomôcť?
Existuje niekoľko technických detailov, ktoré by vás mohli presvedčiť, že tento typ podstránok sa naozaj oplatí tvoriť:
- Budovanie autority témy. Podtémy pokrývajú všetky aspekty hlavnej témy, čo pomáha zlepšiť autoritu webu pre danú tému.
- Zjednodušenie navigácie pre používateľov a vyhľadávače. Dobre štruktúrovaný obsah zlepšuje používateľskú skúsenosť a pomáha Googlu pochopiť účel vašej stránky.
- Zlepšenie interného prelinkovania. Interné prelinkovanie je rovnako dôležité ako to externé. Správnym interným prelinkovaním zjednodušíte prácu aj crawlerom Googlu, ktoré sa vám za to odvďačia v podobe rýchlejšieho a kvalitnejšieho indexovania.
- Generovanie spätných odkazov. Pillar page je jeden z najhodnotenejších typov obsahu z hľadiska vyhľadávačov a práve tieto typy obsahov majú tendenciu priťahovať viac spätných odkazov ako napríklad bežné blogové príspevky.
Ako tvoriť pillar page?
Konečne sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu. Základný postup tvorby pillar page, ktorý uvádza aj spoločnosť Hubspot, sme doplnili niekoľkými podstatnými poznatkami z našej praxe:
- Vyberte si hlavnú tému.
V prvom kroku odporúčame vybrať si tému, ktorá bude zastrešovať pillar page. Dbajte na to, aby bola dostatočne široká, takže následne ju budete môcť rozdeliť na podtémy.
- Vytvorte podtémy, ktoré spadajú do rozsahu hlavnej témy, a vyberte kľúčové slová.
Pri určovaní podtém môžete použiť napríklad nástroj Marketing Miner, ktorý má funkciu otázky. Tá vám pomôže pochopiť, na aké otázky by ste mali odpovedať, aby ste prilákali čitateľov. Dôležité je aj zanalyzovať objemy vyhľadávaní, aby sa nestalo, že budete tvoriť obsah na tému, ktorú nikto nevyhľadáva.
- Stanovte si, na aký interný alebo externý obsah chcete odkazovať.
Tento bod sa primárne odvíja od toho, ako dlho funguje váš web, resp. koľko obsahu sa na ňom nachádza. Pokiaľ máte obsahu viac než dosť, môžete začať výberom všetkého relevantného obsahu, ktorý môžete pri prelinkoch použiť. Ak ho však nemáte dostatok, nie je to vôbec žiadny problém a pillar page môže slúžiť ako skvelá inšpirácia na tvorbu ďalšieho relevantného obsahu. Ten môžete do pillar page doplniť neskôr.
Poznačte si aj podtémy, ktorým sa chcete venovať v budúcnosti – tieto články môžete napísať neskôr. Na vyplnenie medzier v obsahu môžete použiť aj externé odkazy. Pokiaľ to urobíte, uistite sa, že odkazujete na renomované webové stránky, ktoré sú z hľadiska danej témy relevantné.
- Zoraďte si podtémy a začnite písať.
Proces tvorby pillar page je pomerne dlhý a náročný. Začnite zoradením podtém – pomôže vám to zistiť, ako spolu navzájom súvisia. Dobre si premyslite aj štruktúru textu, ktorá predstaví danú pillar page s jej hlavnou témou a so súvisiacimi podtémami. Pokiaľ máte všetko pripravené, môžete sa pustiť do toho najdôležitejšieho – do písania. Nezabúdajte, že píšete pre čitateľov a nie pre vyhľadávače. Spôsob, akým ľudia vyhľadávajú obsah, sa mení a pravdepodobne sa aj meniť bude.
Krytina – ukážková pillar page Cena strechy z našej dielne
Pillar page sme tvorili aj pre nášho dlhoročného klienta – výrobcu strešnej krytiny spoločnosť Terran na portál Krytina.sk. Pri jej tvorbe sme sa zamýšľali, čo asi vyhľadávajú potenciálni klienti Terranu a aký typ obsahu by mohol byť pre nich užitočný a prínosný. Analýza kľúčových slov nám potvrdila, že v tomto segmente ľudia najviac vyhľadávajú a dopytujú sa na cenu strechy. Aj z toho dôvodu sme vytvorili komplexného sprievodcu v tejto tematike.
V rámci pillar page sme vytvorili krátky, ale trefný obsah, ktorý zastrešuje kľúčové obsahové témy, čitateľovi pomáha orientovať sa v obsahu a taktiež zjednodušuje navigáciu.
Každý celok sme vizuálne oddelili a pridali sme aj bočný navigačný panel na zjednodušenie orientácie na webe. Pokiaľ čitateľ nájde všetky informácie, ktoré hľadal, môže sa jednoducho presunúť na ďalšiu tému, ktorá ho zaujíma. Samozrejme, nechýba ani interné prelinkovanie. To zjednodušuje prácu crawlerom Googlu, ktoré nás za to bohato odmenia lepšími pozíciami a rýchlejším indexovaním.
Pillar page každý rok aktualizujeme a tým jej aj z hľadiska Googlu stále udržiavame relevanciu. Počas troch rokov existencie získala táto podstránka viac ako 36 000 zobrazení, pričom tento počet každý mesiac rastie.
Zdroje:
Počas vysokej školy ho uchvátil marketing a začal sa mu aktívne venovať aj vo voľnom čase. Prešiel si mnohými pozíciami, ako napríklad PPC špecialista, Social media špecialista alebo Account manager. Vo voľnom čase si rád zašportuje a spoznáva naše malebné Slovensko.