5 dôvodov, prečo by ste mali tvoriť vlastné médium

Využívate aktívne sociálne siete? Sú už stabilnou súčasťou vašej marketingovej stratégie? Čo by sa stalo, ak by Facebook či Instagram zablokoval váš účet, vaše reklamy, alebo zdvihol cenu za propagáciu na dvoj- či trojnásobok, významne znížil váš dosah, prípadne jednoducho zmenil svoje podmienky vo váš neprospech? Pamätáte si ešte na obdobie, keď Facebook na Slovensku testoval v roku 2017 tzv. Prieskumník? Možno sa vám už viackrát stalo, že ste si hovorili, aké by to bolo, mať väčšiu kontrolu nad tým, čo môžete robiť v rámci sociálnych sietí. Musíme však iba akceptovať, že stránka či profil na Facebooku, Instagrame alebo iných sociálnych sieťach nie je naším vlastníctvom. Využívame externý mediálny priestor.

Kupujete si reklamu v mienkotvorných médiách alebo v nich publikujete svoje PR články? Možno sa vám stalo, že pri vašom článku sa zobrazovala reklama vašej konkurencie a ľudia po dočítaní vášho obsahu smerovali cez bannerové plochy priamo k nej. Veľa firiem sa pritom o takejto aktivite často ani nedozvie. V prípade, že nepublikujete obsah vo vlastnom médiu, musíte akceptovať podmienky, ktoré vám dáva dané médium, prípadne si priplatiť za špecifické požiadavky. Môžete byť obmedzení rozsahom obsahu, počtom spätných odkazov, vložením špeciálnych prvkov, bannerov a pod. Samozrejme, individuálne si môžete dohodnúť aj iné podmienky, len výnimočne to však bude bezplatne.

Mysleli ste si, že ide o článok prezentujúci Raiffeisen banku? Omyl. Je to PR článok Fio banky.

Výhody realizácie vlastného média

Nič z vyššie spomenutého by vás nemuselo veľmi trápiť, ak by ste tvorili svoje vlastné médium. Na prvý pohľad to znie ako veľmi vzdialený, možno až nedosiahnuteľný cieľ. Keď však hovorím o vlastnom médiu, nemám práve na mysli médium veľkosti aktuality.sk alebo sme.sk. Pravdepodobne nepotrebujete zásah v miliónoch používateľov mesačne, tak ako to majú spomínané médiá. Vašou silnou zbraňou môže byť práve relevancia návštevníkov, ktorí váš magazín, blog alebo portál budú navštevovať vďaka špecificky zameranému a relevantnému obsahu pre segment, v ktorom pôsobíte.

Našťastie, dnes už aj na Slovensku existuje viacero príkladov spoločností, ktoré v rôznych segmentoch prevádzkujú svoje vlastné médiá, čo im prináša rôzne výhody. V zahraničí je možné príklady firiem s ich vlastnými médiami počítať na tisíce.

Ak stále váhate, či by mohlo byť vlastné médium riešením práve pre vás, pozrite si týchto 5 dôvodov, kvôli ktorým by ste nad tým mali minimálne začať premýšľať:

1. Máte k dispozícii vlastný priestor na promovanie produktov a služieb

Vytváraním vlastného magazínu – vlastného média – vytvárate relevantný priestor pre publikovanie vašich produktov a služieb, tak ako to dnes možno robíte v nejakých externých médiách. Rozdiel je však v tom, že za publikovanie obsahu pri vlastnom médiu nemusíte platiť a zároveň si podmienky pre publikovanie vytvárate vy sami (aký bude rozsah obsahu, koľko spätných odkazov doň vložíte či aké bannery a iné call-to-action sa budú zobrazovať popri obsahu). Navyše, tento priestor máte k dispozícii 365 dní v roku. Taktiež vymeniť nejaké bannery alebo zmeniť, resp. doplniť obsah môžete kedykoľvek budete chcieť. Toto je pre mnohé firmy neoceniteľná výhoda. Príkladom takéhoto projektu je aj online magazín Electrend spoločnosti Legrand Slovensko.

Online magazín Electrend, ktorý prevádzkuje spoločnosť Legrand Slovensko

2. Máte projekt, ktorý bude dlhodobo prinášať hodnotu

Ako dlho bude pre vás pracovať vlastné médium? Roky. Samozrejme, za istých podmienok. Ak však budete pravidelne pracovať na novom a originálnom obsahu, tento budete ďalej šíriť prostredníctvom linkbuildingu, sociálnych sietí, newslettrov či natívnej reklamy, váš úspech je z dlhodobého hľadiska zaručený. Vytrvalosť je jeden z hlavných faktorov, vďaka ktorým sa firmám darí vlastné médium budovať.

V istom čase (po niekoľkých dňoch, týždňoch, prinajlepšom mesiacoch) však väčšina firiem, ktoré začnú tvoriť obsah, s publikáciou nového obsahu prestane. Je za tým obyčajne jedna alebo niekoľko z týchto príčin:

  • nedostatok času,
  • vyčerpanie tém,
  • chýbajúca obsahová stratégia,
  • nesprávne nastavená obsahová stratégia,
  • neprebieha distribúcia/podpora obsahu,
  • obsah nedosahuje očakávaný výkon (často to súvisí aj s nesprávne nastavenými cieľmi).

Jednou z pekných ukážok dlhodobej tvorby hodnotného obsahu je napr. Health Essentials – projekt kliniky v Clevelande.

Ukážka z projektu Health Essentials

3. Vďaka tomuto modelu dokážete zarábať dodatočné financie

Možno už pri čítaní prvého bodu vám napadlo, či by ste tento vytvorený mediálny priestor mohli ponúkať aj ostatným subjektom, prípadne profitovať z uverejňovania obsahu ďalších firiem vo vašom médiu. Pravdaže. Je to stratégiou mnohých spoločností, ktorým sa postupom času podarilo vybudovať relevantne veľké publikum navštevujúce webový portál. Tieto firmy dnes vďaka vytvoreniu vlastného či hneď niekoľkých médií profitujú. Jedným príkladom za všetky môže byť spoločnosť Arrow Electronics, ktorá v súčasnosti vlastní a prostredníctvom svojej divízie AspenCore prevádzkuje viac ako 25 portálov zameraných na elektroniku.

Niektoré z médií patriacich Arrow Electronics

4. Získavate pravidelné a cenné dáta z trhu

Ak postupom času vytvoríte relevantné špecializované médium, máte zrazu prístup k tisíckam používateľov a ich názorov. Môžete tak realizovať pravidelné ankety, pýtať sa na mienku čitateľov ohľadom tém, ktoré sú relevantné pre váš segment alebo konkrétne pre vašu spoločnosť. Navyše vám môžu poradiť aj nové témy, ktoré môžete zahrnúť do vašej obsahovej stratégie. Príkladom sú pravidelne realizované ankety na portáli Krytina.sk (prevádzkuje ho výrobca betónovej krytiny značky TERRAN):

Aké vlastnosti najviac zavážia pri výbere novej strešnej krytiny? Na otázku odpovedalo 650 respondentov – návštevníkov portálu Krytina.sk.

Aká farba krytiny je na Slovensku najpopulárnejšia? Odpovedalo 1 249 respondentov – návštevníkov portálu Krytina.sk.

Príklad ankiet realizovaných na portáli Krytina.sk

5. Máte k dispozícii vlastnú databázu kontaktov

Postupom času vaše vlastné médium navštívia tisícky, desaťtisíce až státisíce ľudí. Ak vytvárate skutočne relevantný a kvalitný obsah, je to zároveň príležitosť budovať komunitu odberateľov vášho obsahu. Pre vás to môže byť ďalší významný kanál na oslovenie vašich potenciálnych zákazníkov, a to nielen novo publikovaným obsahom, ale aj vašimi komerčnými posolstvami.

Call-to-action pre odber newslettra na portáli Čaro dreva – projekt spoločnosti HELIOS Slovakia

Krok za krokom

Pochopiteľne, vlastné médium nevytvoríte za deň ani za týždeň. Je to sústavná práca, ktorú však viete realizovať popri vašich ostatných aktivitách, a postupne môže začať nahrádzať či významne dopĺňať ostatné vaše marketingové aktivity. Budete mať k dispozícii vlastné médium s tisíckami či desiatkami tisícov relevantných návštevníkov mesačne, ktorých budete získavať bezplatne z organického vyhľadávania – vďaka e-mail marketingu či z priamych návštev. Budete mať obchodníka, ktorý pre vás pracuje 24 hodín denne, profitabilný kanál, prieskumníka, ktorý za vás skúma názory potenciálnych zákazníkov vo vašom segmente. Dôvodov, prečo sa firmám oplatí vytvárať svoje vlastné médiá, je určite viac ako spomenutých päť. Sami časom prídete na to, čo všetko ovplyvňuje a prináša vlastné médium, ak ho máte vo svojom portfóliu marketingových aktivít.

Author avatar
Patrik Vavrovič
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


  • Full-service pre Content Marketing. Budujeme informačných lídrov a tvoríme dlhodobé hodnoty s garanciou výsledkov.

  • ContentFruiter s.r.o.

    IČO: 50183419
    IČ DPH: SK2120207463
  • Odber newslettera

© 2016 - 2021 ContentFruiter s.r.o.