Vedeli ste, že obľúbená módna značka Zara expeduje svoje výrobky medzi zákazníkov bleskovou rýchlosťou? Trvá len 15 dní, kým sa oblečenie z výroby dostane na pulty, kde sa oň trhajú ľudia rôznych vekových skupín. Azda vám nemusíme vysvetľovať, prečo trhá prvé priečky v rámci fast fashion. A napriek tomu, že nie je príliš ekologická, patrí jej majiteľ medzi najbohatších ľudí sveta. Otázka však zostáva, ako dlho vo vašom šatníku prežije šik oversize baby blue sako, ktoré ste si uchmatli medzi ďalšími dychtivými dámami. A čo bude potom, ak vás prestane baviť? Necháte ho pomaly, ale isto zapadať prachom? Posuniete ho ďalšej kamke? Či vhodíte do zberného kontajnera s oblečením?
Slovo recyklácia už pre nás nie je žiadnou novinkou. No ešte stále môžeme mať pocit, že na nás vyskakuje aj z chladničky. A nie je to len preto, že sme úspešne začali recyklovať plasty. Aj mnohé módne koncepty sa stále častejšie zamýšľajú nad tým, ako by ich zákazníci mohli zostať čo najviac trendy tak, aby pritom zbytočne nezaťažovali našu Zem. Zaujímavou ideou sú moderné second handy – ktoré svoje produkty zveľaďujú napríklad formou upcyklácie, a to prešívaním už hotového oblečenia. Tieto moderné spôsoby sa stali pomerne obľúbenými predovšetkým medzi mladou generáciou. Upcyklácii sa však venujú aj veľké módne značky, čo už teda o niečom svedčí. V oblasti módy nás čaká revolúcia v materiáloch. Nie sme ďaleko od toho, že sa po meste budeme promenádovať s kabelkami z hroznových šupiek.
Viete však, ako sa recykluje obsah v marketingu?
Poznáte ten pocit, keď napíšete alebo sa vám pod ruky dostane naozaj kvalitný článok. Máte chuť ho vykričať do sveta. Nestačí len, že ho budete promovať naprieč sociálnymi sieťami. Zaslúži si nielen chvíľkovú slávu, ovácie i fanfáry, prosecco a glitre, ale aj dlhú životnosť. Ako však udržať článok nažive naozaj tak dlho, aby sa nestratil medzi všetkým ostatným obsahom, ktorý každý deň pribúda enormnou rýchlosťou?
Odpoveďou môže byť recyklácia. Áno, tá istá, ktorá vás núti rozoznávať farby smetných košov. Ó áno, aj tá, čo vám hovorí, že by ste si nemali kupovať tričko za 3,99 eur. Repurpose content v anglickom jazyku, alebo aj obsah, ktorý si zaslúži druhú šancu. Viete, ako mu ju dať?
TIP
Ešte predtým, než začnete článok recyklovať, uistite sa, že ide o naozaj obľúbený a populárny obsah. Asi vám nemusíme hovoriť, že základom je pozrieť si čísla napríklad v Google Analytics. Druhú šancu si vždy zaslúžia tie najpopulárnejšie. Avšak môžete zvoliť aj taktiku, že oživiť budete chcieť práve taký, ktorý svoju slávu ešte nezažil. V tom druhom prípade však treba zamakať o čosi viac. Rovnako tak bude ešte o čosi viac potrebné sledovať jeho cestu, ktorá môže viesť k jeho väčšej sláve a snáď nie do priepasti.
Takmer najjednoduchšie znovupoužitie vášho článku môže byť jeho „prevariovaním“ do nového typu obsahu. Budete sa čudovať, ako sami sebe viete ušetriť čas, ak dobrý článok pretransformujete napríklad do infografiky. Samozrejme, že nejaký čas tejto transformácii musíte venovať, no stále majte v hlave, že to robíte pre dobrú vec. Ďalším skvelým tipom môže byť vytvorenie akéhosi seriálu na pokračovanie. Váš prvotný skvelý a bravúrny článok poslúži ako úvod do danej problematiky. Následne ho môžete rozviesť v ďalších, ktoré, samozrejme, budú odkazovať na základnú materskú loď.
Vieme to posunúť ešte ďalej? Isteže áno. Ďalším využitím môže byť vytvorenie pillar page, case study alebo ultimate guidu či brožúry napríklad v printovej podobe. Článok však môže byť aj skvelou inšpiráciou pre tematické nasmerovanie newslettra. Alebo viacerých newslettrov?
Náročnejšími procesmi môže váš článok prejsť v prípade, že ho zakomponujete do e-booku. V tomto prípade vám však len jeden určite stačiť nebude. No ak máte poruke podobné články, ktoré sa tematicky zhodujú, ľavou zadnou viete vytvoriť e-book, ktorý sa vo virtuálnom svete len tak nestratí. Ide o stále viac a viac populárny formát, ktorý ale ešte netvoria „všetci“. Azda najlepším tipom, ktorý vám pri tvorbe e-booku vieme pošuškať, je, že počas nej myslite predovšetkým na nadčasovosť. Nie je nič horšie pre elektronickú knihu, ak ju pochováte neaktuálnymi termínmi či striktnou väzbou na čas.
So svojím bravúrnym článkom nemusíte zostávať iba v rovine písaného textu. Ak chcete staviť na modernejšie prvky, je čas porozmýšľať napríklad o podcastoch. Možno vám ani na um neprišlo, že je celkom jednoduché, aby sa váš článok stal predlohou k rozhovoru. Ak sa posunieme ešte o krok ďalej, môžeme sa začať baviť aj o pretvorení do videa. Napríklad aj priamo do tutoriálu. Ako sa hovorí, fantázii sa medze nekladú. Preto by ste v tomto prípade nemali staviť na istotu, ale na kreativitu.
TIP
Pretaviť už hotový článok môžete aj do, povedzme, nudnejších formátov, ale zato s dobrým úmyslom. Povenujte sa vášmu článku tak, že z neho vytvoríte prezentáciu, alebo si z neho urobte ukážkový, náučný článok s pozitívami, negatívami a výsledkami. Následne ho odprezentujte študentom, stážistom či vašim kolegom. Nezabúdajte, že každý deň je príležitosť naučiť sa niečo nové. A prečo by ste sa na chvíľu nemohli stať učiteľom práve vy?
Váš hrací plán
Ľahko sa hovorí a ťažšie realizuje? Nezúfajte – ako by to bolo, keby sme pre vás nemali dostatok praktických rád. Veď predsa na to sme tu:
- Ešte pred recykláciou si spíšte aspoň v krátkosti ciele, ktoré vás k nej motivujú. A neustále sa k nim vracajte, aby ste neodbočili do uličky, z ktorej sa nebudete vedieť vrátiť späť.
- Nezabúdajte na SEO. Vašou základňou by mala byť KW analýza.
- Prelinkovanie nie je práca navyše. Je to veľmi dôležitá súčasť tvorby.
- Odkazovať na ďalšie položky viete aj slovom.
- Myslite vo veľkom. Z jedného obsahu môžete vytvoriť aj ďalších desať. Pracujte s rozvahou a rozumom.
- Nikdy nezabúdajte na článok, z ktorého ste vychádzali.
- Vyťažte z neho maximum. Nech tie ovácie stoja za to.
- Čísla si sledujte aj vtedy, ak máte z recyklovaného obsahu dobrý pocit. Dôležité je, ako na neho bude reagovať spoločnosť.
- Nelimitujte sa termínmi a časom. Stavte na nadčasovosť.
- Vďaka recyklácii ušetríte náklady. Investujte ich do niečoho, čo sa vám opäť vráti. A kruh sa tak uzavrie.
Držíme vám palce, aby ste sa pri recyklácii nezacyklili a nestratili. Prekonajte strach a dajte obsahu druhú alebo aj piatu šancu. Nechajte sa prekvapiť, ako dobre premyslené kroky a stratégie môžu dlhodobo fungovať.
Uvarte si kávu, dolejte si proseco a vychutnajte si čas pre vás, ktorý vám zostal navyše vďaka recyklácii.
Zastáva pozíciu Content Manager. Venuje sa nielen tvorbe hodnotného obsahu, ale aj manažovaniu rôznorodých projektov ako support pre klientov. Projekty vedie od inšpiratívnych začiatkov po čo najúspešnejšie konce (alebo ešte ďalej). Ak práve nepracuje, nájdete ju pri boxovacích vreciach či v kuchyni s čokoládou okolo celej tváre. V živote nedá dopustiť na slobodu, hory a dobrých ľudí. Rozoznáte ju podľa divného a hlasitého smiechu. Bez kávy a kníh si marketérsky život nevie predstaviť.