Je content marketing len módny trend?

Na pojem content, či content marketing, mali a dodnes majú marketéri rozdielne názory. Mnohí ho považujú za módny trend, buzzword, marketingový výstrelok posledných rokov. Iní ho berú ako seriózny a moderný marketingový nástroj, prostredníctvom ktorého sa im darí dosahovať ciele, o čom svedčia aj viaceré ich prípadové štúdie. Obsah, aj u nás skôr uvádzaný jeho anglický ekvivalent content, tu však bol prakticky už od praveku. Zmenil sa len pohľad naň a spôsob akým ho je možné využiť v náš prospech. Je content marketing naozaj len módny trend?

Desať marketérov, desať názorov

Ak zadáte do vyhľadávača slovo content alebo content marketing, okrem firiem, ktoré sa tomuto nástroju aktívne venujú, nájdete aj viacero článkov, v ktorých ich autori uvažujú nad tým, kde sa content marketing vôbec vzal, že ide o buzzword, ktorý prišiel a znovu sa stratí, resp. ide len o pomenovanie niečoho, čo už dlhé roky v praxi funguje. Vo februári blogoval o content marketingu ako o "obyčajnom a hlúpom buzzworde" napríklad Martin Woska z Triadu, na ktorého takmer okamžite reagoval Tomáš Grečko zo SEESAME. Práve kvôli niektorým protichodným názorom odborníkov aj laikov, sú obyčajne diskusie pod týmito článkami dosť aktívne. Čo koniec koncov content marketingu len nahráva.

Content marketing buzzword_ContentFruiter

Content - módny trend trvajúci viac ako storočie?

Jedným z bodov, prečo mnohí považujú content marketing za módny trend je domnienka, že content marketing prišiel z ničoho nič v posledných rokoch, akoby módny výstrelok. Túto myšlienku však vyvracia fakt, že content marketing tu v istej podobe bol už koncom 19. storočia a samotný content tu bol ešte dávno predtým. Medzi prvými spoločnosťami, ktoré aktívne robili content marketing, bol John Deere, ktorý už v tom období vydával príručku Furrow, ktorá neslúžila ako predajný katalóg, ale ako pomôcka pre poľnohospodárov. Jej cieľom teda nebolo predávať, ale pomáhať a vzdelávať.

Spoločnosť John Deere však nebola jedinou. V priebehu storočia sa našlo množstvo spoločností, ktoré sa nesnažili tlačiť na predaje, ale na vzdelávanie a pomoc zákazníkom. Boli presvedčení o tom, že spokojní a edukovaní čitatelia ich obsahu sa neskôr môžu stať ich zákazníkmi. Čo sa koniec-koncov aj potvrdilo.

Pojmy, ktoré sa uchytili v 21. storočí vznikli vývojom

Premýšľali ste niekedy nad tým, koľko nových slov už bežne používate v porovnaní s obdobím niekoľko rokov späť? Ak áno, zistíte, že používate o desiatky, možno aj stovky rôznych podstatných mien, slovies, prídavných mien, ktoré sa chtiac, či nechtiac dostali do vášho slovníka. Pomenúvajú činnosti či veci, ktoré tu nikdy predtým neboli - SEO, email, content, facebook, googliť, tweetovať, ale aj veci a činnosti, ktoré tu boli, ale ich rozvojom dostali nový rozmer - cloud, newsletter, SPAM. Postarali sa o to nové informačné technológie, vznik internetu, neskôr sociálnych sietí a ďalších nástrojov, ktoré postupom času prichádzajú.

A to je len veľmi malá vzorka toho, čo v skutočnosti prináša technologický vývoj do nášho slovníka. Všetky nové výrazy totiž môžu vznikať len rozvojom. Označovať ich preto všetky ako módne trendy či buzzwords (pričom sám buzzword je prakticky tiež len buzzwordom) by nebolo celkom správne.

Aj content marketing má svoje trendy

Nie je to predsa samotný pojem, na čom stojí zmysel daného nástroja. Content, teda obsah tu už je predsa tisícky rokov a aj v marketingu sa už dlhé roky využíva. To čo však dáva contentu skutočnú silu je stratégia, nastavenie cieľov, jeho premyslená tvorba a šírenie. A práve to je to, čo nám okrem iného má content marketing povedať, a to čo sa v marketingu doteraz aktívne nepoužívalo. Bez nastavenej obsahovej stratégie by samotná tvorba obsahu a jeho publikovanie neprinášala žiadaný úžitok,nenapĺňala by očakávané konverzie, zvýšené predaje, nebudovala by značku, ani nevytvárala viac lojálnych zákazníkov.

Nie sú vyššie konverzie a spokojní zákazníci cieľom všetkých spoločností orientujúcich sa na konečného spotrebiteľa? Nevznikali vždy firmy práve pre to, aby získavali nových a spokojných zákazníkov, ktorí im budú zvyšovať predaje? Ak teda chceme použiť na content marketing slovo trend, ide o trend, ktorý je medzi nami už niekoľko sto rokov a predpokladám, že niekoľko ďalších tu ešte bude. Pravdepodobne by teda content marketing ako módny trend úplne nezapadal do definície trendu. A aby som nezabudol, aj samotný content marketing má svoje trendy, ktoré sa neustále menia, a preto je ich neustále potrebné sledovať a včas na ne reagovať.

Pri content marketingu sa nemôžeme spoliehať na to, že to, čo fungovalo v minulosti, bude zaručene fungovať aj dnes. Jednotlivé aktivity a faktory, ktoré content marketing ovplyvňujú, sa neustále menia.

Mení sa správanie spotrebiteľov, pribúdajú kanály, prostredníctvom ktorých je možné s nimi efektívne komunikovať, stále dôležitejší je tzv. one-to-one marketing, kedy cielime náš obsah doslova na konkrétneho zákazníka, zdokonaľujú sa už existujúce kanály - SEO sa za posledné roky výrazne zmenilo a začalo stále viac prihliadať na kvalitný a originálny obsah (algoritmus Panda), nástup mobilných zariadení a prehliadanie cez mobily a tablety a tomu aj prispôsobenie algoritmu (mobile friendly algoritmus) a tým uprednosťovanie responzívneho dizajnu webov a v neposlednom rade pribúdanie nových typov obsahu - webináre, infografiky, meme, obsah generovaný používateľmi (z angl. user generated content) ...a veľa veľa ďalšieho.

Content marketing trendy

To všetko výrazne ovplyvňuje content marketing a jeho trendy. Ak by ste pravidelne nesledovali všetko, čo sa okolo neho deje a neboli by ste o krok vpred pred vašou konkurenciou, bude veľmi náročné stať sa informačným lídrom a odborníkom v očiach vašich zákazníkov a celej verejnosti.

Ovocie článku

 

 

 

CONTENT NEWSLETTER

 

Odber newslettra od ContentFruiter

Čerstvé CM novinky priamo do vášho emailu

Aby ste boli v obraze a v obsahu pri vzostupe nového marketingu. A k tomu ako bonus ebook „25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV“.

Please wait...

Thank you for signing up!

Napísať komentár

25 rád ako získať viac

25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV

Získajte zadarmo užitočný ebook a k tomu aktuálne informácie o content marketingu v našom CONTENT NEWSLETTRI.

Please wait...

Thank you for signing up!

x