Je viac než pravdepodobné, že už onedlho budú vyhľadávače tak inteligentné, aby vedeli odpovedať na VŠETKY vaše otázky. Zdôrazňujem slovo všetky, keďže na viaceré vaše otázky vie vyhľadávač odpovedať už dnes.
Kľúčové slová tak ako ich v SEO (optimalizácii pre vyhľadávače) poznáme dnes, úplne stratia zmysel. Spam ani stránky, ktoré budú využívať podvodné, tzv. black-hat SEO techniky (techniky, ktoré sa snažia manipulovať s hodnotením stránok a zobrazovať sa tak vyššie vo výsledkoch vyhľadávania, napr. kupovanie spätných odkazov, vkladanie kľúčových slov na web tak, že nie sú viditeľné pre používateľa, ale len pre vyhľadávače a pod.) a zameriavať sa výhradne na kľúčové slová, už nedostanú žiaden priestor a nebudú mať šancu umiestniť sa vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Ak ste v rámci vašej SEO stratégie plánovali použiť nejakú zakázanú techniku, radšej na to rýchlo zabudnite. Bola by to strata času.
To čo vám dnes veľmi výrazne môže pomôcť umiestňovať sa vyššie je kvalita a originalita. A to je prvý styčný bod content marketingu a optimalizácie pre vyhľadávače. Pre jedno i druhé je prioritou kvalita a originalita obsahu.
Kvalitný obsah s pridanou hodnotou je základ
Každý dobrý SEO špecialista vás dnes určite upozorní na to, že SEO sa za posledné roky veľmi zmenilo. Správne vyplnený titulok (meta title), popis (meta description) či kľúčové slová v článku vás nijako od konkurencie neodlíšia a tým pádom už to nie sú faktory, ktoré by vám pri optimalizácii výrazne pomáhali a odlíšili vás od ostatných. Neznamená to ale, že by ste už nemali na ne myslieť, ale práve naopak, mal by to byť základ, ktorý nebude chýbať pri žiadnom vami publikovanom obsahu. Zdôrazňujem však, to je len základ. Ak sa chcete odlíšiť od konkurencie a dostať sa vyššie vo výsledkoch vyhľadávania, dôležitá je kvalita a pridaná hodnota, ktorú poskytnete používateľom.
Aby Google zabezpečil čo najlepší výkon svojho vyhľadávača, snaží sa vyvíjať svoj algoritmus tak, aby používateľom poskytol vždy relevantné výsledky. A to znamená sledovať nie len to, či človek na daný výsledok klikne, ale aj ako sa na stránke bude ďalej správať. Už v roku 2011 ohlásil Google algoritmus Panda, ktorý sa zameriava práve na kvalitu publikovaného obsahu. Tento algoritmus dodnes aktualizuje (v júli 2015 oficiálne ohlásil 28. aktualizáciu Panda 4.2).
Algoritmus Panda hodnotí stránku na základe rôznych parametrov, môže vás penalizovať, či znížiť hodnotenie stránky za duplicitný obsah na stránke (obsah, ktorý ste prebrali z nejakého zdroja). Ak chcete publikovať obsah, snažte sa tvoriť originály s pridanou hodnotou pre používateľa. Obsahové duplicity nijako nepridávajú na kvalite vašich obsahových sekcií, teda ani vášmu webu. Môžu mať skôr opačný efekt, ak nezabezpečíte všetko potrebné.
Faktory, ktoré vám povedia viac o kvalite vášho obsahu
Zásadnými faktormi, ktoré ukazujú ako kvalitný je váš obsah sú aj štatistiky, ktoré sa veľmi rýchlo a ľahko dočítate v účte Google Analytics. Sú nimi:
- Bounce rate – veľmi stručne povedané, percentuálne vyjadrenie toho, koľko ľudí z vašej stránky odíde bez toho, aby na nej vykonali nejakú akciu (ideálne čo najnižší bounce rate).
- Priemerný čas na stránke – asi netreba vysvetlovať. Jednoducho priemerný čas, ktorý na stránke zotrvá používateľ (čím dlhší, tým lepšie).
- Návštevnosť stránky – koľko návštevníkov navštívi vašu stránku. Predpokladom vysokej návštevnosti je kvalita obsahu, resp. obsah, ktorý používateľov zaujíma.
Okrem faktorov, ktoré máte možnosť veľmi rýchlo zistiť z Google Analytics, sú to aj ďalšie, ktoré naznačujú, že obsah je kvalitný. A to:
- Spätné odkazy – väčší počet relevantných spätných odkazov obyčajne predznamenáva aj kvalitný obsah. Rovnako to vnímajú aj vyhľadávače.
- Sociálna interakcia – zdieľanie, komentovanie, lajkovanie obsahu je jednoznačne faktorom, ktorý pozitívne vplýva na vnímanie kvality obsahu vyhľadávačmi. Nepriamo to vplýva aj na ďalšie už spomínané parametre – návštevnosť, bounce rate či priemerný čas na stránke.
Všetky tieto faktory by ste mali vnímať, sledovať a hodnotiť. Na základe nich viete potom veľmi rýchlo vyhodnotiť, ktoré témy a ktorý obsah bol najpopulárnejší a aký efekt to malo na SEO. Tomuto by ste mali venovať viac priestoru aj neskôr.
Postupne by ste mali zabudnúť na násilné vkladanie kľúčových slov do obsahu a optimalizáciu, ako sme ju poznali v minulosti. Zamerajte sa na kvalitný a originálny obsah s pridanou hodnotou pre používateľa, ktorý zlepší váš bounce rate, zvýši priemerný čas strávený na vašom webe a zvýši určite aj interakcie používateľov. Algoritmus vyhľadávačov sa stále viac prispôsobuje ľudskému premýšľaniu a tomuto trendu by ste sa mali prispôsobiť aj vy. Základom je vytvorenie obsahovej stratégie zameranej na kvalitný obsah a témy, ktoré ľudí zaujímajú.
Ovocie článku
- Prioritou a spoločnou črtou SEO a content marketingu je kvalita a originalita obsahu.
- Vyhľadávače sa stále viac približujú ľudskému mysleniu, vedia odpovedať na niektoré vaše otázky.
- Google algoritmus Panda od roku 2011 hodnotí kvalitu obsahu, na základe ktorej umiestňuje stránky vo výsledkoch vyhľadávania.
- Bounce rate, priemerný čas na stránke a návštevnosť stránky sú parametre kvality obsahu, ktoré by ste mali sledovať, napr. vo vašom účte Google Analytics.
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.