Čo znamená pojem marketingový mix?

Marketingový mix – tak často skloňovaný pojem. Už počas štúdia marketingu som sa s ním stretla niekoľkokrát. Čo znamená a aké problémy môžu v súvislosti s ním nastať, to sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Spojenie „marketingový mix“ si vyslúžilo množstvo definícií. Každý autor ho uchopil svojím, jemu najbližším spôsobom. Kotler vo svojej publikácii marketingový mix definuje ako súbor taktických marketingových nástrojov, ktoré firme umožňujú upraviť ponuku podľa prianí zákazníkov na cieľovom trhu.

Skúšali ste sa už nad týmto pojmom zamýšľať aj vy? Ako ho vnímate? Počas štúdia pre mňa marketingový mix znamenal len niečo, čo som musela ovládať. Až neskôr som si uvedomila, aké je jeho nastavenie v praxi dôležité. Stačí len jeden nesprávny krok a produkt či služba môžu kompletne zlyhať.

Marketingový mix 4P

4P, 7P či 9P? Hoci už v dnešnej dobe existujú viaceré jeho variácie, my sa pozrieme bližšie na základný marketingový mix 4P, ktorý tvoria 4 zložky – produkt, cena, miesto a propagácia.

Ak hovoríme o produkte, je to všetko, čo predávate. Reč je nielen o fyzických výrobkoch, ale aj o službách či poradenstve. S produktom súvisí aj celý rad ďalších vecí. Do úvahy sa berie napríklad dizajn, celkový imidž, kvalita a záruka.

Ďalšou zložkou je cena. Znamená peňažnú hodnotu, ktorú sú spotrebitelia ochotní za produkt zaplatiť. Obchodník by mal cenu prepojiť so skutočnou a vnímanou hodnotou výrobku, pričom by mal zvážiť aj náklady na dodávku, sezónne zľavy, ceny konkurentov a maloobchodnú prirážku.

Treťou a dôležitou zložkou marketingového mixu je miesto. Táto zložka predstavuje akékoľvek fyzické miesto, kde môže zákazník k produktu pristupovať alebo ho nakupovať.

Posledné „P“ predstavuje propagáciu, ktorej cieľom je oznámiť spotrebiteľom, že daný produkt potrebujú. Na propagáciu sa najčastejšie využíva televízia, tlač alebo internet.

Pokiaľ ste sa v uvedených riadkoch stratili, určite venujte zvýšenú pozornosť nasledujúcej prílohe, ktorá zhŕňa celé 4P.

Chyby v marketingovom mixe

Ak ste si mysleli, že marketingový mix zahŕňa jednoduché rozhodnutia, mýlili ste sa. Existuje mnoho spôsobov, ktorými ho dokážete priviesť do problémov. Akým chybám by ste sa teda mali vyhnúť?

  1. Nesprávne nastavená cena – toto je najčastejšia chyba, ku ktorej môže v rámci marketingového mixu dôjsť. Ak nebudete dosahovať výsledky, ktoré očakávate, mali by ste sa vždy uistiť, či je cena produktu alebo služby správne nastavená. Prudké cenové výkyvy môžu v tomto prípade znamenať, že boli výrobok či služba ocenené nízko alebo až príliš vysoko.
  2. Zlé miesto – distribúcia a výber trhu je kľúčovou zložkou úspešného marketingového mixu. Ak sa vaša firma nachádza na nesprávnom trhu, nedostane sa k produktu alebo službe dostatok zákazníkov.
  3. Nedostatočná propagácia – ďalší „kameň úrazu“. Na toto doplácajú hlavne malé podniky, pretože sa domnievajú, že sa ich produkt bude predávať sám. Nie je to tak! Dôležité je zapamätať si, že sa bez vášho pričinenia nikdy nepredá. Musíte preň, eventuálne pre vašu službu zvoliť správnu a vopred premyslenú propagáciu.
  4. Slabá koncepcia produktu – netreba zabúdať, že váš produkt alebo služba nie je o vás, ale o vašich zákazníkoch. Ich slabá koncepcia sa môže odraziť v dopyte.
  5. Jedno bez druhého nefunguje – darmo budete mať dobrý produkt, ak vaša propagácia nebude dostačujúca, alebo bude nesprávne stanovená cena. Dôležité je zapamätať si, že jedno bez druhého fungovať nebude.

A aká je rada na záver? Efektívny marketingový mix dokáže vašu firmu priviesť k úspechom, preto ho určite neberte na ľahkú váhu.

Author avatar
Lucka Gajdošová
Lucka zastáva v agentúre pozíciu social media špecialistu. Najčastejšie ju preto uvidíte s mobilom v ruke. Rada objavuje nové miesta a pekné kaviarne a svoj voľný čas trávi najradšej v spoločnosti skvelých ľudí a pri dobrom seriáli, knihe či káve.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


  • Full-service pre Content Marketing. Budujeme informačných lídrov a tvoríme dlhodobé hodnoty s garanciou výsledkov.

  • ContentFruiter s.r.o.

    IČO: 50183419
    IČ DPH: SK2120207463
  • Odber newslettera

© 2016 - 2022 ContentFruiter s.r.o.