Ignorujete ľudí blokujúcich reklamy na internete? Neoslovujete asi tretinu trhu

Zatvorte na chvíľu oči a predstavte si svet bez reklamy… Ťažké, však? Dennodenne sa nám prihovárajú stovky až tisíce reklamných posolstiev, ktoré sa nás snažia presvedčiť o benefitoch produktov, vyzvať nás k nákupu, lebo práve TERAZ sa to oplatí najviac. Hovoria nám o tom, aby sme kúpili produkt, či využili službu, hoci sme to v tej chvíli nepotrebovali alebo vôbec nechceli.

Podľa prieskumu Relevance.com vidí priemerný používateľ až 1903 reklamných online bannerov za mesiac, t.j. viac ako 60 za deň. Prirodzene, ak na internete trávime väčšinu času svojho dňa, bude ich ešte podstatne viac, a to stále hovoríme len o internetovom priestore. Okrem online bannerov deň čo deň vidíme aj desiatky až stovky bilbordov, stovky reklamných spotov v televízií, reklamných plagátov a počúvame reklamné bloky v rádiu. Faktom však zostáva, že veľkú väčšinu propagovaných produktov a služieb z reklamy v danom momente vôbec nepotrebujeme a práve v tej chvíli nás viac vyrušujú, ako by nás mali zaujať. Reklamám sa však už v dnešnom svete nedokážeme vyhnúť.

Viac ako 1900 reklamných bannerov vidí priemerný používateľ na internete za mesiac
(Zdroj: Relevance.com)

Viete si predstaviť deň, kedy by ste nemuseli vidieť jedinú reklamu? Možno iba ak na nejakom opustenom ostrove, bez civilizácie, bez produktov a služieb.

Ľudia roky hľadajú spôsoby, ako sa zbaviť reklamy, keďže je jej také množstvo, že začala väčšine prekážať. Ja však nechcem písať o tom, že reklama nie je potrebná. Je tu predsa odjakživa a má v spoločnosti svoj zmysel.

Svet sa presýtil reklamou

Už počas štúdia marketingu na vysokej škole nás upozorňovali na to, že svet sa nazadržateľne presycuje reklamou a musí nastať významná zmena v mysliach marketérov, zadávateľov reklamy i samotných médií. Priestor, ktorý ponúka táto planéta, ktorý ponúka internet už obsahuje viac komercie, ako je človek schopný zniesť. A prirodzene na tento fakt reagujeme. Reagujeme tým, že sa vypíname voči svetu reklamy, a to ako v offline priestore, tak v online. Pojem bannerová slepota tiež nevznikol náhodou.

Nie je to teda len o prepínaní reklamy v TV (hoci aj tu sa technológie posunuli a dnes už môžete začať program pozerať o hodinu neskôr a všetky reklamy jednoducho pretočíte). Nie je to to už ani len o preladení rádia na inú stanicu, ak začne reklamný blok. A nie je ani len o preskočení reklám v printových médiách.

AdBlock – synonymum internetu bez reklám

Asi pre väčšinu internetovej populácie sa pojem AdBlock stal synonymom „čistého“ internetu bez reklám. Blokovanie reklám v online priestore nie je už žiadnou novinkou a roky ho využívajú ľudia po celom svete, a to ako na desktope, tak veľmi aktívne aj v mobilných zariadeniach. Žiadna krajina na svete nie je v blokovaní reklám výnimkou, keďže všade sa nachádzajú ľudia, ktorých reklamy vyrušujú, či dokonca otravujú.

Samozrejme treba stále brať do úvahy, že reklama je jedným z veľmi dôležitých nástrojov, ktorý živí médiá. Nikto však od médií nežiada, aby sa v ich priestore reklama neobjavovala. Dnes už však reklamný priestor v spravodajských médiách tvorí významnú časť. Ďalším problémom médií sú agresívne formáty reklám, ktoré využívajú (mám na mysli hlavne online priestor). Automatické prehrávanie video reklamy, vyskakovacie popup reklamy sú ukážkou toho, čo skutočne používateľom na internete vadí.

Zachovať zdravý pomer reklamného a spravodajského pritom nie je tak zložité. Dostali sme sa však do veľmi zamotaného kolotoča. Agresívne reklamy a stále väčší komerčný priestor v rámci médií, vyvolal reakciu ľudí, ktorí sa začali voči reklamám brániť. A tak máme stále viac reklám a stále menej ľudí, ktorým sa reklamy zobrazujú. Je prirodzené, že efektivita tejto reklamy významne v posledných rokoch klesla.

Ďalšia časť tohto blogu sa venuje piatim konkrétnym faktom, ktoré vás prinútia premýšľať nad tým, ako dnes ľudia vnímajú reklamy na internete. Nie sú to už totiž len názory niekoľkých ľudí, ale významnej časti trhu, ktorú chcete oslovovať:

FAKT č. 1: Slováci a AdBlock

Trendu blokovanie reklamy na internete sa nevyhlo ani Slovensku. Prieskum z roku 2015 ukázal, že až 27% Slovákov používa adblock. Medzi mladou „cieľovkou“ je toto číslo ešte vyššie a neustále rastie.

FAKT č. 2: Dotieravá reklama

Prieskum z roku 2016 ukázal, že reklama je stále agresívnejšia a dotieravejšia ako bola v roku 2014. Myslí si to až 91% ľudí.

FAKT č. 3: AdBlock a smartfóny vo svete

AdBlock vo svojom smartfóne si nainštalovalo už 419 000 000 ľudí na svete. Je to viac ako polovica počtu obyvateľov Európy.

FAKT č. 4: Extrémny nárast blokovania reklám v mobiloch

Reklamy v mobiloch sú často ešte agresívnejšie ako na desktopoch aj preto počet ľudí, ktorí si blokujú reklamu v mobile závratne stúpa. Za jeden rok to bol nárast o 90%. A čo vy? Blokujete už reklamy v mobile?

FAKT č. 5: Tretina ľudí kliká na online reklamy omylom

Tešíte sa, že ľudia klikajú na vaše reklamy? Sledujete koľko ľudí odišlo hneď po príchode z reklamy na váš web? Dajte si na to pozor. Viac ako tretina ľudí kliká na reklamy omylom a hneď odchádza. Väčšina so zlým pocitom a negatívnou konotáciou k vašej značke.

Reagujte skôr, ako vaša konkurencia

Že ľuďom dennodenný reklamný tlak prekáža už polemizovať nemusíme. Má však táto situácia riešenie? Každý problém má svoje riešenie. Marketéri si však musia uvedomiť, že dnešný zákazník je oveľa náročnejší, ako bol pred niekoľkými rokmi. Vyžaduje si neustálu pozornosť, kvalitné informácie, starostlivosť ako pred nákupom, tak aj po ňom.

Väčšina spoločností na Slovensku ešte nedokázala zareagovať na tento fakt, a tak komerčný tlak stále pribúda. Skúste sa však zamerať na skutočné problémy vašich zákazníkov a prinášajte im odpovede, ktoré ich skutočne zaujímajú. Hľadajte riešenia ich problémov. Vybudujte si s potenciálnym zákazníkom vzťah skôr ako nakúpi. Prečo? Aby nenakúpil u vás len raz a zároveň posunul pozitívnu referenciu o vašej spoločnosti aj svojim známym.

Staňte sa v očiach svojich zákazníkov užitočnou značkou, ktorá im prináša hodnotu, ktorá im radí, pomáha, inšpiruje, zabáva. Skôr ako však začnete pracovať na hodnotnom obsahu, zamyslite sa nad svojimi cieľmi, ktoré tým chcete dosiahnuť, analyzujte trh, konkurenciu a samotného spotrebiteľa. Až následne môžete vytvoriť premyslenú dlhodobú stratégiu, ktorá premení čitateľa, či fanúšika na zákazníka. A to je predsa vašim cieľom, však?

Ovocie článku

  • Priemerný používateľ internetu vidí denne viac ako 60 reklamných bannerov.
  • Ľudia prepínajú reklamu v TV, prelaďujú reklamné bloky v rádiu, nečítajú reklamu v printoch a dokonca sa vypínajú pred reklamou na internete.
  • Dnes má blokovanie reklám na internete (AdBlock) zapnutých cca 27% Slovákov.
  • Ľudia sa aktívne vyhýbajú aj reklame v mobilných zariadeniach.
  • O 90% narástlo blokovanie reklám v mobiloch.
  • Až 34% ľudí kliká na online reklamu omylom.^Komerčný tlak na Slovensku neustále rastie.
  • Dôležité je zamerať sa na zákazníka, nie na produkt a značku.
  • Tvorte obsah, ktorý spotrebiteľa naozaj zaujíma a prináša mu hodnotu
Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií.
Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Patrik Vavrovič
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.