Čo to znamená, ak „Marketing robíme inak“

U nás v agentúre ContentFruiter robíme veci trochu naopak. Inak, ako je to bežné v reklame, ktorú každý pozná, rozumie jej a berie ju ako súčasť života. Sme určitým protipólom reklamy, ktorá k nám prehovára rôznym spôsobom a snaží sa zmeniť naše myslenie, aby sme nakúpili. My pôsobíme na zákazníkov našich klientov úplne odlišne. Tvoríme pre nich hodnoty a aplikujeme marketing, ktorý je užitočný pre značky aj ich priaznivcov. Vďaka content marketingu.

Tlak nahrádzame ťahom

Ak na zákazníkov reklama tlačí, my ich k značkám priťahujeme. Na to, aby to fungovalo, potrebujeme dve základné veci. Vyhľadávače (u nás predovšetkým Google) a relevantný obsah. Vyhľadávače sú zdarma, pokiaľ hovoríme o organických pozíciách, pretože o tie nám práve ide – ako si povieme neskôr. Pod relevantným si treba predstaviť originálny obsah, ktorý nekĺže len po povrchu, je pútavý a konzistentný a nie reklamný, ale užitočný

Ak je obsah vytvorený v rámci stratégie, ktorá vychádza z analýzy a reflektuje ciele značky, potom takýto obsah zákazníkov priťahuje ako magnet. Prečo? Pred kúpou sa často inšpirujú na internete. Hľadajú odpovede, referencie, vysvetlenia, rady a inšpirácie. Zadajú dopyt do vyhľadávača. No a ten im ponúkne organicky najsilnejší obsah v danej téme. Aby sa obsah prepracoval na prvé priečky, musí byť nápaditý a navštevovaný. A hoci Google má svojich kritérií viac a svoje algoritmy aktualizuje, podstatou stále zostáva kvalita obsahu. Čím je relevantnejší, tým väčšiu šancu má dostať sa na popredné miesta v organickom vyhľadávaní.

A v čom je ťah iný ako tlak? Predpoklad nákupu je vyšší, ak niečo kupujeme vtedy, keď to sami chceme, a vtedy, kedy to chceme – teda keď my rozhodujeme a nie sme do ničoho nútení. Značka si nás pritiahla tým, že nám pomohla, inšpirovala nás, a tak si prirodzene získava našu dôveru.

Ovocie inšpirácie

Príklad: Zadajte do vyhľadávača napríklad frázu „sklon strechy“ a všimnite si, kto je na prvej organickej pozícii. Ak sa prekliknete na magazín krytina.sk, zoznámite sa s Informačným lídrom v oblasti striech. Ak tému striech riešite a riešiť budete, je veľmi pravdepodobné, že portál spoznáte a klientovi zanecháte svoju stopu (konverziu).

Mediálny priestor nenakupujeme, pre značky budujeme ich vlastné médiá

Aby reklama oslovila trh, potrebuje pre svoje fungovanie využívať mediálny reklamný priestor. Za ten však treba zaplatiť. Reklama naviac funguje, len ak je v éteri. Prirodzene tam nemôže byť permanentne, lebo značkám by sa to neúmerne predražilo. Reakcie z trhu teda prichádzajú predovšetkým v čase kampaní.

U nás na to ideme z opačného konca. Obsah uverejňujeme na mieste, ktoré patrí značke (blog, magazín). Toto je ďalší dôležitý pilier content marketingu. Obsah sa sústreďuje na jednom mieste, kde ho potenciálni zákazníci vždy nájdu – a nájdu tu aj inú inšpiráciu. Aj preto sem prichádzajú radi a rovnako radi sa vracajú. Tento proces generuje to najcennejšie, čo môže značka vlastniť. Je to lojálna KOMUNITA. Tá sa neustále zväčšuje a rastie tiež jej vzťah k značke. Sú to aktuálni aj potenciálni zákazníci, ktorí dokážu šíriť jej dobré meno aj po svojich osiach a za značku sa dokonca postaviť.

Tým vlastným médiom je teda blog/magazín, okolo ktorého vzniká silná komunita. Odovzdať jej odkaz je pre značku veľmi jednoduché (newslettre, bannery, natívny obsah a pod.) – a krásne na tom je, že ju to nič nestojí.

Ovocie skúseností

Komunita dokáže značku podržať dokonca aj v čase kríz alebo sa za ňu postaviť aj proti hejterom. Mať vlastné médium znamená šetriť na výdavkoch na online podporu. Z výkonov našich projektov vyplýva, že klientom takto každoročne ušetríme desiatky tisíc eur (tie najúspešnejšie projekty dosahujú aj viac ako 50 000 ušetrených eur ročne).

Nerobíme kampane, ale projekty

Robíme veci dlhodobo, nie „tu a teraz“ – ako napríklad reklama. Nešprintujeme ako ona, fungujeme konzistentne ako maratónec. Aj preto u nás nejde o kampane, ale o projekty, ktoré sa realizujú niekoľko rokov. Riešime ich postupne na báze ročných stratégií, kde berieme do úvahy aj aktuálny stav trhu a ciele značky.

Výstupom content marketingu nie sú úderné reklamné posolstvá, je ním naozaj poctivý, originálny a kvalitný obsah, s ktorým pracujeme. Nuda to však určite nie je, inak by to nefungovalo a obsah by nikoho nepritiahol. Preto je pestrý a nápaditý. Funguje tu čaro správne zvoleného a vytvoreného contentu a jeho distribúcie. Obsah za obsahom, pekne pravidelne. Presne tak rastú aj štatistiky content marketingových projektov, kvartál po kvartáli. A rastú neustále, roky. V reči reklamy by sa to dalo pomenovať „nikdy sa nekončiacou kampaňou“.

Ovocie skúseností

Slovenské značky takisto vnímajú potenciál a prínos content marketingu. Vidíme to tiež u nás, mnohé spravujeme už aj viac ako 6 rokov, pričom dnešné výkony týchto projektov sa od tých prvotných líšia aj v stonásobkoch. Receptom úspechu je tu VYTRVALOSŤ a vzájomná dôvera.

Značkám nemíňame reklamné budgety, ich prostriedky investujeme

Tak ako má reklama svoje špecifiká a miesto v marketingovej komunikácii, aj content marketing prispieva k nárastom predaja a prosperite značiek. Ide tu doslova o investíciu. Prečo? Reklamná kampaň je tu a teraz a má svoj rozpočet, ktorý determinuje jej dĺžku – no a keď sa tento minie, kampaň z trhu zmizne a trh už nemá na čo reagovať.

Obsah, ktorý je chcený, vyhľadávaný a kvalitný, funguje dovtedy, kým ho značka zo svojho magazínu nevymaže. Dokonca aj v prípade, ak sa s ním už nepracuje. Vzniká tak „nabaľovací efekt“, ktorý spôsobí, že významne narastú štatistiky v podobe napríklad celkovej či organickej návštevnosti a viacerých konverzií vrátane tých nákupných.

Ovocie skúseností

Naše projekty potvrdzujú, že organická návštevnosť content marketingového magazínu značky vie presiahnuť aj 70 % celkovej návštevnosti. Pridanou hodnotou zabehnutého content marketingového projektu je schopnosť generovať príjem aj z predaja reklamy vo vlastnom obsahovom magazíne. Paradoxne ho môže (ak chce) predávať aj svojej konkurencii.

Nebúšime do trhu, budujeme Informačných lídrov

Sme hrdí, že na Slovensku sú značky, ktoré cítia, že ich misiou je trhu aj niečo dávať, pomáhať a edukovať. Príkladom je firma KANSAI HELIOS s projektom https://carodreva.sk/ a tiež už spomínaná značka strešnej krytiny TERRAN s projektom https://krytina.sk/. Rovnako nás teší, že značky, ktorých výsledky si vďaka content marketingu na Slovensku všimli aj ich zahraničné matky, pôsobia ako inšpirácia, a preto je záujem rozšíriť ich aj do iných krajín. Takou je značka LEGRAND a jej projekt ELECTREND https://www.legrand.sk/electrend/.

Informačný líder je niekto, kto pomáha, edukuje a inšpiruje. Vďaka tomu priťahuje trh a zákazníkov, buduje silnú komunitu, pevný vzťah s ňou a rešpekt. Odtiaľto je už len krôčik k nákupom, pretože dôvera, ktorá sa tu vybuduje, dokáže odstrániť zábrany a otvoriť dvere spolupráci. Získava dva v jednom – budovanie značky aj podporu predaja. A toto sa deje permanentne 24/7.

Ovocie inšpirácie

Ak sa niekto stane Informačným lídrom, získa množstvo výhod. Pritom je nemožné, aby ho konkurencia z tejto pozície v krátkom čase zosadila. Ak sa ním stane značka, ktorá nie je obratovým lídrom, významne sa k nemu začne približovať. Je to príležitosť odlíšiť sa aj napredovať na úkor konkurencie.

Objasnenie na záver a jedna výzva marketingu

Pre výstižnejšiu názornosť som v tomto článku porovnal našu prácu s reklamou. Pridaním public relations alebo natívnej reklamy by sa článok značne rozšíril. O tom teda radšej niekedy nabudúce.

Cieľom článku nie je reklamu degradovať, ale poukázať na špecifiká a nové možnosti. Edukovať o stále málo poznanom, často aj nesprávne interpretovanom content marketingu. Že je iný, tvorí hodnoty, je špecifický aj tým, že je užitočný ako pre značku, tak aj pre jej zákazníkov. A že značkám prináša veľké príležitosti a mnohé výhody a pomáha im rásť.

Spojením reklamy a content marketingu v jednej marketingovej komunikácii značky sa otvoria dvere aj úplne novým možnostiam. A táto synergia je ďalšou výzvou marketingu.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií. Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Roman Kleman
Po 20 rokoch pôsobenia v marketingovej komunikácii priniesol ideu content marketingovej agentúry ContentFruiter. Ako CEO sa stará o jej napredovanie a nové vízie. Tvorba obsahu je mu blízka, je fanúšikom kvalitnej sci-fi aj radostného pohybu po poľných a lesných cestách – bicyklom alebo nordic walkingom s verným psíkom Bearnym. Fascinuje ho vesmír a rád spoznáva svet.