Analýza kľúčových slov patrí medzi najdôležitejšie marketingové aktivity a pre mnohé firmy je nesmierne dôležitá. Odhalí, aký je záujem o vaše produkty alebo služby, čo ľudia v súvislosti s vaším webom alebo firmou hľadajú, aké slová používa vaša konkurencia a na ktorých pozíciách sa zobrazuje. Dôvodov, prečo robiť analýzu kľúčových slov, je niekoľko: môže byť veľmi nápomocná pri tvorbe stránky, optimalizácii stránky, vytvorení obsahu na web alebo zlepšení pozície vo vyhľadávaní.
Čo je analýza kľúčových slov?
Analýza kľúčových slov je proces hľadaných slov a fráz, ktoré na váš web návštevníkov privádzajú prostredníctvom organického alebo plateného vyhľadávania. Samotná analýza je východiskovým bodom a základným kameňom marketingových kampaní vo vyhľadávaní.
Prečo robiť analýzu kľúčových slov?
Skôr ako väčšina z nás niečo nakúpi, zháňa informácie o tovare alebo službe cez online vyhľadávače. Skoro 98 % ľudí na slovenskom trhu hľadá tieto informácie cez vyhľadávač Google, ktorý je na Slovensku zatiaľ bezkonkurenčný. Nie je preto vôbec prekvapujúce, že sa oplatí poznať najčastejšie hľadané slová a frázy práve z vyhľadávača Google.
TIP
Používajte kľúčové slová tak, aby potencionálny čitateľ podľa nich vedel článok nájsť. Ak tam nebudú relevantné výrazy, ktoré sa na tému vzťahujú a sú vyhľadávané v dostatočnom objeme, ľudia vás nenájdu.
Analýza kľúčových slov je aktivita, ktorá je veľmi dôležitá a vášmu webu môže výrazne pomôcť. Cieľom je nájsť kľúčové slová, ktoré sú:
- Vyhľadávané v dostatočnom objeme – ľudia ich naozaj početne vyhľadávajú.
- Relevantné pre vaše podnikanie – prinesú dané kľúčové slová na váš web relevantných návštevníkov?
- Konkurencieschopné – slová, ktoré nie sú príliš konkurenčné, vám umožnia v kratšom čase preskočiť weby, ktoré sú pred vami, a v ideálnom prípade sa pomocou nich môžete dostať až na najvyššie pozície vo vyhľadávaní.
Čaro long-tailových výrazov
Dlhé kľúčové slová sú konkrétnejšie kľúčové frázy, ktoré návštevníci s väčšou pravdepodobnosťou použijú, keď sú bližšie k nákupu. Sú charakteristické nižšou popularitou, ale vo všeobecnosti majú aj nižšiu mieru konkurencie. Obsahujú tri alebo viac slov, majú menší objem vyhľadávania a ilustrujú konkrétnu situáciu alebo zámer hľadajúceho. Najjednoduchší spôsob, ako premýšľať o týchto kľúčových slovách, znázorňuje nasledujúci príklad:
Porovnanie vyhľadávaných výrazov (október 2021):
- pri slove topánky bol objem vyhľadávania za mesiac 12 100,
- pri slovnom spojení dámske topánky bol objem vyhľadávania za mesiac 880,
- pri výraze dámske bežecké topánky bol objem vyhľadávania za mesiac len 20.
Výhodou vyhľadávania a používania long-tailových oproti short-tailovým výrazom je nízka konkurencia, vyššia miera preklikov a konverzie, pretože sú vysoko cielené, ale aj dramaticky rýchlejšia návratnosť investícií.
Ako spraviť analýzu kľúčových slov
Na trhu je množstvo nástrojov, ktoré dáta o kľúčových slovách zbierajú a vyhodnocujú. Ešte skôr, ako s nimi začnete pracovať, je nevyhnutné vytvoriť si vlastný zoznam tém, o ktorých si myslíte, že s vaším podnikaním súvisia. Podľa jednotlivých tém sa vám budú v ďalšom kroku hľadať relevantné slová oveľa jednoduchšie.
Pri tvorbe zoznamu vychádzajte z hlavného zamerania vašej firmy. Ak napríklad predávate kuchynské spotrebiče, vypíšte si všetky hlavné kategórie aj podkategórie, ktoré s nimi súvisia.
Kde nájdem kľúčové slová na analýzu?
- Vlastné dáta: Pomocou spísaných tém sa snažte na kľúčové slová prísť z vlastnej hlavy. Premýšľajte, aké výrazy by mohli používať pri hľadaní vašej služby alebo produktu vaši zákazníci. Zapíšte si čo najviac odpovedí, ktoré vám napadnú.
- Google a YouTube návrhy: Pokiaľ ste už vymysleli zoznam relevantných tém, napíšte každú samostatne do Googlu a YouTube, ktoré vám „vypľujú“ návrhy spájajúce sa s danou témou.
- Konkurencia: Pri hľadaní kľúčových slov sledujte konkurenciu. Pozrite sa, ako píše texty a aké kľúčové slová využíva. Konkrétne veci, ktoré sa vám na konkurencii nepáčia, prispôsobte svojim podmienkam a produktom. Sledujte weby a firmy, ktoré patria medzi špičku vo vašom odbore. Určite ich nekopírujte, ale sa nimi inšpirujte.
Vedeli ste, že…?
Google vám pri hľadaní podsúva najčastejšie slová a frázy spojené s hľadaným výrazom.
Bezplatné nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov
UBERSUGGEST
Ubersuggest –komplexný nástroj na výskum kľúčových slov, ktorý je intuitívny a veľmi ľahko použiteľný. Ak hľadáte kľúčové slovo, ako je napríklad „content marketing“, okamžite zobrazí kompletný prehľad o jeho návštevnosti, počte kľúčových slov, problémoch so SEO a taktiež zoznam súvisiacich kľúčových slov, ktoré môžete využiť vo svojej obsahovej stratégii.
GOOGLE KEYWORD PLANNER
Pomocou nástroja Keyword Planner od Google získate návrhy ďalších podobných kľúčových slov a tiež informácie o hľadanosti, odhadovanej konkurenčnosti, priemernej cene za klik, pričom v tomto nástroji takisto môžete nastaviť vylučujúce a konkrétne kľúčové slová a vyhľadávať podľa geografickej oblasti alebo jazyka.
Google Keyword Planner je pôvodne určený pre inzerentov v reklamnej sieti AdWords. Ak neplatíte odhadom 100 € mesačne na Google Ads, neuvidíte reálnu popularitu kľúčových slov, iba odhady, ktoré vám dajú letmú nápoveď.
GOOGLE SEARCH CONSOLE
Ide o bezplatný nástroj, z ktorého môžete vytiahnuť kľúčové slová alebo frázy, pomocou ktorých vás našli návštevníci vašej webovej stránky cez neplatené vyhľadávanie v Googli. Okrem toho vám umožňuje zistiť, ako Google a jeho používatelia vidia vaše stránky. Viete tu získať aj ďalšie metriky, ako napríklad počet kliknutí z určitého kľúčového slova, impresie či priemerné pozície.
Platené nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov
KWFINDER
Obsahuje všetky potrebné dáta a jeho základné rozhranie je veľmi jednoduché. Pracuje sa s ním veľmi intuitívne. Rozhranie nie je preplnené ovládacími panelmi, ktoré nikdy nepoužijete, vďaka čomu je vhodný pre začiatočníkov – hodnotu v ňom však môžu nájsť aj skúsení „webmasteri“.
MARKETING MINER
Zastrešuje viac ako 40 rôznych minerov – funkcií. A nové stále pribúdajú. Jednoducho získate analýzu kľúčových slov, reporty o vašom webe či informácie o konkurencii. Umožňuje obsiahnuť rôzne dáta o kľúčových slovách, doménach, spätných odkazoch, URL adresách, vašej značke, cenách vašej konkurencie a pod.
SEMRUSH
Je to jeden z najvyužívanejších nástrojov v oblasti SEO. Poskytuje širokú škálu funkcií v rámci analýzy kľúčových slov, priebežného monitorovania pozície, analýzy odkazov a analýzy konkurencie. Skladá sa z 5 hlavných nástrojov, ktoré sa navzájom dopĺňajú a prelínajú. Okrem nástrojov pre SEO obsahuje aj nástroj pre obsahový marketing (content marketing), nástroj, ktorý vám pomôže s prieskumom trhu alebo nástroj na optimalizáciu PPC reklám.
Čistenie kľúčových slov od nerelevantných výrazov
Po získaní čo najširšieho zoznamu relevantných kľúčových slov a fráz je ešte potrebné očistiť ich od preklepov alebo irelevantných výrazov. Rôznymi technikami a nástrojmi ste mohli získať aj slová, ktoré vôbec nemusia súvisieť s vaším podnikaním alebo webom. Takéto slová je optimálne z analýzy odstrániť. Využívame na to nástroj OpenRefine. Vhodné je aj v tabuľke zlúčiť výrazy, ktoré sú významovo totožné, no líšia sa poradím slov.
Tvorba výstupu
Tvorba výstupu je vo väčšine prípadov interným know-how každej firmy. Každý ju robí inak a všeobecný výstup analýzy jednoducho neexistuje. Výstup analýzy kľúčových slov by mal byť hlavne čitateľný pre ďalších členov tímu, ktorí by sa v nej mali vedieť orientovať a byť schopní ju používať. Okrem samotnej tabuľky s kľúčovými slovami môžete použiť aj vizualizáciu (stĺpcový alebo koláčový graf), vďaka ktorej podporíte prehľadnosť a zjednodušíte čítanie údajov.
Na konci procesu získame tabuľkový dokument, vďaka ktorému vieme:
- ktoré slová sú relevantné pre naše podnikanie,
- aký je ich objem vyhľadávania,
- aká je sezónnosť vyhľadávania,
- aké kľúčové slová obsahujú jednotlivé kategórie a podkategórie,
- aké sú odhadované CPC v Google AdWords (vďaka tomu vieme odhadnúť náklady na PPC kampaň),
- aká je konkurenčnosť slova (alebo aj počet výsledkov vo vyhľadávači viažuci sa k danému slovu).
Analýza kľúčových slov má široké využitie. Poslúžiť vám môže pri tvorbe obsahovej stratégie, návrhu článkov na web alebo pri tvorbe nového webu.
S online marketingom začal Janko už počas štúdia na vysokej škole. Jeho odborné znalosti pochádzajú z rokov pôsobenia na marketingových pozíciách. Momentálne v CF-ku pôsobí ako Social media špecialista. Vo voľnom čase hlavne športuje, cestuje a socializuje sa s ľuďmi s dobrodružnou povahou, ktorí sú popri dobrej káve jeho životnou energiou.