Kvalitný obsah musí mať atmosféru – prečo?

Plynný obal planéty, jednotka tlaku či nálada istého prostredia – atmosféra je pojem viacvýznamový. S kvalitným obsahom súvisia všetky jej charakteristiky. V prenesenom význame, samozrejme. Prečo je obal, tlak a nálada prostredia to pravé kombo pre content?

Rozliční ľudia čítajú rozdielny obsah z rozmanitých dôvodov.

Tento nie príliš zaujímavý fakt je paradoxne kľúčový pre tvorbu obsahu. Jej proces si totiž vyžaduje, aby ste na budúce vznikajúce riadky nazerali inými očami. Mnohými inými očami. Všetky pohľady musia mať pritom jedno spoločné – zvedavosť.

Zvedavosť pisateľa, získanie čitateľa

Dennodenne sme zvyknutí vyhľadávať informácie v online prostredí. Aj preto sa ako „hľadači“ zaujímavostí, postupov, návodov, tipov či inšpirácií stávame prieberčivejšími. A to je dobre. Chceme sa predsa niečo dozvedieť/motivovať/naučiť, nie krátiť čas článkami, ktoré sú obsahovo bez pridanej hodnoty. Pritom by také byť nemuseli, ak by bol ich pisateľ zvedavý.

Hltanie informácií o konkrétnej téme by totiž malo byť prítomné na oboch stranách – nielen čitateľa, ktorý sa o tému zaujíma, ale aj pisateľa, ktorý ju tvorí. Jednoducho sa s chuťou zaboriť do problematiky. Ako to vyzerá v praxi? Čitateľ nájde, čo hľadal, a vďaka tomu pre neho text určitú atmosféru, s ktorou sa napokon spája aj samotný web. Z potenciálneho čitateľa sa stáva pravidelný návštevník blogu.

Misia Atmosféra

Predstavte si rozhovor s osobou, s ktorou komunikujete prvýkrát. Téma je daná (obaja ste v nej doma), stanovený je aj čas – dialóg má trvať 30 minút. A teraz si odpovedzte na otázku: Podieľa sa atmosféra na tom, aký pocit budete mať na konci rozhovoru?

Prenesme túto situáciu na content.

Máte dobrú tému na spracovanie bohatú na informácie. To nestačí. Potrebujete vedieť, ktoré z toho množstva informácií zaujmú čitateľa. Odpoveď: Tie užitočné. Teraz to už stačí? Na prečítanie jedného článku áno, avšak na to, aby ste získali verného čitateľa, to chce viac:

  1. Obal – žiadne obaľovanie informácií do zbytočných „omáčok“ a tzv. vaty, ale do štylizovanej a prehľadnej formy, do ľahko čitateľných odstavcov textu, ktoré majú svoju postupnosť a nadväznosť, do sekcií nabitých zaujímavými informáciami (a tiež gramaticky správnymi). Kombinácia pekného obalu, respektíve formy a výbornej výpovednej hodnoty obsahu tvorí prvú časť atmosféry.
  2. Tlak – citeľný, ale prirodzený. Čo to znamená? Nabádanie k prečítaniu súvisiacej témy, postrčenie k prečítaniu/prezretiu iného obsahu na blogu, motivovanie k opätovnej návšteve vybraného webu. Ako? Dajte ľuďom jednoznačné odpovede na otázky, ktoré vyhľadávajú. Poskytnite presné kroky, ktoré im pomôžu vyriešiť aktuálny problém. Prineste inšpiráciu, ktorú môžu pretaviť do „svojho sveta“. Skrátka, naservírujte funkčné informácie, ktoré zužitkujú vo svoj prospech. Buďte vytrvalí, vytvárajte kontinuálny obsah. Postaráte sa tak o správny tlak, o druhú časť atmosféry.
  3. Nálada prostredia – dajte si záležať na prostredí, nech je atraktívne, príjemné a intuitívne, a taktiež na fotografiách, nech vyvolávajú želané emócie. Vtiahnite návštevníka blogu do prostredia obsahu – z pasívneho čitateľa urobte aktívneho použitím interaktívneho obsahu (v podobe CTA prvkov, ankiet, kvízov…). Umožnite mu cítiť sa užitočne. Vytvoríte tak tretiu časť atmosféry.

Perfekcionizmus ako (ne)priateľ?

Vráťme sa k príkladu s rozhovorom. Pri osobnej konverzácii zaváži prostredie, v ktorom ju vediete. Aj keď nie je „sympatické“, ešte stále môžete mať z rozhovoru skvelý pocit – teda ak človek, s ktorým sa rozprávate, hovorí k veci, zaujímavo, dáva vám priestor na vyjadrenie a vyžaruje z neho dobrá energia. Vtedy preberá úlohu tvorcu celkovej atmosféry.

Pri contente je to podobné, ale – prostredníctvom článkov máte +/- 10-násobne kratší čas na to, aby bol výsledok rovnaký ako v uvedenom príklade (teda môžete odkomunikovať tému na niekoľko strán, ale nie je to efektívne ani pre vás ako tvorcov obsahu, ani pre čitateľa). Čiže, keď tému „rozkúskujete“, čitateľa si s vysokou pravdepodobnosťou udržíte, a zároveň máte šancu na obsah s tematickou nadväznosťou prilákať ďalších.

Rozdiel spočíva i v tom, že náladu a prostredie nemôžete chápať oddelene. Zatiaľ čo pre vytvorenie správnej atmosféry pri osobnej komunikácii môže jedno vyvažovať druhé, obsah na blogu ich musí vnímať komplexne. Zrejme nebudete chcieť zostať na webe, o ktorom síce viete, že ponúka informácie, ktoré vás zaujímajú, ale ak prostredie blogu sťažuje ich hľadanie alebo jednoliaty text spôsobuje, že ich prehliadate, pravdepodobne radšej navštívite inú stránku.

Čo z toho vyplýva?

Čitateľský zážitok (a to bez ohľadu na segment i tému). Teda, mal by. Doprajte ho návštevníkom blogu, urobte z vášho obsahu lákadlo, z blogu miesto s atmosférou, ktorá podnecuje k ďalšiemu a ďalšiemu čítaniu.

Doba pozornosti čitateľa je krátka – pre zlý obsah. Preto tvorte užitočný obsah s atmosférou – predĺžite ju.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií.
Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Nina Vráblová
Buď v úplnom tichu, alebo pri hlasitej elektronickej hudbe – takto rada pracuje content manažérka Nina. Ak práve nevenuje pozornosť obsahu, vypýtajú si ju jej trvalky (tie modré obzvlášť) alebo prechádzky na miestach, kde môže byť iba sama so sebou. Ponúknite ju jedlom a neodmietne. Pravdepodobne však bude chcieť chilli papričky. Ukážte jej inšpirácie zo sveta interiérového dizajnu, a zrejme sa opäť pustí do prerábania bývania. Je viacero vecí, do ktorých sa s obľubou púšťa znova a znova – patrí k nim i samotné písanie, ktorému sa venuje aj vo voľnom čase. Na to, aby jej pri ňom robili spoločnosť slnečné lúče, je ochotná presúvať sa po celom dome. :)