Kto sa bojí, nech nerobí v marketingu

* Dobrý deň. Prosím, popusťte uzdu vášmu humoru. Aj tomu nášmu.

** Podobnosť s reálnymi bytosťami, vašimi či našimi klientami alebo kolegami, je čisto náhodná.

Bububu. Ak si myslíte, že marketéri sú odvážni rytieri cválajúci v zbroji stále s dobrou náladou a vždy pripravení, dovoľte, aby som vás vyviedla z omylu. Bojíme sa. Aj keď sme 100 % pripravení. Vždy sa totižto prihodí niečo, čo sme buď predpokladali, alebo nepredpokladali ani náhodou.

Inak sa však bojí junior a inak senior. Niečo iné zviera hrdlo grafikovi a iné prerušuje spánok account manažérovi. Občas ich ale spája to, čoho sa boja.

Strašiak 1: Čas – značka ASAP!!!

Včera bolo neskoro. Nikdy ho nebudeme mať dosť. Ani keby sme si ho mohli kupovať v kamiónových prívesoch. Kým nie sme v tíme viacrukí alebo sa nepodobáme na chobotnice, bude to ešte veru ťažké. Kľúčom je len time managment. Alebo ešte jednoduchšie povedané: poznaj seba aj svojich spolupracovníkov. Keď sa poznáte do detailov, viete, kto dodrží deadline aj s dvojdňovou migrénou a naopak. Práve preto je kľúčové byť úprimný a vedieť si priznať, ako na tom s časom sme. Niekto je v tom profík. Iný sa s časom nenaučí pracovať ani po 20 rokoch skúseností na rôznych pozíciách. Preto je dôležité aj to, kto TEN task s deadlinom ASAP dostane.

Strašiak 2: Budget alebo aj lóve

Pri tomto strašiaku je hádam dôležité povedať iba jedno: strážte si ho a kontrolujte. A snažte sa ísť s prúdom. Pretože je dôležité vedieť sa ohodnotiť. Aj keď to môže byť miestami ťažšie. Niekedy je dobré mať po boku aj dobrého „Pallomariho“, akého mal aj sám Pablo Escobar. Nie všetci sa rozumieme do financií. A nie všetci sa do nich rozumieť musíme. Ale vždy by ste vedľa seba mali mať kľúčového hráča, ktorý to s nimi vie, no zároveň má aj prehľad o trhu a k nemu aj ďalšiu kopu svetového nadhľadu.

Strašiak 3: Výsledky – všade samé čísla

Záleží na nich. Áno, ideálne je neklamať samého seba a neuspokojiť sa len tak s hocijakými. Bez výsledkov by sme totiž nevedeli našu prácu posúvať. Či už sú dobré, horšie, alebo im klient nerozumie, treba ich jednoznačne vyhodnocovať a nezakrývať si pred realitou oči. Len tak môžete vybudovať kráľovstvo, po ktorom túžite.

Strašiak 4: Ale…

Kamarát alebo nepriateľ? Máte ho v láske alebo vo vás vyvoláva pocity, ktoré ihneď sťahujú váš žalúdok? Niekedy pevne veríme, že nenastane. Niekedy vďaka tomuto jednému slovu zloženému z troch písmen škriabeme steny. Inokedy nás môže posunúť a darovať nám ďalší priestor na vykreovanie niečoho neslýchaného. Radíme vám jedno: rátajte s ním. Potom vás budú tasky, kolegovia či klienti menej prekvapovať i vyvádzať z miery.

Strašiak 5: Hejteri všetkých zemí, spojte sa

Asi najobľúbenejšia časť všetkých marketérov. A veruže sa ich treba báť. Je to strašiak na každom fronte a je to nikdy nekončiaci boj. „Sloboda“ na internete im veľa dala. Nám, marketérom, naopak, veľa vzala. Predovšetkým vieru v ľudstvo. K tomuto strašiaku neexistuje univerzálny návod na použitie. Vieme vám len poradiť: vydržať, nevzdávať sa, ale ani nebojovať s veternými mlynmi.

Strašiak 6: Novodobý status nielen mileniálov: Vyhorenie

Ozajstný strašiak, na ktorý neexistujú medikamenty. Niekedy pomôže lacná letenka. Stačí sa prejsť po novej destinácii a pozerať sa do tvárí cudzích ľudí hovoriacich iným jazykom. Zrazu inak chutí káva a čas ide akosi pomalšie. Všetko sa zdá byť lepšie, krajšie, živšie – a hlavne farebnejšie. Niekedy však nie je možnosť kúpiť si letenku len tak. Alebo si ju kúpiť z trucu alebo z predzvesti toho, že všetkého začíname mať naozaj až nad hlavu. Čo však vieme urobiť? Počúvať sa – svoje telo i svoju intuíciu. Hovoriť o tom nahlas. A nebáť sa požiadať alebo vyhľadať pomoc.

Strašiak 7: Trápne nápady

Poznáte ten pocit, keď sledujete reklamu, televízny program alebo video na sociálnych sieťach a za daného aktéra je vám tak trápne, že sa začnete intuitívne skrývať sami pred sebou? Ruky na tvári, hrbenie sa, frekventované vyslovovanie slova nie alebo direktívne vypnutie toho, čo ste práve videli s odprisahaním, že už nikdy viac? Veru, aj to sa niekedy prihodí a niekedy sa to stane aj tým najlepším marketérom na svete.  Ako sa v takejto situácii zachovať? Hrať mŕtveho chrobáka alebo zničiť všetky dôkazy a kúpiť si na pol roka novú identitu? Nuž, môžete učiniť tak, ako vám diktuje vaše svedomie alebo okolie. Všetkých v tomto vreci však zachraňuje fakt, že všetko na tomto krásnom svete je pominuteľné. Preto, ak ste boli alebo nebodaj budete strojcom nie práve vydareného džobu, verte mi, nie ste prví ani poslední. Platí tu pravidlo ako aj pri chybovosti: chyby robia len tí, čo makajú. Tí, čo nerobia nič, nevyrábajú ani len tie chyby.

Milí čitatelia, tieto riadky boli písané pre pobavenie marketérov i bežných smrteľníkov. Veríme, že sa nikoho nedotkli a že ste pri čítaní oddane pritakávali. Ak sa tak stalo, v tom prípade sme sa na chvíľu prepojili v čarovnom a nekonečnom marketingovom vesmíre. Niekomu sme snáď kútiky úst natiahli do letmého úsmevu, inému sme darovali päť minút prokrastinácie. Veríme, že nikomu nevychladla káva a že marketing bude aj naďalej prinášať priestor pre všetkých, ktorí sa chcú nielen dobrovoľne báť, ale prinášať svetu aj veľa kreatívneho a hodnotného.

P. S. Ak osobne poznáte aj ďalších strašiakov, často s nimi sedíte na káve alebo ich neviete vyhnať zo svojich životov, dajte nám vedieť. Radi ich rady rozšírime.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií.
Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Agneša Sleziaková
Zastáva pozíciu Content Manager. Venuje sa nielen tvorbe hodnotného obsahu, ale aj manažovaniu rôznorodých projektov ako support pre klientov. Projekty vedie od inšpiratívnych začiatkov po čo najúspešnejšie konce (alebo ešte ďalej). Ak práve nepracuje, nájdete ju pri boxovacích vreciach či v kuchyni s čokoládou okolo celej tváre. V živote nedá dopustiť na slobodu, hory a dobrých ľudí. Rozoznáte ju podľa divného a hlasitého smiechu. Bez kávy a kníh si marketérsky život nevie predstaviť.