Štyri typy videí, ktoré kraľujú vo svete videomarketingu

Video content marketing ťažko katalogizovať, pretože ide o svet, ktorý sa vyvíja a napreduje neuveriteľne rýchlo. Neustále vznikajú nové formy už zabehnutých štýlov a formátov. Napredujú aj technológie a platformy na publikovanie videí. Predstavím vám štyri najdôležitejšie a zároveň najjednoduchšie typy marketingových videí na výrobu.

Edukatívne videá

Úlohou edukatívnych videí je naučiť publikum niečo nové a presvedčiť potencionálneho zákazníka, aby dôveroval vašej spoločnosti. Budujete dôveryhodnosť tým, že sa v danej problematike staviate do pozície experta so zdrojom informácií.

Tutoriály

Medzi ne patria aj tie, ktoré predstavujú solídny základ. Vďaka týmto typom edukatívnych videí máte možnosť predstaviť divákom vaše služby alebo produkty a doslova ich naučiť, ako ich používať. Krok po kroku. Zaujímavým typom tutoriálov sú tzv. DIY, čiže „urob si sám“ videá. Naoko síce divákov učia, ako sa zaobísť bez kúpy výrobku, no v skutočnosti je to presne naopak. Ide o taký milý trik. Ukážete ľuďom, ako ušetriť pri kúpe istej veci tým, že si ju zákazník vyrobí sám. Divák však netuší, že mu v skutočnosti predávate nástroje alebo služby na výrobu zmieneného produktu.

Videá, ktoré divákov informujú o novinkách

Stále populárnejšími sa stávajú aj videá, ktoré divákov informujú o novinkách z oblasti vášho odvetvia. Môže ísť o seriál alebo reláciu či minútové produkcie.

Ak vaša spoločnosť napríklad predáva mobilné príslušenstvo, môžete prísť so sériou videí, ktorá informuje o novinkách zo sveta smartfónov a tabletov. Či už sa to týka technologického posunu alebo nových trendov v tejto oblasti, ktoré vo veľkom zasahujú sociálne siete, informujte o tom svoje publikum. Okrem dôvery vybudovanej s verejnosťou získavate do rúk aj mechanizmus, ktorý vašu spoločnosť núti mať neustály prehľad o dianí vo sfére vášho podnikania. To nie je nikdy na škodu!

Explainer videá

Ich cieľom je zákazníkovi čo najefektívnejšie vysvetliť službu, proces, produkt alebo akúkoľvek inú komplexnú tému. Tieto videá bývajú najčastejšie animované, môžu obsahovať grafy a rôzne titulky, pričom ich dĺžka nezvykne presahovať dve minúty. Ak vaša spoločnosť, povedzme, promuje pokladničný systém, vďaka ktorému čašníci nebudú musieť behať od stola k stolu, ale budú prijímať objednávky na diaľku, explainer video vysvetlí, ako tento systém funguje. Pozor, nejde o návod krok po kroku.

Z hľadiska nákladov na produkciu si môžete objednať explainer videá buď z „predvyrobenej“ alebo originálnej grafiky len pre vás. V prvom prípade platíte len licenciu za použitie a animovanie. Je to lacnejšie, háčik je však v tom, že sa vaše video bude podobať videám iných spoločností, ktoré si zakúpili rovnaký grafický template ako vy. Druhý prípad je o čosi finančne a časovo náročnejší, vo výsledku však získavate originálny produkt komunikujúci smerom k zákazníkovi v grafike, ktorá spadá napríklad do firemnej identity vašej spoločnosti a nenachádza sa nikde na internete.

Firemné videá

Predstavujú kultúru, identitu a hodnoty spoločnosti. Ich cieľom je predávať vaše produkty alebo služby prostredníctvom budovania vzťahu so zákazníkom založenom na spoločných hodnotách. Firemné videá nie sú o tom, „kto firma je“, „kam smeruje“ a o „nablýskaných konateľoch rozprávajúcich do kamery“.

Prečo sú zákazníci Apple ochotní platiť za iPhony, ktoré už roky prinášajú technológie dávno zavedené v iných značkách smartfónov? Áno, bavíme sa o firemných brand videách.

Tajomstvo dobrých predajov teda nebude zakotvené v pokroku. Z veľkej časti za to môže jedinečný dizajn a skvelý operačný systém Apple produktov, no skutočná pravda sa ukrýva niekde úplne inde. Ide o hodnoty. Apple nemá zákazníkov, Apple má fanúšikov, ktorých fascinuje dizajn a myšlienky, ktoré táto spoločnosť zastupuje. Nadšenci značky fandili pôvodnému vedeniu a fandia aj tomu terajšiemu. Dokonca si od neho pýtajú autogramy a dávno zabudnuté produkty skupujú do zbierky.

Onboardingové videá

Do skupiny firemných videí patria aj onboardingové videá. Sú to skvelé nástroje, ako zefektívniť prácu HR pri nástupe nových zamestnancov. Len si to predstavte: nový zamestnanec má k dispozícii sériu krátkych videí, ktoré mu predstavia firmu a všetky potrebné informácie až po pracovné postupy, ktoré potrebuje poznať pri svojej práci. Koľko času tak ušetríte pre HR? Celý oceán.

Eventové videá

Netreba taktiež zabúdať na eventové videá. Nie, nejde len o záznamy z podujatí, ktoré ako spoločnosť organizujete. Ideálnymi kandidátmi na tento typ firemných videí sú produkcie z dobrovoľníckych činností, napríklad sadenie stromčekov a podobne. S týmto žánrom však odporúčam pracovať opatrne. Spomenutá dobrovoľnícka činnosť by mala v ideálnom prípade súvisieť s vaším podnikaním a tým, v čo vy sami veríte. Ak to tak nebude, divák to okamžite odhalí a celá snaha bude pôsobiť „lacno“. 

Produktové videá

Sú ideálnym nástrojom marketingovej stratégie na to, ako zákazníkom predstaviť vaše produkty. Ja ich volám aj „imidžové produktové videá“, keďže ich vizuál by mal odrážať identitu spoločnosti a rovnako aj promovaný produkt.

Čo to znamená v praxi? Ak napríklad promujete značku ochranných olejov na drevo v exteriéri, nájdite horskú chatu, a tú nechajte daným ochranným olejom ošetriť. Video bude plné krásnych záberov prírody, bradatých drevorubačov, nosičov a vášho produktu. Takýmto spôsobom zabijete dve muchy jednou ranou, pretože váš produkt prinesie hodnotu a úžitok už priamo vo videu.

Produktové demovideá

Zaujímavou podkategóriou sú aj tzv. produktové demo videá. Ich zámerom je divákovi predviesť, ako sa daný produkt používa, akoby boli na predvádzacej akcii. Takýto typ videí môže obsahovať voiceover, videl som však už aj produkcie, ktoré neobsahovali ani len hudbu. Krásnym príkladom je značka Nespresso. Jej krátke videá dokážu divákom predstaviť vlastnosti kávovaru bez jediného nahovoreného slova.

Launch videá

Poslednou kategóriou produktových videí sú launch videá. Majú za úlohu rozvíriť vody a vytvoriť taký ten „hype“ okolo produktu ešte pred jeho nástupom na trh. Takáto produkcia môže mať mnoho tvárí, všetko závisí od platformy, na ktorej bude uverejnená. Zatiaľ čo na Facebooku môže ísť o 15-sekundovú animáciu produktu, ktorý vystupuje z tmy do svetla, na YouTube a TikToku to môže byť eventový film s moderátorom. Ten predstaví výhody produktu a oznámi spustenie predobjednávok. Typickým príkladom sú launch konferencie od AMD – americkej spoločnosti vyrábajúcej mikroprocesory a integrované obvody.

Testimoniály

Testimoniály si kladú za cieľ zachytiť príbehy vašich spokojných zákazníkov a partnerov. Ich sekundárnym cieľom je však demonštrovať už nadobudnuté dobré vzťahy s klientmi. V kombinácii s vyššie spomenutými videami testimoniály budujú dôveru. Ak sú majitelia firiem ochotní rozprávať o vás v dobrom pred kamerou, musíte byť asi skutočne jednotka v tom, čo robíte, no nie? Toto si povie divák. Poznáme dva druhy testimoniálov – zákaznícke a zamestnanecké/klientske.

Zákaznícke testimoniály

V nich vystupujú zákazníci, ktorí si kúpili váš produkt a dobré slovo šíria ďalej. Sú to takpovediac nakrútené recenzie. Musím vás však upozorniť, že ak z týchto videí zákazník „zacíti scenár“, nadobudnú presne opačný efekt – odstrašujúci.

Vaše oči už predsa dokážu rozpoznať dokonca aj zinscenované písané recenzie/názory zákazníkov na stránkach pod produktmi od tých skutočných. Okamžite si všimnete, že sú všetky napísané jednou jedinou osobou – gramatika je bezchybná a slovosled ako od klasických slovenských knižných autorov. To isté platí aj o videách. Musia byť autentické, musí z nich byť cítiť realita, inak sa bavíme o chabom teleshoppingu.

Zamestnanecké/klientske testimoniály

Tie zachytávajú spokojných zamestnancov a klientov a demonštrujú dobré vzťahy s nimi. Je to zvesť o tom, že sa s vami oplatí spolupracovať. Pokiaľ ide o klientske produkcie, v týchto videách sa zvykne načrtnúť aj to, ako váš produkt alebo služba pomohli vášmu klientovi vyriešiť nejaký problém. Netreba však zachádzať do hĺbky, podstatný je ľudský rozmer. Dobré slovo, ktoré sa posiela ďalej.

Ľudský rozmer je vo videomarketingu to najpodstatnejšie. Ľudia sa každým dňom podvedome učia rozoznávať skutočnú hodnotu a autentickosť od teleshoppingu. Pamätajte, že hashtagy vaše videá už nevystrelia na popredné rebríčky sledovanosti. Je doba pretlaku, v rámci ktorého víťazí len skutočne kvalitný a zaujímavý content. Predtým, než spustíte kamery, sa preto dobre zamyslite. Alebo viete čo? Navštívte radšej nás a my sa zamyslíme za vás.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií.
Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Peter Gábor
Vyštudoval filmovú scenáristiku a dokumentárnu tvorbu na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Je autorom niekoľkých celovečerných scenárov, ako postprodukčný režisér a videoeditor pracoval na reality show pre TV Markíza a televíziu Prima. Pre RTVS režíroval televízny spot a podieľal sa na výrobe dokumentárnych seriálov a športových eventov, ako olympijské hry alebo majstrovstvá sveta v hokeji a vo futbale.