Alebo začne sa lepšie dariť firmám, ktoré ponúknu niečo viac?
Potreba alebo rozmar nás prinútia niečo si kúpiť. Otázkou však je, že čo konkrétne a kde. Možností máme čím ďalej viac, eshopov pribúda. Zákazníci sú náročnejší, čím obchody nútia napredovať. Nie však všetky. Zažil som vskutku situáciu, nie celkom vídanú. Je to príbeh o tom, ako ma eshop poslal ku konkurencii. A ako ma to zamrzelo.
Vytriezvenie z kamenných obchodov
Vyberal som si cyklotrenažér. Keďže som vášnivý rekreačný cyklista, je mi ľúto v nečase či v zime nesadnúť si a nepokrútiť tými pedálmi, či už pre radosť a relax, ale aj kvôli kondícii. Mal som svoje úvodné kritériá – kvalitu a cenu. A tak som hľadal. Najskôr medzi moje požiadavky patrila tá, že nekúpim, kým si nesadnem a nevyskúšam. Chcel som tak dať šancu kamenným predajniam, ale, žiaľ, nepochodil som. Jednak z dôvodu malého množstva predajní a tiež preto, že také množstvo rôznych druhov jednoducho nie je možné mať vystavené na predajni na odskúšanie.
Selekcia dodávateľov, resp. eshopov
A tak som začal prelúskavať eshopový trh. Kto sa tam pohybuje, aké recenzie generuje a čo vlastne ponúka. Bol som rád, keď som medzi prvými natrafil na stránku, ktorá mi nič nevnucovala, len mi radila a informovala ma, čo je dôležité pri cyklotrenažéroch. Veľmi mi to ako laikovi pomohlo, a tak som začal hľadať niečo konkrétne.
Z poradne som sa jednoduchým odklikom dostal na produktovú stránku eshopu z Prievidze, s názvom fitness-store.sk, kde som si prezrel ich ponuku. Keďže nemám vo zvyku sa upínať len na jednu možnosť, eshopov som navštívil viac a vybral potenciálnych kandidátov pre moje nohy a kondíciu. Chcel som však, aby mi niekto skúsený poradil konkrétne typy presne pre mňa.
A tak som prirodzene oslovil eshop z Prievidze, ktorý mi už pred tým vysvetlil, ako to funguje a čo si všímať. Odpoveď prišla a príjemne ma prekvapila. Bola s konkrétnymi odporúčaniami, vysvetleniami, prečo je pre mňa ten ktorý typ vhodný. Bez akéhokoľvek predajného nátlaku a navyše s ďalšími užitočnými radami. Aj na moje ďalšie otázky som dostal odpovede a plno ďalších rád.
Kandidát číslo jeden
Medzitým som však našiel veľmi vážneho kandidáta, ktorý mi vyhovoval takmer po každej stránke. Ale nebol zo spomínaného eshopu, čo ma trochu zamrzelo, lebo som mu chcel oplatiť jeho excelentnú starostlivosť kúpou. Moja lojalita spôsobila, že som bez ostychu do Prievidze napísal opäť. S otázkou, či mi vie zadovážiť konkrétny cyklotrenažér, ktorý som na ich stránke nevidel. No a odpoveď ma zaskočila.
Šokujúca odpoveď a odporúčanie
„… odporúčam Vám konkurečný model XYZ. Konštrukcia vyzerá byť stabilná, rovnako má aj ťažší zotrvačník. Tento model Vám dodať nevieme :-), odporúčam ho teda kúpiť tam, kde Vám ho ponúkli… Na cyklotrenažéri sa Vám nemá čo pokaziť, to že máme dlhšiu záruku o 1 rok, nehrá prakticky žiadnu rolu. Prajem Vám maximálnu spokojnosť s uvedeným modelom 🙂 “
Pomerne nezvyčajná odpoveď. Žiadne ohováranie konkurenčných modelov, žiadne pretláčanie vlastného tovaru a výhod, žiadne podliezanie cien. Celkom ma to dostalo. Dlho som premýšľal, čo urobím, ale keďže sme nenašli vhodnejší typ u nich, nakoniec som dal na ich odporúčanie a nakúpil u konkurencie. Neoľutoval som síce, ale stále ma to škrelo. A cítil som, že som im niečo dlžný, že si to prinajmenšom nemám nechať len pre seba. A tak šírim ich dobré meno, kde sa dá, a preto sa o ich firme dočítate aj tu. Je to moja vďaka p. Michalovi Trnavskému.
Funguje teda content marketing, keď som si aj napriek tomu nič nekúpil?
Profesionálne sa venujem tvorbe komunikačných stratégií a content marketingu. Čiže viem, ako content marketing funguje. A že teda jemu vďačím za to, že som sa cez užitočný web dostal až na stránku eshopu. Ale funguje naozaj, keď som si napriek tomu ich tovar nekúpil?
Content marketing aj v tomto prípade určite zafunguje. Pretože hoci sa nákup neuskutočnil, zostal veľmi dobrý pocit a vybudoval sa silný vzťah, ktorý v budúcnosti isto ovplyvní moje nákupné správanie (a možno aj čitateľov tohto článku). Pretože spomínaný eshop bude prvým, ktorý navštívim, ak budem potrebovať niečo ďalšie. V mojich očiach je to odborník ochotný pomôcť, a dať tak nejakú pridanú hodnotu. A aj preto sa v budúcnosti bude dariť predovšetkým firmám, ktoré ponúknu niečo viac a nezištne.
Content marketing je aj o word of mouth (ústnom podaní a šírení) alebo aj o linkbuildingu (získavaní spätných odkazov) a o zmienkach, čo sa práve deje aj v tomto článku. A to v Prievidzi ani netušia, že vznikol. Je to prejav vďaky za poskytnutie nezištnej rady od naozajstného odborníka.
Ovocie článku
- Nezištné pomáhanie zákazníkom buduje vzťah, zvyšuje lojalitu, vernosť zákazníkov, a tým aj predaje.
- Ide o moderný (hoci nie nový) spôsob komunikácie so zákazníkom, ktorý je na vzostupe aj vďaka algoritmom vyhľadávačov a bude čím ďalej dôležitejší.
- Aj užitočný obsah a komunikácia budú rozhodovať o tom, ktorým firmám sa bude dariť viac.
Po 20 rokoch pôsobenia v marketingovej komunikácii priniesol ideu content marketingovej agentúry ContentFruiter. Ako CEO sa stará o jej napredovanie a nové vízie. Tvorba obsahu je mu blízka, je AI nadšencom, fanúšikom kvalitnej sci-fi aj radostného pohybu po poľných a lesných cestách – bicyklom alebo nordic walkingom s verným labradorom Bearnym. Fascinuje ho vesmír a rád spoznáva svet.