Akých ľudí treba na fungujúcu obsahovú stratégiu?

Spoľahlivých, zodpovedných a šikovných. Pravdaže, takí sú užitoční všade, tak čím sa líšia content marketéri od bežných smrteľníkov? :)

Pozrite si stručný prehľad pozícií, ktoré bude potrebné v prípade vedenia content marketingovej stratégie zastrešiť. Samozrejme, nemusí každú z nich zastávať konkrétny človek, to by ste potrebovali početný tím. Ak vaša content marketingová stratégia nebude rozsiahla, dokáže ju zastrešiť menší tím s kumulovanými funkciami, ba dokonca aj samostatný marketingový pracovník. V tom prípade sa však môže zvýšiť potreba externých služieb jednotlivcov alebo špecializovanej content marketingovej agentúry, ktorá má celý takýto tím k dispozícii.

Príprava a plánovanie

Veľmi dôležitá časť celej obsahovej stratégie prichádza už na začiatku, a to jej plánovanie. Budete potrebovať spoľahlivého obsahového stratéga, ktorý odhadne možné príležitosti, ale aj riziká, zmapuje obsahovú stratégiu konkurencie a navrhne váš postup.

Na hladký priebeh content marketingovej stratégie po celé obdobie jej trvania bude dohliadať content manažér. Jeho úlohou bude sledovať termíny a koordinovať všetkých členov tímu, aby bol obsah správne a načas vytvorený, publikovaný, šírený a vyhodnotený.

Tvorba obsahu

„Nápadníci“

Sú to všetci tí, ktorí prinášajú nové nápady na tvorbu obsahu. Nemusia byť výhradne členmi marketingového oddelenia, hľadajte ich od najvyšších manažérov po predajcov koncovému zákazníkovi. Pýtajte sa ich na to, o čom by ste mali informovať, ako poučiť a zabaviť zákazníkov, poskytnúť im pridanú hodnotu oproti konkurencii.

„Nápadníci“ však vôbec nemusia byť vaši zamestnanci, môže to byť vaša dcéra, neznámy človek na ulici, ale hlavne – najviac zastúpení – vaši zákazníci. Oni sa rozhodujú, aké informácie si vyhľadajú, preto počúvajte a odchytávajte témy, ktoré ich zaujímajú.

Pisatelia

Základom takmer všetkých typov obsahu sú texty. Nájdite preto ľudí, ktorí dokážu slovami vyjadriť takmer všetko, potešiť zákazníkov aj SEO, a to ideálne ešte aj gramaticky a štylisticky správne. Samozrejme, školení copywriteri či novinári nie sú štandardne členmi interných marketingových tímov, preto táto pozícia býva najčastejšie outsourcovaná z externých zdrojov.

Korektor

Akokoľvek slovenčinársky zruční budú vaši pisatelia, dvojitá medzera alebo chýbajúca čiarka môže uniknúť hocikomu. Dbajte na jazykové korektúry textových výstupov - spisovná slovenčina posilní vašu pozíciu odborníka. Ak si nikto z vášho tímu dostatočne neverí, oslovte profesionálneho korektora alebo šikovného študenta slovenčiny.  

Grafici

Či už je to zalamovanie, retušovanie, upravovanie, kreatívne návrhy vizualizácií, grafici sú silnou súčasťou marketingových tímov. Obsahová stratégia kladie silný dôraz na vizuálnu stránku publikovaných výstupov, a taktiež využije prácu grafikov.

Šikovného grafika budete potrebovať aj na tvorbu infografiky, ktorá je obľúbeným a dobre šíriteľným typom obsahu.

Fotograf

Originálne fotografie sú účinnejšie ako fotografie z fotobánk. Ak však nemáte poruke fotografa s dobrým okom, pomôžu aj fotobanky - ak sa posnažíte, vhodnú fotografiu k článku isto nájdete. Alebo sa poobzerajte po šikovnom autorovi fotografií s nadhľadom a originálnym uhlom pohľadu.

Videoprodukcia

Video sa stáva čoraz viac populárnym typom obsahu, o čom svedčia úspechy vlogov a vznik YouTube celebrít. Ak aj nebudete viesť vlastný video blog, občas je jednoduchšie názorne vysvetliť riešenie konkrétneho problému, ktoré zákazníci nikde inde nenájdu. Môže to byť napríklad návod na zloženie nábytku alebo recept na výborný nedeľný obed z vášho produktu. Tieto videá nie sú náročné na produkciu, občas postačí aj smartfón a mikrofonický hlas.

Ak však plánujete širšiu sériu videí, reprezentatívne predstavenie vášho produktu či služby, alebo jednoducho imidžové video, zvoľte radšej spoluprácu so skúseným videoproducentom, ktorý má bohaté skúsenosti s tvorbou video obsahu a bude vás vedieť usmerniť v procese tvorby videa.

Šírenie obsahu

Social media manažér

Kde by bolo efektívnejšie osloviť súčasných aj budúcich zákazníkov ako tam, kde trávia čoraz viac času? Či už sú to „voľnočasové“ sociálne siete ako Facebook, Instagram, Twitter alebo profesionálne, akou je napríklad LinkedIn. Buďte tam, kde sa nachádzajú vaši zákazníci a vytvorte z nich vašich fanúšikov. Na to budete potrebovať akčného social manažéra, ktorý bude vedieť, kedy, kde a čo povedať.

SEO špecialista

Kľúčové slová sú jedným z kľúčov k úspechu aj v content marketingu. Dobrý SEO špecialista vám však určite povie, že faktorov, ktoré vplývajú na vašu pozíciu vo vyhľadávačoch je podstatne viac, a tie sa neustále menia. S využitím správnych metód optimalizácie sa váš obsah dostane na vyššie miesta vo vyhľadávačoch, a tak osloví viac ľudí, ktorí hľadajú informácie z vášho segmentu.

Email marketér

Mailové newslettre sú silným content marketingovým nástrojom na šírenie vlastného obsahu. Vybudujte pozíciu špecialistu na tvorbu a distribúciu vašich pravidelných newslettrov. Aj keď dnes už existuje množstvo programov, ktoré túto prácu uľahčia, stále je potrebné vedieť newsletter atraktívne nadizajnovať, určiť, ktoré informácie bude obsahovať, a potom ho načas odoslať správnej skupine kontaktov. Navyše, email marketér by mal vedieť vypracovať efektívnu email marketingovú stratégiu na zbieranie kontaktov a prácu s nimi.

Analytik

Nielen zbieranie, ale aj spracovávanie a vyhodnocovanie dát je v content marketingu nesmierne dôležité. Tieto procesy vám ukážu, ktorý obsah vašich zákazníkov upútal, ako dlho sa mu venovali, prípadne čo ich nezaujalo vôbec. S priebežnými výsledkami sa však nenáhlite, content marketing je beh na dlhé trate a jeho výsledky sa často prejavia aj po roku poctivej obsahovej stratégie.

Samozrejme, nespomenuli sme viacero pozícií, ktoré sa ešte v content marketingu môžu uplatniť, ako napríklad webdizajnéri, webdeveloperi, či ostatní online špecialisti ako odborník na reputačný manažment, spoluprácu s blogermi, ale aj na tradičnú podporu šírenia obsahu cez bannerové či PPC kampane. Tie síce nie sú v pravom zmysle content marketingom, no rozšíria váš obsah medzi viac potenciálnych zákazníkov. Okrem nich sa môže kedykoľvek vyskytnúť dopyt po jednorazovej službe, či už prekladateľa alebo hoci aj kuriéra na doručenie výhry zo súťaže. Vybudujte preto kvalitný a silný content marketingový tím a buďte pripravení riešiť aj aktuálne požiadavky.

Ovocie článku

 

CONTENT NEWSLETTER

 

Odber newslettra od ContentFruiter

Čerstvé CM novinky priamo do vášho emailu

Aby ste boli v obraze a v obsahu pri vzostupe nového marketingu. A k tomu ako bonus ebook „25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV“.

Please wait...

Thank you for signing up!

Napísať komentár

25 rád ako získať viac

25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV

Získajte zadarmo užitočný ebook a k tomu aktuálne informácie o content marketingu v našom CONTENT NEWSLETTRI.

Please wait...

Thank you for signing up!

x