Koľko stojí dobrý článok?

Je to otázka za milión. A nápoveda vo väčšine prípadov absolútne žiadna. Mať vlastný web, blog či firemný magazín nie je nijaká výstrednosť. Pre firmy i malých podnikateľov je to skôr životne dôležitá nutnosť. Lenže akým obsahom ich naplniť? Kto to urobí a za koľko? Cena za článok je u nás nepolapiteľná veličina.

Firemné weby možno zmysluplne zaplniť predstavením produktového portfólia, cenníkov, tímu, histórie firmy, dobrými referenciami, odkazmi na sociálne siete. Je to relevantné a patrí to tam. Ak však chýba hodnotný obsah, ktorý čitateľa a potenciálneho klienta zorientuje v problematike, ktorej sa venujete, web jednoducho pokrivkáva.

Nech totiž robíte čokoľvek, klientov zaujmete viac, ak svojmu webu pridáte hodnotu v podobe originálneho, unikátneho, zmysluplného, ale hlavne čítavého obsahu. Skrátka, keď na svojich stránkach dokážete povedať: My to a to vidíme a robíme takto a radi naše skúsenosti, poznatky či zistenia posúvame ostatným. Okrem toho žijeme v tejto spoločnosti, vnímame témy, ktoré ňou hýbu a ak sa týkajú aj nášho biznisu, vieme sa k nim zodpovedne postaviť, vyjadriť a možno tým niekomu aj pomôcť alebo ho inšpirovať…

Asi je jasné, že takéto posolstvá odovzdá najlepším spôsobom práve magický text, ktorému hovoríme článok. Zabudnite však na prežitok v podobne PR (Public Relations) článkov. Nikto ich nečíta. Väčšinou len obťažujú. Všetci vedia, že je to reklama (často) bez obsahu a iskry  nápadu. Na tomto mieste hovoríme o textoch, ktoré možno poctivo žánrovo začleniť. A to je veľká vec!

Prvý a zásadný krok = hľadám odborníka

V modernej štylistike sa objavuje článok ako všeobecný širokospektrálny žáner, no prebrať tento pohľad laikovi (samozrejme, laikovi vo vzťahu k tvorbe textov) – ktorý potrebuje naplniť svoj web dobrým obsahom – nijako nepomôže pri stanovovaní (a chápaní) jeho ceny a hodnoty.

Takže, keď premýšľate nad tým, koľko stojí dobrý článok a kto vám ho napíše, musíte hneď od začiatku zvažovať, aký bude. Vážny? Zábavný? Stroho informačný? Plánujete svojmu publiku posunúť zaujímavé oddychové čítanie, či skôr odbornejšie ladené informácie – teda relax, vzdelávanie, podnety na zamyslenie alebo na spätnú väzbu…?

Ak sa na vec pozriete z tejto perspektívy, vyplynie vám z toho automaticky otázka: Ako to vlastne bude vyzerať? Bude to čosi ako oznámenie, správa, poznámka, kurzíva, anketa? Alebo rozhovor, analýza, komentár či reportáž? Prípadne až trefný humorný fejtón či dokonca poviedka? Najneskôr v tomto momente začne byť jasné, že zabŕdame do špecifickej odbornosti a odbornej problematiky. Do sféry, ktorej nie každý rozumie, takže zďaleka nie každý dokáže naplniť váš náročný dopyt. Článok totiž nie je text zložený zo sumáru slov. Má to byť posolstvo myšlienok. Ak je zostavený tak, že zarezonuje v internetových vyhľadávačoch, o to lepšie.

Áno, uvedomenie si, že hľadáme odborníka, je prvý dôležitý moment pri stanovovaní ceny článku.

odborný pisateľ

Druhý základný krok = rešpektujem náklady

v najstarších textoch, aké ľudstvo pozná, sú zmienky o tom, že ten, kto odvedie dohodnutú prácu, by za ňu mal dostať spravodlivú odmenu. Tieto myšlienky sa objavujú v prácach dodnes obdivovaných filozofov, následne prvých ekonómov, v náboženských textoch, akými sú Biblia či Korán, v učení budhizmu…

V súčasnosti znamená spravodlivá odmena hlavne zohľadnenie nákladov a šancu na tvorbu zisku (prostriedkov na život). Základnými pracovnými pomôckami autorov článkov sú počítač a mobil, softvéry, internet a dáta. Nemenej dôležité sú náklady na auto či iný spôsob pracovnej mobility i na činnosti a služby, ktoré nie je vždy možné zabezpečiť tzv. „po vlastnej osi“ – napríklad na fotodokumentáciu či jazykové korektúry.

Dobrý článok však vzniká predovšetkým vďaka talentu. Vďaka tej zvláštnej ingrediencii v osobnosti človeka vnímať a podávať ďalej situácie a impulzy, ktoré prináša život a spoločnosť. Vďaka kombinácii kreatívneho myslenia s kritickým. Vyžaduje si to tiež vzdelanie (presnejšie celoživotné vzdelávanie a cibrenie), samozrejme, schopnosť vytvárať, udržiavať a rozvíjať kontakty – a nakoniec čas. Ten je najdôležitejší. Čas na tvorbu, teda produkovanie, a potom realizáciu všetkých originálnych nápadov.

Tu kdesi sa skrýva základná kostra nákladov na každý dobrý článok. Bez ich rešpektovania až taký dobrý článok nevznikne, pretože od niečoho bude nutné upustiť a vo výsledku sa to odrazí.

Hľadám osobnosť a uznávam jej hodnotu

Ak sa tešíte, že máte pre svoj web či weby človeka, ktorý vie písať o všetkom, doslova zo dňa na deň, a dokáže dodať 20 článkov za mesiac v hodnote 30 eur za jeden, radšej sa príliš neradujte. Nebude to ono.

Občas sa síce pritrafí, že vynikajúci autor článkov, pisateľ či dodávateľ textov – nazvime si ho akokoľvek – s ktorým si objednávateľ porozumie a ktorého výstupy budú mať odozvu u čitateľov, vzíde aj z reakcie na prostý inzerát typu: „Hľadáme copywritera. Žiadame originalitu textov. Odmena 10 eur/normostrana…“ Alebo naopak: „Dobrý deň, ponúkam svoje služby, píšem o čomkoľvek, rýchlo, 15 eur, normostrana…“

No ak sa tak stane, je to zázrak a asi nebude trvať večne. Prečo? Pretože to nie je dlhodobo možné. Muselo to vzniknúť systémom „z núdze cnosť“. Napríklad kvôli momentálnemu nedostatku pracovných príležitostí alebo finančným výpadkom dotyčného autora. Znova sa pýtate, prečo? Zamyslime sa spoločne: Objednali ste si už niekedy majstra na položenie dlažby v byte či kúpeľni? Aká bola jeho odbornosť a koľko si pýtal za hodinu práce? Pod dve eurá väčšinou ani „nevykrúži“ otvor do obkladu, ktorým by mal prejsť prívod teplej alebo studenej vody do batérie, čo netrvá ani minútu… Tak ako môžeme chcieť získať relevantný článok, ktorý má ambíciu zaujať a prilákať na náš web tisícky čitateľov a potenciálnych klientov, za jednu či dve desiatky eur?

Každý dobrý krátky článok je prácou minimálne na jeden deň. Dlhý článok zaberie získavaním informácií a stretnutiami s relevantnými odborníkmi neraz týždeň či dokonca týždne intenzívnej práce. Ak sa snažíte odhadnúť jeho hodnotu, prerátajte si to obyčajným rodinným nákupom, cenou vytúženého výletu alebo nejakej vecičky, po ktorej túžite a chcete si na ňu postupne, ale v reálnom časovom horizonte zarobiť… Znova sme číslami inde, než pri nešťastných dvoch desiatkach eur, ktorými sa hmýri internet, však?

autor článku

Skúška správnosti

Jednoznačne platí, že finančná hodnota dobrého článku sa možno začína pri troch, štyroch desiatkach eur, ale ani desaťnásobok nie je veľa.

Ak sa vám nezdá, že by „obyčajný článok“ mohol stáť toľké peniaze, skúste si ho prerátať hodnotou vlastného času. Sadnite si, vezmite do rúk papier, pardon, otvorte si čistý dokument vo Worde a začnite rozoberať tému, o ktorej chcete svetu povedať. Píšte myšlienkovo originálne, gramaticky správne, s vecnou odbornosťou alebo aj humorom, bez výsmechu a urážania kohokoľvek a hlavne svojím jedinečným štýlom. Keď skončíte, dajte svoj text prečítať niekomu, koho úsudku dôverujete. Ak ho schváli a stále máte odvahu, publikujte ho na firemnej stránke či sociálnych sieťach – na akomkoľvek mieste, kam by sa podľa vás hodil. A čakajte na reakcie.

Ak budú pozitívne a bez „hejtov“, autora či pisateľa článkov pre svoj web nepotrebujete. No nezabudnite si skontrolovať, koľko bežného pracovného či oddychového času vám to celé zabralo.

Lebo možno – a možno aj s veľkou pravdepodobnosťou – zistíte presný opak: nad prázdnym dokumentom alebo skladaním a opätovným zmazávaním nedopísaných viet strávite rovnako dlhý čas, ako vám bežne trvá uzatvorenie veľmi výhodného obchodného kontraktu. A tento moment je najlepšou odpoveďou na to, koľko vlastne stojí dobrý článok.

Keď vám písanie nejde a oberá vás o čas, dobrú náladu či oboje naraz – napriek tomu, že kedysi v škole o vás hovorili, že máte talent na slohy – potrebujete pre svoj web získať kvalitného autora. Nemusíte si ho hneď objednať na desiatku článkov. Vyskúšajte si jeho šikovnosť jedným, dvoma či troma zadaniami. Ak sa osvedčí a jeho tvorba bude mať na vašom portáli úspech (alebo váš portál a biznis začne mať aj vďaka jeho tvorbe úspech), pre úspešnú budúcu spoluprácu si skúste zapamätať, že kreatívnych ľudí teší pozitívna spätná väzba na ich tvorivú prácu, no nemôže to byť jediná odmena za drinu a dôvtip, ktorý na ňu vynaložili.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií.
Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Ivana Paulíková
Vyštudovala žurnalistiku v Bratislave, rigorózne konanie absolvovala v Nitre. Väčšinu svojho profesionálneho života sa venovala písaniu do klasických tlačených médií. Pôsobila ako redaktorka, komentátorka a reportérka v dvoch denníkoch, dvoch týždenníkoch a dvoch mesačníkoch. Pokiaľ ide o marketing, s nadšením prijíma fakt, že texty s hodnotným obsahom si v ňom nachádzajú pevné miesto – a to je dôvod, prečo mu začala venovať pozornosť.