Ako Jožko s pani Krízovou a ostatnými vybabral a väčší kus koláča si uchmatol [audio príbeh]

Vypočujte si príbeh v audio podobe. Narozprával Martin Kaprálik.

Bol raz jeden trh a v ňom jedno remeslo (1). Viac ako tucet (2) firiem sa mu venovalo a jednou z nich bola Jožkova s.r.o. Raz a bez klopania zavítala na trh pani Krízová. Ako vždy, vzbudila rozruch a vyvolala paniku, presne ako to mala vo zvyku. Takéto upratovanie bolo jej poslaním odjakživa. Svoje výsledky sledovala a ich následky zratúvala, lebo o tom musela správy posielať aj na vyššie miesta (3). Preto si svoju prácu snažila zastať poctivo.

Zvýšila tak tep mnohým, ktorí sa obávali o svoju budúcnosť, utlmila obchodné aktivity, nechala spomaliť beh sveta. A tým škodoradostným krikľúňom (4) dala priestor na machrovstvá typu „ja som to hovoril“, či „tak vám treba“. Nie všetkým sa ale tep zvýšil z obavy. Niektorým aj z príležitostí. Adrenalín začal ovplyvňovať tých, ktorí horúčkovito hľadali dná (5), tipovali, že či už, aby nakúpili za nižšie ceny. Lebo vraj pani Krízová niekde berie, niekde dáva.

I všimla si tá šuhajíka, ktorý sa odlišoval od ostatných. Bol celkom pokojný, čomu veľmi nerozumela, nakoľko aj on svoje výdavky razom obmedzil. Veď sa to počas tohto obdobia patrí, či nie? Nuž, svoju úlohu si u neho splnila, ale zaujal ju natoľko, že sa ho rozhodla sledovať aj v čase, kedy už jej moc postupne chabla. Potrebovala nabrať nové vnemy, aby vymyslela aj nové metódy, pre jej budúce príchody.

Jožko bol šikovný remeselník, čo si svoju robotu zastal poctivo. Nebol však najväčším na svojom trhu. Ani nemal, ako tí najsilnejší, hlásnu trúbu (6), ktorá kričala často a posolstvá posielala ďaleko (7). Tú si ešte dovoliť nemohol. A keďže súperil s viacerými silnými a silno vykrikujúcimi konkurentami, rozhodol sa na to ísť inak. To aby svoj koláč postupne zväčšoval a svoje meno šikovného remeselníka prirodzene vyzdvihol (8).

Nebol špekulantom (9), napriek tomu a to ešte pred príchodom pani Krízovej, míňal peniažky rozumne (10). Po troške, každý mesiac, viac ako rok. Spočiatku musel byť trpezlivý, pravidelne sa snažiť, aby mohol výsledky svojej námahy zbierať priebežne a dlhodobo. A podarilo sa, lebo pani Krízová ho síce prekvapila, ale nezaskočila. Dokonca, keď trh opúšťala, všetci s prekvapením zistili, že ich koláč sa zmenil. To Jožkova s.r.o. si väčší kus uchmatla.

„Ako to urobil?“ dumala pani Krízová, aby mu prišla na kobylku (11) a nabudúce vyskúšala na neho niečo iné. „Ako sa to mohlo stať, že odrazu viac ľudí chodí nakupovať k tomu Jožovi?“ pýtali sa ostatní v remesle. Snorili, aj ľudí sa pýtali a čuduj sa svete, aj takéto odpovede dostávali: „Veď pomohol nám, vyzná sa, vyriešil náš problém, ukázal cestu, dôverujeme mu…“. Chvíľu im veru trvalo, kým si uvedomili, že z Jožka sa stal uznávaný kráľ vo svojom remesle (12). A preto, aby neprišli o ďalší kus koláča, snažili sa jeho metódu napodobniť. Podaktorí aj úspešne, ale keďže Jožko mal už náskok a prezieravo metódu naďalej používal, už nikdy ho nepredbehli. Naopak, on, hoci pažravý nebol, uchmatával si stále väčší a väčší kus koláča.

A aká že to zázračná metóda (13) Jožkovej s.r.o. pomáhala? Nebol to veru žiadny zázrak, ale trvalé hodnoty, ktoré ľuďom dával. Tvoril ich vďaka tomu, že im pravidelne pomáhal, vysvetľoval, inšpiroval ich, ale aj zabával. A keďže ľudí poznal, vedel čo potrebujú. A tých to veľmi zaujalo a radi k nemu preto chodili (14) a aj sa k nemu často vracali. Až nakoniec silnú družinu (15) okolo neho vytvorili.

Nuž veru, dobrý koniec zdá sa už zaznel. Ak ste spomenutú metódu účinnej a modernej formy komunikácie odhalili, gratulujem. V Jožkovej reči by to znelo možno ako radostné pomáhanie, ktoré zaručene tvorí dlhodobé hodnoty a nadšenie (16).

Slovník pojmov 🙂

  • (1) remeslo – jeden segment na trhu
  • (2) tucet – dvanásť
  • (3) správy posielať aj na vyššie miesta – reportovať výsledky
  • (4) škodoradostný krikľúň – hejter
  • (5) tí, ktorí horúčkovito hľadajú dná – investori
  • (6) hlásna trúba – promotion – reklamné kampane
  • (7) kričať často a posolstvá posielať ďaleko – intenzívne reklamné kampane s veľkým zásahom
  • (8) meno šikovného remeselníka vyzdvihnúť – podporiť svoju značku, imidž
  • (9) špekulant – akciový investor
  • (10) míňať peniažky rozumne – investovať
  • (11) prísť na kobylku – zistiť podstatu
  • (12) uznávaný kráľ vo svojom remesle – informačný líder
  • (13) zázračná metóda – komunikačná stratégia
  • (14) radi k nemu chodili – organická návštevnosť
  • (15) silná družina – početná komunita v danom segmente, relevantné persony a cieľové skupiny
  • (16) radostné pomáhanie, ktoré zaručene tvorí dlhodobé hodnoty – funkčný content marketing

Dôvetok:

Funkčný content marketing dokáže počas krízy garantovane odchytávať aj ten znížený počet zákazníkov, ktorý sa na trhu nachádza. Pomáha tomu aj tradičné správanie sa trhu. Ak viacerí konkurenti v danom segmente obmedzia svoje výdavky a tým sa „stratia z trhu“, tak práve firmy, ktoré investovali do content marketingu budú neustále viditeľné.

Preto je veľký predpoklad, že z krízy vzídu posilnené. Paradoxne aj vtedy, ak sami obmedzia výdavky, ak samozrejme pred tým už do content marketingu investovali. Content marketing je užitočným a dlhodobo pôsobiacim marketingovým nástrojom, ktorý funguje vždy a v každom segmente. Vytvára dlhodobé hodnoty, silné komunity, je chcený, priťahuje zákazníkov ako magnet, posilňuje značky, podporuje predaje. Aj počas kríz.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií.
Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Roman Kleman
Po 20 rokoch pôsobenia v marketingovej komunikácii priniesol ideu content marketingovej agentúry ContentFruiter. Ako CEO sa stará o jej napredovanie a nové vízie. Tvorba obsahu je mu blízka, je AI nadšencom, fanúšikom kvalitnej sci-fi aj radostného pohybu po poľných a lesných cestách – bicyklom alebo nordic walkingom s verným labradorom Bearnym. Fascinuje ho vesmír a rád spoznáva svet.