Urobte si partnerov z najväčších sociálnych sietí

Sociálne médiá podľa najnovších prieskumov aktívne využíva okolo 70% svetovej internetovej populácie (viac ako 2,2 miliardy). Pričom len na najväčšej sociálnej sieti Facebook sa nachádza asi 1,5 miliardy aktívnych používateľov, z toho 2,3 milióna sú Slováci. Online sú aj vaši zákazníci. Poďte sa pozrieť, ako a kde zachytiť ich pozornosť.

Obr. 1 Globálna digitálna štatistika
Obr. 1 Globálna digitálna štatistika
Obr. 2 Digitálna štatistika pre Slovensko
Obr. 2 Digitálna štatistika pre Slovensko

Každá sociálna sieť je jedinečná, má svojich typických návštevníkov, fungujú na nej špecifické formy obsahu a ponúka firmám rôzne možnosti prezentovania. Pripravili sme pre vás prehľad najväčších sociálnych sietí, aktuálne čísla a trendy, na ktoré by ste sa mali zameriavať počas celého roka 2016.

Sociálne siete neslúžia na priamy predaj

Ak chcete byť na sociálnych sieťach úspešný, v prvom rade si musíte uvedomiť zásadný fakt, a to, že ľudia sa chodia na siete baviť, nie nakupovať. Nemajú radi reklamný spam, ktorý im zahlcuje plochu s novinkami. Preto by sociálne siete nemali primárne slúžiť ako predajný kanál. Zamerajte sa na to, čo ľudia na sociálnych sieťach robia a prispôsobte tomu svoju komunikáciu. Využite potenciál sociálnych sietí a premeňte fanúšikov na svojich zákazníkov tak, že si s nimi vybudujete vzťah. Ako to dosiahnuť? Jednoducho pochopením podstaty každej sociálnej siete – identifikujte, v čom môže byť pre vás prínosom a čo na ktorej platí.

Niekedy je viac menej, alebo kde všade založiť firemný účet

Mnoho podnikateľov si kladie otázku, či je potrebné mať firemný profil na každej známej sociálnej sieti. Vo všeobecnosti to určite nie je na škodu, avšak máte na správu toľkých účtov skutočne čas? Je lepšie venovať sa menšiemu počtu profilov s dôkladne nastavenou stratégiou a pravidelnými a zaujímavými postami, ako mať účtov viac, no bez kvalitného obsahu, ktorý je pre danú sieť vhodný. Preto dobre zvážte, či budete mať dostatok času na správu mnohých profilov, alebo len vytvoríte mŕtve účty, z ktorých nebude žiaden osoh.

Facebook – najsilnejší partner šírenia obsahu

Ako sme písali v úvode, v celosvetovom meradle má momentálne Facebook okolo 1,5 miliardy aktívnych používateľov. Na Slovensku je to viac ako 2,3 milióna. Facebook je najpoužívanejšou sociálnou sieťou na svete. Podľa štúdie od Acquinity Group predstavuje podľa spotrebiteľov najdôveryhodnejšiu sociálnu sieť na šírenie obsahu. Jeho veľkou výhodou je možnosť presného cielenia reklamy a propagovania príspevkov. Na Slovensku patrí medzi sociálnu sieť s bezkonkurenčne najväčším množstvom aktívnych používateľov  a nachádza sa na ňom široké publikum (od 13 ročných detí po ich rodičov a starých rodičov). Je vhodný pre takmer každý druh podnikania, preto by mal byť pri vašom zvažovaní o založení účtov na sociálnych sieťach medzi prvými.

Kto a na čo Facebook používa?

Najväčšie zastúpenie na Facebooku majú muži a ženy vo veku od 18 do 34 rokov. Ľudia na Facebooku hľadajú zábavu, relax, komunikujú s priateľmi. Prostredníctvom svojich osobných profilov vyjadrujú samých seba, ak sa im niečo páči, nešetria lajkami a radi sa pridávajú do rôznych skupín, kde diskutujú o témach, ktoré ich zaujímajú.

Facebook navyše prichádza s novinkou –  v najbližších mesiacoch uvádza na trh rozhranie pre profesionálov s názvom Facebook at Work. Pôjde o odnož Facebooku zameranú na spoluprácu, profesionálnu komunikáciu, ale aj zákaznícku podporu. Vyrastá tak konkurencia profesionálnej sieti LinkedIn, ktorej sa venujem nižšie v článku.

Aký obsah je momentálne na Facebooku najatraktívnejší?

  • Video je neustále na vzostupe a odhaduje sa jeho čoraz častejšie využívanie aj v roku 2016. Vďaka automatickému prehrávaniu videí na Facebooku sa od januára 2015 počet vzhliadnutí videa zvýšil štvornásobne. Facebook má video obsah v obľube a vychádza mu v ústrety napríklad aj tým, že neustále vylepšuje nástroje pre publikáciu videí (napr. publikovanie videa len v zložke s videami, nie v novinkách, v tzv. newsfeede, povolenie či zakázanie embeddovania videa či obmedzenie viditeľnosti na základe pohlavia alebo veku) a ich analýzu (napr. možnosť porovnania videí s organickým, neplateným a plateným dosahom).
  • Obrázkový obsah má na Facebooku prvenstvo nad čisto textovým obsahom. Výskum od BuzzSumo preukázal, že používanie obrázkov zvyšuje mieru aktivity fanúšikov 2,3-násobne. Ľudia obľubujú vtipný obsah na odľahčenie, motivačné a informačné obrázky. Veľmi zaujímavým typom obsahu sú napríklad infografiky. Podľa prieskumu Buffer a SumAll je ideálna dĺžka textového popisu na Facebooku 40 znakov – príspevky s textom do 40 znakov zaznamenali o 85% väčšiu mieru aktivity ako príspevky s dlhšími textami.

TIP

Svojich fanúšikov nezaťažujte na Facebooku odbornosťami, pretože ho používajú ako zdroj zábavy. Vždy odpovedajte na komentáre s otázkami. Negatívne reakcie nezmazávajte, no snažte sa poskytnúť nápravu a preukázať záujem, že vám na vašich fanúšikoch záleží a chcete sa neustále zlepšovať.

Instagram – top partner pre vizuálny obsah

Svojou podstatou sa Instagram od v článku popísaných sociálnych sietí líši najviac – ide o čisto vizuálnu sociálnu sieť, fungujúcu pomocou aplikácie pre smartfóny alebo tablety. Používatelia na nej zdieľajú fotografie a videá. Momentálne sa na ňom nachádza viac ako 400 miliónov aktívnych používateľov po celom svete. Zároveň je jednou z najrýchlejšie rastúcich sociálnych sietí.

Kto a na čo Instagram používa?

Najzastúpenejšou skupinou používateľov sú ľudia vo veku od 18 do 35 rokov, pričom vo väčšom počte sú to ženy. Je to mladé publikum, zdieľajúce aktuálne momenty zo svojho života, ktoré práve nasnímali svojím smartfónom. Profil môže byť súkromný (viditeľný iba pre používateľov, ktorým to vlastník povolí) alebo verejný (viditeľný pre všetkých). Instagram svojou aktuálnosťou funguje na veľmi podobnej báze ako Twitter. Zhrnúť môžeme, že najčastejšie ho používajú mladí ľudia, fotografi a ľudia pracujúci v oblasti informačných technológií.

Aký obsah je momentálne na Instagrame najatraktívnejší?

  • Nakoľko na Instagrame sa nedá publikovať iný ako obrázkový a video obsah, nemá mu čo konkurovať. Ako už bolo spomenuté, používatelia zdieľajú momenty zo svojho každodenného života. Aplikácia disponuje veľkými možnosťami upravovania fotografií, ktoré zvládne použiť hocikto aj bez väčších technických schopností. Fotografiu do krásnej konečnej podoby upravíte veľmi rýchlo a jednoducho. Instagram tak dáva možnosť každému používateľovi cítiť sa tak trochu ako profesionálny fotograf, nakoľko publikované fotky aj fotografov – amatérov bývajú často veľmi pôsobivé.
  • Video môže byť uverejnené v dĺžke od 3 do 15 sekúnd. Dáta z výskumov od Bussines Insideru preukázali, že videá na Instagrame dosahujú väčšiu mieru aktivity a vzhliadnutia používateľmi ako videá najväčšieho konkurenta Instagramu – Vine.
  • Najpopulárnejšie instagramové účty patria celebritám a médiám (TV JOJ s počtom 51 500, TV Markíza s počtom 45 200 či Európa2 s počtom 30 700 sledovateľov). Medzi populárne profily značiek patrí napríklad sieť obchodov Lidl s počtom viac ako 6700 odberateľov či O2 Slovensko s viac ako 5700 odberateľmi.

TIP

Aj na Instagrame sú veľmi dôležitou súčasťou hashtagy, ktoré sme spomínali pri sociálnej sieti Twitter. Vytvorte si svoj vlastný unikátny hashtag, pomocou ktorého bude váš obsah jednoducho vyhľadateľný.

LinkedIn – partner profesionálnej komunikácie

Ide o profesionálnu sociálnu sieť, ktorá slúži skôr ako B2B sociálna sieť. Momentálne má po celom svete viac ako 97 miliónov aktívnych používateľov. Môžeme ho tiež nazvať vždy aktuálnym životopisom, nakoľko na osobný profil uvádzate všetky dôležité údaje z vášho kariérneho života – školy, na ktorých ste študovali, pracovné miesta, ktoré ste počas života zastávali, certifikáty a školenia, ktoré máte a ďalšie podobné údaje.

Kto a na čo LinkedIn používa?

Muži aj ženy vo veku najmä od 35 do 54 rokov. Ako už bolo vyššie spomenuté, ide o profesionálnu sociálnu sieť a používajú ju ľudia prezentujúci samých seba na trhu práce. Ide najmä o vysokoškolsky vzdelaných ľudí z oblasti informačných technológií, marketingu a bankovníctva, ale cestu na LinkedIn nachádza stále viac ľudí z rôznych oblastí. Ľudia tu hľadajú pracovné príležitosti, odborné informácie, konzultácie a nové kontakty. Mať firemný profil na LinkedIne nie je výhodné pre každý segment podnikania, no môžete tu nájsť napríklad nových zamestnancov či spolupracovníkov.

Aký obsah je momentálne na LinkedIne najatraktívnejší?

  • Prevláda tu najmä textová forma obsahu doplnená o vizuálny obsah – zdieľanie informácií, odkazov na články z blogov či nastávajúce udalosti, inzeráty ponúkajúce pracovné miesta a podobne ako na Google+, diskusie. Na LinkedIne môžete nájsť množstvo zaujímavých diskusných skupín, ktorých sa navyše často krát zúčastňujú autority v odbore. Môžete položiť ostatným účastníkom otázku, ktorá vás zaujíma alebo môžete byť vy tým, kto poradí na základe vlastných znalostí aj skúseností,  a dostať sa tak do povedomia ľudí.
  • Nakoľko ide o profesionálnu sociálnu sieť, uspejete aj zdieľaním obsahu, akým sú infografiky alebo prezentácie plné zaujímavých a praktických informácií. LinkedIn takéto aktivity podporuje, pretože je vlastníkom siete SlideShare, ktorá je najväčšou službou na zdieľanie prezentácií.

TIP

Autorita siete LinkedIn neustále rastie. Ak sa aj rozhodnete, že mať na ňom firemný profil nie je konkrétne pre váš typ podnikania najvýhodnejšie, zriaďte si aspoň osobný profil a podrobne si ho vyplňte.

Twitter – partner pre názory a krátke správy

Na Slovensku Twitter nepatrí medzi najpopulárnejšie sociálne siete, no to neznamená, že práve vám by sa nemohol na propagáciu obsahu hodiť. Jedná sa o sociálnu sieť na báze zdieľania najaktuálnejších noviniek. Jeho špecifikáciou je, že textové príspevky môžu mať maximálne 140 znakov (hoci je pravda, že vedenie spoločnosti aktuálne zvažuje povolenie väčšieho počtu znakov). Momentálne má Twitter na konte po celom svete viac ako 316 miliónov aktívnych používateľov. Konkrétne na Slovensku Twitter aktívne používa viac ako 87 000 ľudí.

Kto a na čo Twitter používa?

Najväčšiu skupinu používateľov tvoria muži vo veku do 30 rokov. Ide najmä o novinárov, IT špecialistov a ľudí pracujúcich vo finančníctve. Twitter aktívne využívajú a obľubujú aj mnohé známe osobnosti ako umelci či športovci. Napríklad účet s najväčším počtom odberateľov (tzv. followerov) na Slovensku patrí cyklistovi Petrovi Saganovi. Medzi najpopulárnejšie firemné účty v našej krajine na Twitteri patrí  profil spoločnosti Samsung.

Obr. 3 Najpopulárnejšie slovenské Twitter profily osobností
Obr. 3 Najpopulárnejšie slovenské Twitter profily osobností

Ľudia používajúci Twitter chcú byť neustále v obraze, chcú mať prístup k najčerstvejším informáciám a aktuálne novinky tiež zdieľajú so svojimi odberateľmi.

Aký obsah je momentálne na Twitteri najatraktívnejší?

  • Populárny je textový aj obrázkový obsah. Na základe výsledkov prieskumu spoločností Buffer a SumAll  sa odporúča publikovanie textových príspevkov v rozmedzí od 71 do 100 znakov. Tweety – príspevky na Twitteri v dĺžke do 100 znakov majú o 17% väčšiu mieru aktivity zo strany používateľov.
  • Zaujímavou novinkou je napríklad aplikácia Periscope, ktorá poskytuje live stream, teda vysielanie na živo s výstupom na Twitteri. Táto možnosť ešte viac podčiarkuje podstatu Twitteru – zdroja čerstvých informácií. Takzvané in-time update, inak povedané publikovanie v reálnom čase, predstavuje podľa niektorých špecialistov na online marketing jeden z najatraktívnejších trendov budúceho obdobia. Preto ak má vaša firma možnosť zdieľať zaujímavé novinky nielen z interného diania, ale aj z odboru, v ktorom sa špecializujete, Twitter je pre vás zaujímavou voľbou komunikácie so zákazníkmi. Mimoriadne vhodný je najmä pre moderné technologické spoločnosti.

TIP

Používajte hashtagy, ktoré predstavujú kľúčové slovo, vďaka ktorému môže byť váš príspevok jednoducho vyhľadateľný. Vytvára sa vložením symbolu # pred slovo. Ideálna dĺžka hashtagu predstavuje 6 znakov, neodporúča sa v ňom používať špeciálne znaky, príliš slangové výrazy a začínať hashtag číslicou.

Google + ako partner s potenciálom

Patrí na svete medzi najrozšírenejšie sociálne siete s viac ako 2,2 miliardami registrovaných používateľov po celom svete. Na základe výskumu dr. Edwarda Morbiusa však len 9% z registrovaných niekedy publikovalo obsah. Preto sa Google+ považuje za mŕtvu sieť s prázdnymi účtami bez aktivity. Nie je možno tak rozšírený ako napríklad Facebook alebo Twitter, ale rozhodne sa neoplatí odsúdiť ho skôr, než zistíte, či nemôže byť prínosom práve pre vás. Predsa len má svojich aktívnych používateľov a jeho veľkou výhodou je nízka konkurencia, teda počet firiem, ktoré s Google+ aktívne pracujú.

Navyše bolo preukázané, že  aktivita sledovateľov na Google+  pozitívne ovplyvňuje vašu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania Google. Okrem toho sú vaši fanúšikovia upozorňovaní vo vyhľadávači na váš publikovaný obsah.  Zo slovenských firemných profilov sa na Google+ darí účtu Google Slovensko s 12,4 tisíc sledovateľmi, hudobnému portálu Csrh.sk s viac ako 3 600 odberateľmi a kníhkupectvu Martinus.sk s viac ako 2 300 odberateľmi.

Obr. 4 Najväčšie firemné profily na Slovensku na Google+ podľa socialbakers.com (Pozn.: V krátkom čase sme našli profily s väčším počtom followerov, takže táto štatistika je len orientačná.)
Obr. 4 Najväčšie firemné profily na Slovensku na Google+ podľa socialbakers.com (Pozn.: V krátkom čase sme našli profily s väčším počtom followerov, takže táto štatistika je len orientačná.)

Kto a na čo Google+ používa?

Funguje podobne ako Facebook – používatelia na Google+ hľadajú zábavu, oddych a nové informácie. Medzi najväčšie skupiny používateľov patria vysokoškolsky vzdelaní ľudia – IT špecialisti, novinári, marketéri, fotografi a dizajnéri.

Aký obsah je momentálne na Google+ najatraktívnejší?

  • Podobne ako na Facebooku tu dobre funguje  video obsah, textový obsah doplnený o vizuálny a GIFY – pohyblivé obrázky. Najlepšiu interakciu zaznamenali textové príspevky s počtom znakov 60, ktoré nesú najdôležitejšiu informáciu, prečo by mal človek ďalej rozkliknúť priložený odkaz alebo text, ktorý sa ďalej v príspevku nachádza.

Na Google+ sú tiež populárne odborné skupiny, v  ktorých môžete diskutovať s inými používateľmi, vymieňať si rady a skúsenosti a tiež získavať nové zaujímavé kontakty. Pozrite sa, či tam existuje aj skupina o vašom druhu podnikania a či do nej viete nejako hodnotne prispieť a zviditeľniť sa. Nie propagáciou svojich produktov a služieb, ale skôr cennými radami či informačne hodnotným obsahom. Nájdite si tak svoje publikum, ktoré si bude vaše rady vážiť a neskôr svoju dôveru preukáže kúpou vašich výrobkov. Neexistuje nijaká vhodná skupina? Ideálny priestor pre vás – skúste vytvoriť a spravovať vlastnú.

Obr. 5 Sekcia Komunity na Google+
Obr. 5 Sekcia Komunity na Google+

TIP

Pri textových príspevkoch využite textový editor, vďaka ktorému si môžete text pekne personalizovať a zvýrazňovať, napríklad použitím tučného písma alebo kurzívy.

Ovocie článku

  • Sociálne siete nemajú slúžiť primárne na predaj a priamu propagáciu služieb a výrobkov, ale na budovanie vzťahu so zákazníkmi, na komunikáciu a na šírenie zaujímavého obsahu.
  • Je lepšie spravovať menej firemných profilov na sociálnych sieťach, no na základe dôkladnej stratégie a s rôznym obsahom, ako spravovať veľa účtov, no bez špecifickej odlišnosti.
  • Každá sociálna sieť je unikátna, na každú chodia ľudia s iným cieľom a hľadajú iné tipy obsahu.
  • Facebook je na Slovensku najpopulárnejšou sociálnou sieťou, vhodnou takmer pre všetky druhy podnikania.
  • Twitter je vhodný pre firmy, ktoré majú neustále veľa zaujímavých noviniek, ktoré môžu zdieľať so svojimi sledovateľmi.
  • Výhodou Google+ je nízka konkurencia (počet firiem, ktoré na Google+ aktívne komunikujú) a podpora priamo od Google.
  • LinkedIn je najpoužívanejšia profesionálna sociálna sieť veľmi vhodná na hľadanie nových kontaktov, spolupracovníkov či nových zamestnancov a šírenie vášho najzaujímavejšieho odborného obsahu.
  • Instagram patrí medzi najrýchlejšie rastúce sociálne siete na svete a rovnako aj na Slovensku.
Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií. Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Jarmila Knapcová
Posledných niekoľko rokov sa venuje tvorbe content marketingových stratégií a dáva život projektom zo širokého spektra oblastí. Okrem toho cestuje po svete, venuje sa neformálnemu vzdelávaniu mládeže a je aktívnou bojovníčkou za práva zvierat.
Odber newslettera
Dátum konania webinára mi nevyhovuje

Zanechajte nám na Vás kontakt a my Vás budeme kontaktovať ak budeme realizovať webinár s touto témou aj v inom termíne.