Influencer marketing nemusí byť iba o umiestnení produktov vo videách

Influencia alebo moc ovplyvniť názory iných ľudí je tu s nami už oddávna. A napriek tomu, že influencer marketing sa javí ako trend a jeden z dôležitých biznisových nástrojov posledných rokov, jeho pôsobenie je známe už dlhé desaťročia. Samozrejme, inak, ako ho poznáme dnes, keď sa preniesol v prvom rade do prostredia sociálnych médií a s tým historickým influencerstvom sa nedá porovnávať.

Aktuálne sa influencer marketing síce stáva atraktívnym povolaním pre mnohých mladých ľudí, no zároveň je slovo influencer sčasti aj hanlivým pomenovaním niekoho, kto získava „ľahko zarobené peniaze“. Faktom však je, že influenceri tak, ako ich poznáme najmä zo sociálnych sietí, úplne neodrážajú influencerov v podobe, v akej ich ľudia identifikovali v minulosti.

Influenceri v minulosti a influenceri dnes

V historickom kontexte boli influenceri spoločensky vážené osoby s istým odborným statusom a mali vplyv na svoje okolie. Ich názory, poznatky a skúsenosti boli vnímané natoľko, že dokázali pôsobiť na verejnú mienku a tým aj na rozhodnutia iných ľudí. Nepotrebovali na to sociálne siete ani vlastné blogy, stačili im ich znalosti, skúsenosti a mienka. Informácie o nich sa šírili ústne, neskôr v tlači, spočiatku v obci, potom v regióne. Tí najznámejší a najváženejší mali vplyv aj v celej krajine či dokonca v niektorých ďalších.

Na porovnanie, dnes je úplne bežné, že aj slovenskí influenceri majú desiatky či stovky tisíc fanúšikov po celom svete. Také niečo bolo v minulosti nepredstaviteľné a celosvetové povedomie sa podarilo získať iba skutočne výnimočným ľuďom slovenskej histórie.

A kedy sa influenceri začali objavovať v reklamách? Možno vás to prekvapí, ale prví už v 18. storočí. Napríklad okolo roku 1760 získal výrobca keramiky podporu veľmi vplyvnej osobnosti – samotnej kráľovnej Španielska, ktorá si u neho objednala produkty. To viedlo k zvýšenej popularite jeho značky. Áno, v tomto prípade ide o príklad, ktorý nie úplne korešponduje s influencer marketingom tak, ako ho poznáme dnes. Podstata však stále tkvie v ovplyvnení názoru iných.

Oveľa silnejšie prepojenie a využívanie influencingu prišlo v 20. storočí. Už v prvej polovici sa začínajú objavovať odborníci v reklamách na rôzne značky.

Príkladom je zapájanie zubných lekárov do reklám na zubné pasty (značka Colgate v 50. rokoch 20. storočia) alebo odborníkov na výživu do reklám na rôzne potraviny. Neskôr to boli športovci, ako napríklad Tiger Woods, ktorý nadviazal spoluprácu so značkou Nike a dlhé roky bol jej tvárou.

Digitálna éra a nové možnosti

Začiatok digitálneho marketingu otvoril firmám úplne nové možnosti – úplne iné spôsoby, ako zapojiť do svojej komunikácie influencerov. Nástup a popularita sociálnych sietí spôsobili prevrat, extrémne rýchly vývoj a navždy ovplyvnili influencer marketing. Influenceri sa totiž prestali vynárať a formovať iba z radov odborníkov a mienkotvorných osobností. Čoraz viac sme sa stretávali s takými, ktorí si budovali vplyv vďaka rôznym typom videí zverejňovaných v prostredí internetu.

Začali si vytvárať bázu fanúšikov na sociálnych sieťach, čím rástol ich vplyv. V istom momente dosiahol bod, keď dokázali ovplyvňovať správanie svojich fanúšikov. Túto silu si uvedomili aj marketingoví manažéri firiem, a preto ich čoraz častejšie zapájali do svojej komunikácie.

Väčšina spoluprác však v začiatkoch influencer marketingu na sociálnych sieťach nebola premyslená, pôsobila umelo, nátlakovo. A niektoré tak pôsobia dodnes. Okrem toho influencer marketingu dlho chýbala regulácia, ktorá by nastavila pravidlá pre influencerov a inzerentov. Postupný vývoj ukázal jej dôležitosť. Aj na Slovensku dnes máme také zásadné projekty, akým je kódex influencer marketingu, pod ktorý sa podpísali mnohí zadávatelia, influenceri aj asociácie združujúce marketingové agentúry.

Pokračovanie článku nájdete v 3. čísle ContentManie na str. 38, ktorú vám po prihlásení k odberu automaticky pošleme v digitálnej alebo tlačenej verzii. Nenechajte si ujsť inšpiratívne rozhovory, case studies a novinky zo sveta marketingu.

V článku sa ďalej dočítate:

  • prečo niekedy spolupráca s influencerom nevyjde podľa predstáv,
  • že spolupráca s influencerom môže byť pre značku naozaj prínosná,
  • vďaka čomu môžete ešte niekoľko rokov využívať a recyklovať obsah aj v iných podobách.
Chcete pokračovať v čítaní?

Vyplňte formulár a prihláste sa k odberu ContentManie, ktorú vám bezplatne pošleme na e-mail alebo priamo na vašu adresu.

Author avatar
Patrik Vavrovič
Už viac ako 10 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a v súčasnosti pôsobí v agentúre aj ako Senior konzultant. Vyštudoval marketingový manažment na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách, univerzitách, vedie workshopy zamerané na content marketing a online marketing a pri klientoch sa sústreďuje najmä na previazanie content marketingu s firemnými cieľmi.