Sledujete, ako sa posúva marketingový trh? Ak nie, mali by ste začať práve teraz. Aby ste vedeli čo najlepšie reagovať, predpovedať vývoj trhového prostredia a pružne reagovať, je dobré poznať aktuálne trendy a štatistiky marketingového prostredia.
Vybral som niekoľko štatistík, ktoré považujem za dôležité poznať a sledovať. Viaceré z nich sú priamo späté s content marketingom. Ide prevažne o prieskumy realizované v rokoch 2019 a 2018.
1.
57 % marketérov očakáva zvýšenie rozpočtu na content marketing v roku 2019 (B2C Content Marketing 2019 – Benchmarks, Budgets, and Trends from Content Marketing Institute) Zdroj: https://contentmarketinginstitute.com/2018/12/b2c-research-commitment/
Podľa prieskumu CMI realizovaného v roku 2017 pritom B2C firmy vo svete investovali do content marketingu až 26 % z marketingového rozpočtu, firmy v segmente B2B dokonca až 29 % z marketingového rozpočtu.
2.
V roku 2018 malo len 33 % content marketérov (spoločností, ktoré realizujú content marketing) zdokumentovanú content marketingovú stratégiu. Toto číslo bolo vyššie, konkrétne až 39 %, u tých, čo dosahovali najlepšie výsledky. Zdroj: (B2C Content Marketing 2019 – Benchmarks, Budgets, and Trends from Content Marketing Institute) Zdroj: https://contentmarketinginstitute.com/2018/12/b2c-research-commitment/
Stratégia je základným pilierom content marketingu. Bez nej môže byť akákoľvek aktivita premárneným potenciálom a nevyužitou príležitosťou. Aj napriek tomu sa podľa rovnakého prieskumu viac ako pätina spoločností púšťa do content marketingu bez akejkoľvek stratégie.
3.
60 % marketérov vytvára najmenej jeden kus obsahu každý deň.
Pravidelná frekvencia je pri content marketingu veľmi dôležitá. V prípade, že pravidelnú frekvenciu narušíte, môžete prísť o tých najviac lojálnych čitateľov vášho obsahu. Neznamená to, že musíte obsah tvoriť na dennej báze, niekedy stačí týždňová frekvencia, príp. aj nižšia. Ak však začnete tvoriť obsah raz týždenne, nenarušte tento zvyk a optimálne zachovajte deň i čas, v ktorý ho publikujete. Možno sa vám to nezdá, ale môžete mať množstvo fanúšikov, čitateľov, ktorí na váš obsah čakajú.
Zdroj: https://www.emarketer.com/Article/Driving-Engagement-B2B-Marketers-Put-Premium-on-Content/1009790
4.
62 % marketérov využíva pre svoj obsah fotografie a videá z fotobánk / videobánk. Zdroj: Contently & Libris
Podľa tohto prieskumu je tvorba originálnych fotografií a videí určite príležitosť, ktorou na trhu môžete zaujať a odlíšiť sa tak od väčšiny konkurentov. Ak máte možnosť tvoriť originálne fotografie či videá, je to určite cesta, ako upútať.
5.
Približne 45 % vytvoreného obsahu sa deje ad-hoc. Zdroj: IMN Inc https://www.imninc.com/lp/content-marketing-research-report-2
Toto je, žiaľ, reálny fakt u mnohých spoločností, ktoré realizujú obsah bez stratégie, nemajú definovaný redakčný kalendár, ani ciele. Prirodzene sa potom stáva, že tvorba obsahu nedostáva patričnú prioritu a deje sa iba spontánne a nepremyslene. Výsledok takto vytváraného obsahu je prinajmenšom otázny.
6.
Počet dopytov cez hlasové vyhľadávanie stúpol o 3 400 % medzi rokom 2008 a 2017 (HubSpot, 2017) Zdroj: https://www.hubspot.com/marketing-statistics
Hlasové vyhľadávanie je určite na vzostupe, kým však bude natoľko signifikantné, aby ste ho začali viac aplikovať do vašej stratégie, prejde ešte nejaký čas. Ak sa však pripravíte v predstihu, s veľkou pravdepodobnosťou neoľutujete. Tento trend nás len ťažko obíde.
7.
17 % marketérov plánuje pridať podcasty do ich marketingových aktivít v najbližších 12 mesiacoch. (HubSpot, 2018)
Podcasty nie sú trendom iba vo svete, ale aj na Slovensku. Rok 2018 bol štartom pre viacero nových podcastov, napriek tomu je ich využívanie inými subjektami ako klasickými médiami veľmi výnimočné. Chopíte sa tejto príležitosti ako prví vo vašom segmente?
8.
Content marketing získava trikrát viac leadov ako platená reklama vo vyhľadávaní. (Content Marketing Institute, 2017)
Content marketing je skutočne efektívny nástroj. Spôsobuje to i fakt, že veľkú časť návštevnosti z dlhodobého pohľadu získava firma bezplatne, tým, že popri tvorbe obsahu a jeho distribúcii vytvára komunitu lojálnych čitateľov a zároveň databázu kontaktov, ktorú dokáže osloviť s minimálnym množstvom vynaložených nákladov.
9.
Ak je text a video na tej istej stránke, 72 % si pozrie radšej video, ako prečíta text. (HubSpot, 2018)
Že video je forma obsahu, s ktorou interaguje najviac používateľov, o tom dnes už azda nemá pochýb žiaden marketér. Neznamená to však, že sa neoplatí tvoriť textový obsah. Množstvo štúdií ukazuje, že ľudia stále čítajú online obsah, pokiaľ je relevantný. Ak je to ale čo i len trochu možné, mali by ste do vašej stratégie zapojiť aj video obsah.
10.
2,6 milióna Slovákov je aktívnych na Facebooku (0 % kvartálny nárast), 1,1 milióna je aktívnych na Instagrame (10 % kvartálny nárast), 570-tisíc na LinkedIn (12 % kvartálny nárast), 277,5-tisíc na Snapchate (0 % kvartálny nárast) a 145-tisíc na Twitteri (15 % kvartálny nárast). ( Zdroj: Hootsuite a We Are Social, 2019)
Čo ma pri tomto prieskume prekvapilo snáď najviac, je výsledok Twitteru, ktorý podľa prieskumu zaznamenal na Slovensku 15 % nárast za posledný kvartál (hoci v absolútnych číslach nejde o také množstvo používateľov). Čo to mohlo spôsobiť, je pre mňa záhadou – a pre vás? Na druhú stranu ma neprekvapuje výsledok Instagramu, ktorého rast je naozaj citeľný a viditeľný, čomu pomáhajú húfy influencerov, ako aj verejne známych osobností, ktoré sú na Instagrame v porovnaní s Facebookom oveľa aktívnejšie.
Zdá sa, že Facebook už na Slovensku dosahuje svoje maximá a v ďalších obdobiach môžeme očakávať skôr mierny pokles. Zaujímalo by ma, koľko používateľov by mal v prieskume napríklad taký Tik Tok, ktorý sa vo svete ukazuje ako veľmi silný (niektoré prieskumy hovoria dokonca o 500 miliónoch aktívnych používateľov mesačne).
11.
51 % marketérov odpovedalo „NIE“ alebo „NIE SOM SI ISTÝ“ na otázku, či pri content marketingu merajú ROI. (CMI & MarketingProfs)
Meranie výsledkov a návratnosti investície je pre množstvo marketérov aj dnes veľmi zložité. A neplatí to len o content marketingu, ale aj mnohých ďalších aktivitách, ktoré firmy v rámci marketingu realizujú. No ak sa vám podarí meranie aktivít nastaviť, budete sa môcť rozhodovať oveľa lepšie.
To, čo si zoberiete z týchto štatistík, je len na vás. Aby ste ale dokázali správne marketingovo reagovať, je nutné sledovať svet okolo seba, správanie používateľov a vašej konkurencie a snažiť sa aj na základe štatistík predpovedať, čomu sa oplatí venovať a čo, naopak, nemá zmysel riešiť.
Čo vravia čísla
Ako môžete vidieť, štatistiky hovoria pomerne jednoznačne v prospech tvorby obsahu, teda aj content marketingu. Firmy investujú neustále viac prostriedkov do tvorby, čo má prirodzene za následok aj to, že všetok obsah nie je možné skonzumovať. To, čo teda bude rozhodovať, je práve jeho kvalita, pridaná hodnota a v neposlednom rade distribúcia.
Ako ďalej vyplýva zo štatistík, obsah sa často tvorí nepremyslene, ad hoc, bez stratégie, s čím priamo súvisí aj ďalší kritický bod, a to, že viac ako polovica marketérov nemeria návratnosť content marketingu. Meranie výsledkov content marketingu je samostatná a veľmi dôležitá téma, ktorej sa povenujeme v samostatnom seriáli.
Ovocie článku:
- Prostriedky investované do content marketingu vo svete každým rokom rastú.
- Len 1/3 firiem, ktoré robili content marketing v roku 2018, má aj zdokumentovanú stratégiu.
- Viac ako 60 % firiem využíva fotografie a videá z fotobánk. Vytváranie originálnych fotografií môže byť zaujímavou konkurenčnou výhodou.
- Hlasové vyhľadávanie je na vzostupe.
- Marketéri plánujú viac pracovať s podcastami.
- Najväčší nárast používateľov v absolútnych číslach na Slovensku zaznamenáva LinkedIn a Instagram, zaujímavý bol aj rast Twitteru. Facebook u nás stagnuje.
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.