62 CONTENTMANIA SOMETHING MORE Influenceri v podcastoch: nová éra osobného brandingu MARIANNA ŠIŠMIČOVÁ Influenceri sú ako stvorení na storytelling a podcast im tento priestor poskytuje. Ich komunita im dôveruje. Predsa len, aj samotné značky s nimi rady spolupracujú. Vedia predať produkty či služby na základe vlastnej skúsenosti, o ktorú sa radi podelia so svojou komunitou. A funguje to. Vo väčšine prípadov. ŠIRŠIE MOŽNOSTI VĎAKA PODCASTOM O tom, že rozmach influencer marketingu naďalej pokračuje a často sú to práve influenceri, kto pomáha značke budovať povedomie, písať asi netreba. No je potrebné vyberať si ich s rozumom – takých, ktorí sú pre značku relevantní. Samotní influenceri si radi budujú aj svoju osobnú značku – neraz práve vďaka témam, ktorým sa venujú, o ktorých otvorene rozprávajú, či prostredníctvom názorov a postojov. Niektorí sa venujú móde, iní spoločenským témam alebo zábave. Sociálne siete im neposkytujú toľko priestoru na hlbšie rozoberanie tém, ktoré zaujímajú ich publikum. Na platforme, akou je napríklad Instagram či Tiktok, ide hlavne o čas. Na jednej strane o čas, keď o tom, či nás niekto zaujme, rozhodujú sekundy. Na druhej strane o čas v tom zmysle, že tam nie je priestor na polhodinové či hodinové (niekedy aj dlhšie) rozhovory. Influenceri na daných platformách využívajú to, čo tam funguje a na čo slúžia – komunikujú cez príbehy, livestreamy, tvoria tzv. reels. Výnimkou sú len livestreamy, kde je priestor na dlhší rozhovor, no tie majú oproti podcastom viaceré nevýhody. Influenceri stále hľadajú nové spôsoby, ako sa prezentovať pred svojimi fanúšikmi, interagovať s nimi a zvyšovať tak (okrem iného) svoj osobný branding. Nie div, že obľúbeným trendom a zároveň nástrojom v tomto smere sa stala práve tvorba vlastných podcastov. Sú čoraz obľúbenejšie. Narastá nielen ich počúvanosť, ale aj počet samotných tvorcov. Počúvame ich pre zábavu, inšpiráciu, ale často ich využívame aj ako formu vzdelávania či získavania aktuálnych informácií o dianí v krajine, vo svete, v politike a pod. PREČO PRÁVE PODCASTY? Podcasty pomáhajú influencerom upevniť si postavenie v role expertov v oblasti, ktorej sa venujú. Okrem toho im prinášajú aj viacero benefitov: • Pomáhajú im budovať si silný vzťah so svojimi fanúšikmi. V podcastoch influenceri môžu prejaviť svoju osobnosť či myšlienky bez obmedzenia. Budujú si hlbšiu interakciu s fanúšikmi. • Rozšírenie zamerania. Umožňujú im pokryť širšiu škálu tém alebo venovať sa konkrétnej oblasti viac do hĺbky, tak ako by sa na sociálnych sieťach nedalo. • Obsah pre viaceré platformy. Keďže veľa influencerov, ktorí robia podcast, tvorí rovno videopodcast – teda nahrajú ho nielen na podcastové platformy, ale aj na Youtube –, rastie im základňa fanúšikov aj tam. Okrem toho môžu z podcastov čerpať obsah pre svoje sociálne siete, vybrať zaujímavé pasáže a tie zdieľať na Instagrame či Facebooku. • Zdroj príjmov. V neposlednom rade fungujú aj ako zdroj príjmov, a to formou reklamného priestoru v podcaste (krátky spot, sponzorstvo celého podcastu), ale svojich obľúbených tvorcov môžeme podporiť aj my poslucháči (napríklad cez Patreon či aplikáciu Toldo). Influenceri si radi pozývajú do svojich podcastov ďalších influencerov alebo známych ľudí – odborníkov (lekárov, psychológov), populárne osobnosti (hercov, moderátorov, komikov). Aj vďaka tomu vedia prilákať nových ľudí a rozšíriť si základňu fanúšikov. Podcasty by nemali vyzerať ako klasický rozhovor, keď moderátor kladie pripravené otázky a nedáva priestor na rozvinutie témy. Príprava moderátora je, samozrejme, dôležitá, no ide o to, aby to nepôsobilo veľmi strojene. Rozhovor má Na jednej strane obľúbení influenceri, ktorí majú na sociálnych sieťach vlastnú „bublinu“ fanúšikov – komunitu, ktorej sa radi prihovárajú, diskutujú na rôzne témy, inšpirujú či zabávajú, s ktorou sa často delia aj o vlastné súkromie. Na druhej strane čoraz viac obľúbený nástroj podcast, ktorý ponúka priestor pozrieť sa na témy do hĺbky. Ideálna kombinácia? Prečo sa mnoho influencerov rozhodne tvoriť vlastný podcast?
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNzgx