Veľký prieskum mobilnej responzivity. Ako dopadli slovenské organizácie?

Ako sa vám prehliada neresponzívna webová stránka, teda taká, ktorá sa neprispôsobuje displeju na mobilnom telefóne alebo tablete?

Problematické klepanie na tlačidlá blízko seba, miniatúrne texty, ktoré je potrebné niekoľkonásobne zväčšiť, kým je text čitateľný, či presahovanie webstránky mimo displeja na mobilnom telefóne alebo tablete, čo znamená neustále posúvanie obrazovky tam a späť. To je len niekoľko z problémov, s ktorými sa bežne stretáva každý majiteľ mobilného telefónu s pripojením na internet. Dôvod je jediný: veľká časť slovenských webstránok (platí to však rovnako pre takmer celý svet) stále nie je prispôsobená mobilným zariadeniam.

Napriek tomu, že Google koncom apríla rázne upozornil firmy zavedením tzv. "Mobile Friendly Update" algoritmu, slovenským firmám to zrejme vrásky nespravilo a väčšina z nich sa responzivitou svojich webov veľmi nezaoberala. Aspoň podľa výsledkov nášho prieskumu.

* Mobile friendly update Google ohlásil 21. apríla 2015. Má posilniť hodnotu responzívnych webstránok vo výsledkoch vyhľadávania. Používateľ tak rýchlejšie a ľahšie nájde kvalitné a relevantné výsledky na svojom mobilnom zariadení (pričom ide o stránku s čitateľným obsahom bez potrebného zoomovania, so správne nastavenými plochami pre poklepanie, vyhýbajúcim sa obsahu, ktorý nemožno na mobilnom zariadení prehrať).

Vyhľadávanie pojmu mobile friendly google trends

Vyhľadávanie pojmu “mobile friendly” v roku 2014 a 2015 a viditeľný rapídny nárast v apríli 2015.

Pozreli sme sa bližšie na webstránky rôznych slovenských inštitúcií a spoločností  a zisťovali sme ako sú pripravené na majiteľov mobilných zariadení.

Testom prešlo celkovo 195 webstránok zo 17 rôznych odvetví.

Mobilná responzivita slovenských organizácií

Zo 195 testovaných webových stránok bolo označených ako vhodných pre mobilné zariadenia len 110, čo je cca 58,5% zo všetkých testovaných webov. 

Ak si zoberieme poradie od odvetví, ktoré dopadli v prieskume najhoršie, jednoznačne najvyššie v tomto rebríčku sa nachádzajú slovenské ministerstvá.

Ministerstvá na ľudí s mobilnými telefónmi nemyslia

Z  trinástich slovenských ministerstiev nemá ani jediné webstránku vhodnú na prehliadanie cez mobilné zariadenia. Ak teda potrebujete získať informácie niektorého ministerstva, stiahnuť dôležité dokumenty, či nebodaj vyplniť formulár priamo na stránke, počítajte s tým, že vám to cez mobil zaberie podstatne viac času ako cez PC či notebook. Otázne je aj to, či to cez mobilné zariadenie bude vôbec možné.

Neresponzívny web Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny   Skolstva   Zdravotnictvo

Slovenské ministerstvá nemajú responzívne webstránky (v ukážke Ministerstvo práce, Ministerstvo školstva a Ministerstvo zdravotníctva).

Mobilná responzivita - ministerstvá

Z trinástich ministerstiev nemá responzívny web ani jedno.

Vysokoškoláci to s prehliadaním univerzitných webstránok nemajú ľahké

Z dvadsiatich testovaných slovenských verejných vysokých škôl má responzívne webstránky len osem z nich.

Ak vezmeme do úvahy, že primárnou cieľovou skupinou vysokých škôl sú mladí ľudia, ktorí dnes veľmi často prehliadajú webové stránky práve cez svoje mobilné telefóny, je minimálne na zamyslenie, či by práve vysoké školy ako prvé nemali mať stránky vhodné na prehliadanie cez mobilné zariadenia.

VŠMU    UCM    Neresponzívny web Ekonomickej univerzity v Bratislave

Viaceré slovenské vysoké školy nemajú responzívne webstránky (v ukážke Ekonomická univerzita v Bratislave a Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave).

Treba však zmieniť aj to, že situácia v rámci vysokých škôl sa postupne začína zlepšovať a postupne sa pridávajú vysoké školy s webstránkami vhodnými pre mobilné zariadenia. Medzi nimi aj naša najväčšia vysoká škola, Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenská Technická Univerzita v Bratislave, či Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Responzívna webová stránka Slovenskej technickej univerzity   Responzívna webová stránky Univerzity Komenského v Bratislave    Responzívny web Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Responzívne webstránky má osem z dvadsiatich verejných slovenských vysokých škôl (v ukážke Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenská Technická Univerzita v Bratislave a Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici).

Mobilná responzivita - vysoké školy

Z 20 testovaných verejných vysokých škôl má responzívny web iba osem z nich.

Dovolenku si cez mobil nájdete ťažšie

Hľadanie dovolenky je jedna z príjemných aktivít v živote človeka. Podľa nášho prieskumu vám však cestovné kancelárie výber destinácie cez mobilný telefón veľmi neuľahčia. Len tri z desiatich najväčších slovenských cestovných kancelárií totiž majú webstránky vhodné pre mobilné zariadenia.

Neresponzívna webstránka Globtour    Neresponzívny web Hydrotour    Neresponzívna webstránka Satur

Až sedem z desiatich najväčších slovenských cestovných kancelárií nemá pre svojich klientov mobilnú verziu webu (v ukážke zľava Globtour, Hydrotour a Satur).

Aj medzi cestovnými kanceláriami však nájdete tie, ktoré myslia aj na svojich klientov s mobilnými zariadeniami.

Responzívny web Bubo Travel Agency    Responzívny web Firotour    Responzívny web Turancar

Z desiatich najväčších cestovných kancelárií na Slovensku majú responzívny web len tri (v ukážke zľava Bubo Travel Agency, Firotour a Turancar).

Mobilná responzivita - cestovné kancelárie

Z desiatich najväčších cestovných kancelárií majú responzívnu webovú stránku len tri.

Hotely, banky aj poisťovne si pohodlne pozriete aj v mobile

Medzi hotelmi, bankami a poisťovňami bolo ťažšie nájsť neresponzívnu webstránku. Takmer všetky myslia aj na svojich klientov s mobilnými telefónmi. Tomuto faktu určite prispelo aj mobilné bankovníctvo, ktoré je stále na vzostupe. 

Neresponzívna webstránka poisťovne Kooperativa    Neresponzívny web banky Sberbank    Neresponzívna webová stránka poisťovne UNIQA

Aj medzi bankami a poisťovňami sa stále nájdu tie, ktoré nemajú responzívny web (v ukážke zľava poisťovňa Kooperativa, banka Sberbank a poisťovňa UNIQA).

Mobilná responzivita banky ČSOB    Mobilná responzivita poisťovne Generali    Mobilná responzivita webu banky Slovenská sporiteľňa

Webové stránky bánk sú na tom z pohľadu mobilnej responzivity dobre (v ukážke responzívne weby poisťovne GENERALI a bánk Slovenská sporiteľňa a ČSOB).

Mobilná responzivita - banky responzivita-poistovne responzivita-hotely

Pri testovaní boli identifikované dve banky, tri poisťovne a tri hotely z vždy vybraných desiatich najväčších na Slovensku ako nevhodné pre mobilné zariadenia.

Prečo by ste mali myslieť na mobilnú responzivitu vašej webstránky?

Tým hlavným dôvodom, prečo mať responzívny web, sú vaši zákazníci. Súčasní aj potenciálni, ktorí vidia vašu webovú stránku po prvýkrát. Každá negatívna skúsenosť s vašou stránkou znamená nižšiu dôveru, kratšie návštevy, menej konverzií.

Je veľmi dôležité si uvedomiť, že neustále rastie počet používateľov prehliadajúcich stránky cez svoj mobil či tablet. Aj podľa AIMmonitoru si webstránky spoločností prehliada viac ako jedna tretina používateľov na mobilných zariadeniach. V zahraničí je tento trend ešte ďalej. Google v marci tohto roku oficiálne vyhlásil, že v 10 krajinách sveta, vrátane USA a Japonska, vyhľadávania cez mobilné zariadenia tvoria viac ako polovicu.

Druhým dôvodom, ako bolo už v úvode spomenuté, sú aj samotné vyhľadávače. Tie pri vyhľadávaní stránok v mobile uprednostňujú responzívne stránky. Výsledky vyhľadávania pri prehliadaní cez osobný počítač a notebook to momentálne neovplyvní.

Čo robiť, ak nemám responzívny web?

V prvom rade by ste mali otestovať responzivitu vášho webu. Urobíte tak do pár sekúnd vďaka nástroju na stránke Test vhodnosti pre mobilné zariadenia, ktorý na tento účel Google vyvinul.

Ak uvidíte negatívny výsledok, mali by ste čo najrýchlejšie zvažovať vytvorenie responzívnej webstránky. Váš web by mal rovnako dobre vyzerať na desktope ako na akomkoľvek mobilnom zariadení.

Google na stránke pre vývojárov ponúka manuál pre rôzne redakčné systémy pre zabezpečenie responzivity webu (nájdete tu WordPress, Joomla!, Drupal, Magento, Prestashop a rôzne iné).

Ak váš web nie je postavený na redakčnom systéme, je lepšie obrátiť sa priamo na programátora, ktorý má skúsenosti s vytváraním responzívneho webu.  

Podeľte sa s vašimi skúsenosťami s prehliadaním slovenských webstránok cez mobilné zariadenia. Máte problémy s prezeraním niektorých stránok na mobilných zariadeniach, alebo to, naopak, vôbec nevnímate?

Ovocie článku

Zdroje:
Google test vhodnosti pre mobilné zariadenia : https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Google PageSpeed Insight : https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

 

CONTENT NEWSLETTER

 

Odber newslettra od ContentFruiter

Čerstvé CM novinky priamo do vášho emailu

Aby ste boli v obraze a v obsahu pri vzostupe nového marketingu. A k tomu ako bonus ebook „25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV“.

Please wait...

Thank you for signing up!

Napísať komentár

25 rád ako získať viac

25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV

Získajte zadarmo užitočný ebook a k tomu aktuálne informácie o content marketingu v našom CONTENT NEWSLETTRI.

Please wait...

Thank you for signing up!

x