Z videa bude kráľ obsahu, čakajú nás prevratné zážitky

Trend obsahu v podobe online videí je tu a graduje. Počet videí na sociálnych sieťach a tiež ich sledovanosť nezadržateľne rastú. Spoločnosť Cisco dávnejšie predpovedala, že už v roku 2017 bude celosvetovo videoobsah tvoriť 69% celej internetovej premávky. Zo štúdie z Borrell Associates vyplýva, že v nasledujúcich piatich rokoch do videa pôjde viac ako jedna tretina všetkých online reklamných výdavkov. Aj podľa agentúry VISIBILITY najsilnejším nástrojom v roku 2016 bude práve video, pretože už dlhodobo je to trendovým druhom obsahu a jeho popularita neustále prudko stúpa.

Predpovede pôsobia naozaj ohromujúco. Vývoj však napovedá, že to zďaleka nie je všetko, čo nás čaká. Pozrime sa o čom to teda je a bude.

 

Čo hovoria online video štatistiky

Video traffic - Statista

Obr.1 Odhadovaný mesačný prenos dát používateľmi na internete v petabajtoch

 

Video sa stáva dôležitým pre budúcnosť informačného, zábavného či edukatívneho obsahu, ale aj toho komerčného. Aj preto sa mu najsilnejší hráči online biznisu, ale už nie len oni, venujú veľmi pedantne. Dôkazom toho je rastúca konkurencia YouTube, napríklad zo strany Facebooku, alebo aj presuny častí budgetov z TV do video marketingu.

 

YouTube - miesto kde to všetko začalo

YouTube je tu len od 14. februára 2005 a dnes je najväčšou svetovou platformou na zdieľanie videí na internete. Založil ho Chad Hurley spolu s ďalšími dvoma kolegami a v roku 2006 ho kúpila spoločnosť Google za 1,65 miliardy dolárov. Úplne prvé video na YouTube je z 23. apríla 2005.

 

Toto je vizitka YouTube:

  • viac ako miliarda používateľov (takmer tretina používateľov internetu),
  • denne miliardy zhliadnutí a stovky miliónov hodín zhliadnutých videí,
  • o 60% medziročne stúpla celková doba pozerania videí  (najrýchlejší rast za dva roky),
  • o 40% vzrástol medziročne počet ľudí denne pozerajúcich YouTube,
  • až trojnásobne medziročne vzrástol počet používateľov, ktorí navštevujú YouTube a začínajú na domovskej stránke YouTube podobne, ako keby zapli televízor,
  • viac ako polovica zhliadnutí YouTube pochádza z mobilných zariadení, kde počet hodín pozerania videí vzrástol medziročne o 100%,
  • viac ako 40 minút je priemerná dĺžka pozerania relácie na mobilných zariadeniach, čo je medziročne nárast o 50%

 

Obr. 2 Na YouTube pribudne každú minútu približne 400 hodín obsahu

Obr. 2 Na YouTube pribudne každú minútu približne 400 hodín obsahu (zdroj: www.reelseo.com).

 

YouTube je jednoducho klasika, je možné ho považovať za benchmark pre online videá. Ale udrží si pozíciu?

 

Facebook - miesto, kde to vrie

Jednou z mála oblastí, kde Facebook za konkurenciou (rozumej YouTube) zaostával, boli práve online videá. Svoju pozíciu začal razantne posilňovať v lete v roku 2014. Vtedy uviedol automatické spúšťanie videí v News Feede a začal ich agresívne pretláčať. Napríklad aj tým, že za zhliadnutie videa považuje jeho prezeranie v dĺžke 3 sekundy, na rozdiel od YouTube, ktorý za zhliadnuté považuje video po 30 sekundách.

Koncom roka 2015 predstavil FB dva nové nástroje, umožňujúce vkladať videá a posty z Facebooku kdekoľvek na web. Tiež užitočné a užívateľsky prínosné možnosti nastavení priamo do videa. Umožnia napríklad kúpu lístkov, registráciu na akciu či prihlásenie sa k odberu, zdieľanie na Facebooku a Instagrame, navštívenie stránky hotela pre objednanie izby a p.

Vďaka natívnemu formátu a pomerne kontroverznej 3 sekundovej metrike generuje dnes Facebook 8 miliárd zhliadnutí videa denne (údaj je z novembra 2015). A to je už 2 krát viac, ako tomu bolo v apríli 2015. Je to aj vďaka tomu, že Facebook má 1,55 miliardy užívateľov mesačne a viac než 1 miliardu ľudí, ktorí ho používajú každý deň. YouTube naposledy naznačil číslo o dennom zhliadnutí v januári 2012 - 4 miliardy denných zhliadnutí.

Možnosti online marketingu a videí sa neustále vyvíjajú. Niet sa čomu čudovať, predstavujú obrovské príležitosti, nakoľko práve sem začne prúdiť čím ďalej viac reklamných rozpočtov nielen veľkých, ale aj stredných a menších firiem. A o tie sa začína boj už teraz.

 

Online video a televízna reklama

Online video bude čím ďalej viac ukrajovať z rozpočtov televíznej reklamy. Potvrdzuje to jednak rastúca popularita online videí, využívanie a fungovanie nástrojov content marketingu (do ktorého online video patrí), ale aj štúdie. Napríklad podľa Interactive Advertising Bureau až dve tretiny brand manažérov z 305 opýtaných sťahuje rozpočty z televízie do online videa.

Rozpočty výrazne rastú aj vďaka video obsahu veľkých značiek, ktoré sa snažia ovládnuť najpoužívanejšie platformy, ako je YouTube alebo Vimeo, ale už aj menej tradičné formáty, ako je Instagram, Vine, Flickr a p. Očakáva sa, že trend online video marketingu silno využijú aj malé a stredné firmy, pretože ...

 

Tvorba videa už zďaleka nie je taká nedostupná

Video marketing je obrovskou príležitosťou aj pre malé a stredné firmy. Už to nie je doména veľkých značiek s veľkými rozpočtami a početnými produkčnými tímami s drahou technikou. Vďaka vývoju videotechniky a softwéru, ktoré sú oveľa dostupnejšie a sofistikovanejšie ako kedysi, môžu vzniknúť profesionálne vyzerajúce videá aj pri nízkych nákladoch. Tie nemusia stáť viac ako pár stoviek či tisíc eur. Žijeme dobu “mobilovú”, kde natáčanie videí na mobile je už bežnou vecou.

Rozhodovať teda bude predovšetkým obsah. Čiže to, čo vo videu ukážete a ako pútavo či originálne to spracujete. Dôležité je postupovať podľa stratégie. Či už tej reklamnej (ak video plní funkciu viac reklamnú, čiže prezentuje konkrétny výrobok či službu), alebo tej content marketingovej (ak video plní funkciu užitočnosti a nezištnej pomoci zákazníkovi, čiže vytvára si so zákazníkom vzťah).

 

Emocionálny význam videí

Práve video má na rozdiel od písaného slova alebo fotografie či grafiky jedinečnú možnosť kombinovať zvuky, vizualizácie, dialógy a vďaka tomu vytvoriť originálne a emocionálne spojenie medzi divákom a značkou. To je možné považovať za zásadné vnímanie pri budovaní identity značky a vernosti k značke.

Hlavnou črtou offline videa (TV spotu) je, že sa nás snaží zachytiť, trafiť, či to chceme alebo nie. Online video však profituje z toho, že sa ho snažíme sami vyhľadať pre jeho atraktívnosť, užitočnosť, výnimočnosť, alebo ho aj sami chceme zazdieľať.

Čím viac videní, tým väčší význam a silu online video má. Najúčinnejšie je virálne video, zaručený recept naň však nie je. Je však určite dôležité pri tvorbe videa premýšlať content marketingovo, čiže premýšľať menej ako obchodník a viac ako rozprávač. Je to veľká príležitosť pre rozprávanie príbehov. Príbehov, ktoré máme veľmi radi. Aj tie o budúcnosti.

 

Budúcnosť online videa bude fascinujúca

VIRTUÁLNA REALITA (VR) nás vtiahne do úplne iného sveta vnímania a zážitkov. Na technológiách, ktoré nám ju umožnia vnímať, pracuje množstvo vývojárov. Okrem iných aj Facebook a Google sa snažia stať  lídrami na tomto fronte budúcnosti.

Facebook uvedie Oculus Rift, svoje prvé spotrebiteľské VR headsety už v tomto roku. Predobjednať si ich môžete už dnes.

Obr. 3 Mark Zuckerberg uviedol začiatok predpredaja Oculus Riftu aj na svojom Facebook účte.

Obr. 3 Mark Zuckerberg uviedol začiatok predpredaja Oculus Riftu aj na svojom Facebook účte.

 

Google už dokonca pracuje na distribúcii Google Cardboards VR headsetov  pre verejnosť.

Obr. 4 Google Carboards

Obr. 4 Google Carboards (zdroj: www.google.com/get/cardboard/)

 

Trh s VR je však obrovský a odhaduje sa v miliardách dolárov. A príležitosť cítia viacerí hráči, napríklad Microsoft s Hololens, Sony s PlayStation VR, Samsung s Gear VR či HTC s Vive. A žije aj “vraj mŕtvy” pro­jekt GOOGLE GLASS. Vý­voj týchto chyt­rých oku­lia­rov pok­ra­ču­je. Koncom roka 2015 sa ob­ja­vi­li no­vé fo­tog­ra­fie, kto­ré celkom de­tail­ne uka­zu­jú, ako by mal vy­ze­rať nás­tup­ca urče­ný pre­dov­šet­kým pre pra­cov­né úče­ly.

Obr. 5 Google Glass

Obr. 5 Google Glass (zdroj: www.pcworld.com)

 

Možnosti VR sú obrovské a zážitky budú naozaj výnimočné. Či už pôjde o rozšírenú realitu (augumented reality), kde sú do reálneho obrazu okolia prikladané virtuálne prvky alebo o virtuálnu realitu, kde sa užívateľ ocitne v úplne inom prostredí.

Čo zatiaľ bráni preniknutiu VR do nášho bežného života, sú technológie dostupné masám a aj dostatok virtuálneho obsahu, aby bolo čo pozerať. Preto si na VR ešte chvíľku, možno tak rok, počkáme. A čo dovtedy?

VIDEO 360 (V360) je ideálnym medzičlánkom medzi súčasným online videom a virtuálnou realitou. Obsah V360 je už teraz k dispozícii na  YouTube  a na  Facebooku. Umožňuje divákovi pozerať sa dookola a tam, kam chce on. Oproti bežnému videu poskytuje nový prvok – vlastnú interaktívnosť. Už v tomto roku môžeme očakávať záplavu úžasných, zaujímavých a sviežich pohľadov na dianie, zážitky či svet z nového pohľadu na V360.

 

Pri inováciách videa by sme nemali zabudnúť ani na INTERAKTÍVNE VIDEÁ. Tieto v určitých častiach deja obsahujú interaktívne oblasti s možnosťami voľby. Divák sa sám klikom rozhoduje, akou cestou bude dej pokračovať, alebo čo chce vedieť. Ide o videá produkčne náročnejšie, ale o to viac dokážu diváka vtiahnuť do deja a aj opakovane ho získať pre opätovné prehratie a zistenie toho, čo sa skrýva v iných možnostiach. Sú vhodné na vzdelávanie alebo na zatraktívnenie. Dobrou ukážkou je vydarený klip skupiny Coldplay.

Interaktívne video Coldplay

Obr.6 Interaktívne video Coldplay

 

Určite sa však môžeme tešiť aj na ďalšie trendy a novinky v online video priemysle. Napríklad live streaming, kde sa už nachádzajú o.i. aplikácie Meerkat a Periscope (Twitter), stream Hangout (Google +) a  Mentions (Facebook). Tiež aj na budovanie iných vlastných ciest v obsahovom marketingu, ktorý sa stáva čím ďalej dôležitejším.

A čo vy? Ako je vaša značka pripravená na tieto trendy? Máte už svoj príbeh alebo námety na videá?

Ovocie článku

 

Ukážky videí V360 (medzi nimi aj dve slovenské):  

CONTENT NEWSLETTER


Odber newslettra od ContentFruiter

 

Čerstvé CM novinky priamo na Váš e-mail

Aby ste boli v obraze pri vzostupe nového marketingu

Momentík..

Thank you for signing up!

Napísať komentár

Pošlite nám brief

Content marketing funguje - vieme to my, vy i vaša konkurencia. Buďte prvý, kto vo vašom odvetví využije silu moderného a efektívneho marketingu, vyšachujte svoju konkurenciu a “ukradnite si trh”.
Pošlite nám brief či zadanie alebo nám zavolajte a navrhneme optimálny postup. My sme na plodnú diskusiu pripravení.

Tel.: +421 917 044 725