Kto je persona a kedy nahrádza cieľovú skupinu?

Pred časom nám na úvodnom briefingu klient na otázku, kto je jeho cieľová skupina, odpovedal, vraj každý. Je to ale vôbec možné? Určite nie! Postupne sme preto otázkami otesali ten obrovský neforemný balvan s menom “Každý” na tých, ktorí nakupujú produkt klienta, alebo ho ešte nekupujú, ale majú na to potenciál. Všetky tieto informácie nám pomohli špecifikovať zákazníkov. Tak sme dokázali určiť cieľovú skupinu nášho klienta a postupne z nej vytvoriť personu.

Aký je rozdiel medzi cieľovou skupinou a personou

Predstavte si, že predávate športové topánky. Vašou cieľovou skupinou by mohli byť muži vo veku od 20 do 40 rokov z bratislavského kraja s mierne nadštandardným príjmom. Pre správne usmernenie content marketingovej stratégie toto ale nestačí, cieľovú skupinu je potrebné pre účely CM viac špecifikovať. Títo muži možno nakupujú podobné výrobky, ale majú aj rovnaké otázky a problémy?

Obaja si potrebujú kúpiť nové bežecké topánky. Jeden z nich behá pravidelne už niekoľko rokov, druhý to len tak skúsil pred pár týždňami a beh mu celkom učaroval. Je možné napísať článok, vytvoriť video alebo infografiku, ktorá im obom podá postačujúce informácie?

Content marketing rieši túto otázku používaním efektívneho nástroja, tzv. persony. Ide o  predstaviteľa cieľovej skupiny, konkrétnu osobu, stelesnenie ideálneho zákazníka, ktorý pomáha efektívnejšie zacieliť tvorbu a šírenie obsahu.  

Zoznámte sa, Peter Kováč

Presne tak, persona má vlastné meno, rodinné zázemie, zamestnanie a pozíciu v práci, má konkrétne ciele, túžby, problémy, otázky, ktoré sa pýta pri nákupe produktov či služieb. A komunikuje. A to aj využívajte. V duchu sa jej pýtajte, ako sa jej pozdáva to, čo navrhujete. Zadefinovaním takejto persony je možné oveľa lepšie zacieliť obsah, ktorý budete tvoriť a šíriť. Dôležité je totiž aj to, akými kanálmi a spôsobmi sa váš obsah k danej persone dostane. Môžu to byť napríklad sociálne siete, mailový newsletter alebo vytlačený leták v predajni.

Persony musia dokonale poznať všetci, ktorí akýmkoľvek spôsobom prispievajú k tvorbe a šíreniu obsahu, od content manažéra a copywriterov, cez grafikov a fotografov, až po videotím alebo správcov sociálnych sietí. Persony podmieňujú spôsob komunikácie a štýl každého jedného obsahového výstupu.

Kde stretneme persony?

Charakteristika špecifického zákazníka nie je jednoduchá. Vychádza zo samotných cieľových skupín, ale berie do úvahy otázky, ktoré sa zákazníci pýtajú pri nakupovaní alebo pri rozhodovaní sa o nákupe. Persony tak stretnete priamo v predajni, na fórach blízkych vašej téme, na sociálnych sieťach či webových poradniach. Rozhovory, prieskumy a dotazníky z týchto priestorov sú preto na spoznanie zákazníkov nesmierne užitočné.

Podľa renomovaných svetových content marketérov sú pre efektívnu tvorbu person kľúčové tri oblasti:

  • priama komunikácia – choďte medzi svojich zákazníkov, ale aj predajcov, pýtajte sa, spoznávajte ich, aby ste sa lepšie oboznámili s ich otázkami, trápeniami, potrebami a názormi,
  • práca na sociálnych sieťach – buďte tam, kde sú vaši zákazníci, či už sú to sociálne siete, blogy, videoportály či diskusné fóra, sledujte aj tu komunikáciu vašich zákazníkov, ako reagujú na aktuálne témy, čo ich zaujíma – internet je etnografický raj, využite jeho benefity,
  • analyzujte dáta do hĺbky – sledujte správanie zákazníkov na vašich stránkach a sociálnych profiloch, aký obsah ich zaujíma, ktorý len zbežne prebehnú a ktorý ich vôbec nezaujme. Ponorte sa hlbšie do informácií, ktoré ste zozbierali, a nezabudnite sledovať aj negatívne metriky – pomôžu vám vyhnúť sa chybám do budúcnosti.

Spracovaním relevantných informácií dostanete obraz o zákazníkovi, ktorý predstavuje určitý ideál. Definujte ho podľa svojho produktu a jeho účelu, nájdite väčšinového zákazníka, ktorý sa stane vašou personou a nahradí širokú cieľovú skupinu.

Koľko person potrebujeme?

Charakteristika zákazníkov nemusí byť vždy úplne jednoznačná. Napríklad ak máte naozaj taký špecifický produkt, ktorý kupujú masy a je náročné ich osloviť.

Vtedy si treba určiť priority, pre koho má byť určený náš obsah. Komu z tejto širokej cieľovej skupiny prinesie najviac úžitku, edukácie a praktických informácií. Na základe toho si môžete vytvoriť 1-3 persony. Ak by ich však bolo príliš veľa, hrozí, že vás skôr zmätú ako usmernia, a napokon aj tak nebudete vedieť správne zacieliť váš obsah.

S kožou na trh ide obsah, nie persona

Persony sú interným nástrojom, kompasom, vedú vás správnym smerom pri tvorbe a šírení obsahu. Ak spoznáte ich problémy, starosti a otázky, lepšie ich riešenia zaradíte do svojej content marketingovej stratégie, aby ste im vytvorili obsah na mieru. A práve u vás tak nájdu odpovede a užitočné informácie, ktoré vyhľadávajú.  

Ovocie článku

 

CONTENT NEWSLETTER


Odber newslettra od ContentFruiter

 

Čerstvé CM novinky priamo na Váš e-mail

Aby ste boli v obraze pri vzostupe nového marketingu

Momentík..

Thank you for signing up!

Napísať komentár

Pošlite nám brief

Content marketing funguje - vieme to my, vy i vaša konkurencia. Buďte prvý, kto vo vašom odvetví využije silu moderného a efektívneho marketingu, vyšachujte svoju konkurenciu a “ukradnite si trh”.
Pošlite nám brief či zadanie alebo nám zavolajte a navrhneme optimálny postup. My sme na plodnú diskusiu pripravení.

Tel.: +421 917 044 725