Ako nastaviť múze zadok a nechať sa nakopnúť

Určite aj vy poznáte chvíle, kedy potrebujete tvoriť a jednoducho neviete nájsť inšpiráciu či nové nápady. Alebo si o sebe myslíte, že vy vôbec nie ste kreatívny, a tým pádom sa radšej do tvorby nepúšťate - či už v marketingu, alebo v bežnom živote pre vlastné potreby. Faktom však je, že kreativita nie je len "dar do vienka" získaný po rodičoch. Kreativitu si vieme osvojiť, vieme sa ju naučiť a rozvíjať ju. Existuje niekoľko spôsobov, ako na to. Tieto rady vám pomôžu rozvinúť tú svoju.

Myšlienkové mapy - hravá metóda pre každého

Ide o veľmi jednoduchý spôsob, ako tvoriť nové nápady. Využívajú sa pri brainstormingoch, učení sa, v školách, pomáhajú zlepšiť pamäť a koncentráciu. Túto metódu popísali v 70. rokoch bratia Buzanovci. Jeden z bratov (Tony) za ňu získal v roku 2008 cenu za celoživotné dielo od Americkej asociácie kreativity.

Myšlienkové mapy fungujú na rovnakom princípe, ako pracuje s myšlienkami a nápadmi ľudský mozog. Na ich tvorbu potrebujete len pero a papier. Definujte si otázku, ktorú chcete vyriešiť. Tú potom napíšte v podobe kľúčového slova, ktoré ju vystihuje, do stredu papiera. Potom jednoducho kľúčové slovo rozvádzajte ďalšími, ktoré vám v súvislosti s ním napadnú. Takto si vytvoríte prehľadnú mapu, od ktorej sa môžete odraziť. Na internete existuje množstvo informácií, článkov aj publikácií o myšlienkových mapách a ako s nimi pracovať. Existujú aj zaujímavé aplikácie, ktoré si jednoducho stiahnete do smartfónu a interaktívnu myšlienkovú mapu môžete mať vždy pri sebe. Obľúbené aplikácie sú Simple Mind či Mindmeister.

 

Obr.1.Myslienkova mapaObr.1 Ukážka myšlienkovej mapy (zdroj: www.excellens.sk)

Minimalizmus napomáha tvorbe

Psychologická štúdia doktora Warda preukázala, že veľa ľudí má tendenciu pri tvorbe vracať sa ku konceptom, ktorým sa venovali v minulosti, a ktoré boli úspešné. Jednoducho je to pre mozog pohodlnejšie. Toto však vedie skôr k menej kreatívnym nápadom. Gregory Ciotti, venujúci sa rozvíjaniu kreativity, tvrdí, že tomuto negatívnemu javu môžeme predísť tak, že sa obmedzíme. To znamená, že si pri tvorbe zvolíme isté ultimátum. Napríklad ak bežne píšeme text s 1000 slovami, skúsme teraz napísať text s 500 slovami. Zvolené obmedzenia pri tvorbe nás podľa Ciottiho ochránia pred návratom k starým a použitým nápadom, pomôžu nám prirodzene rozmýšľať nad problémom novým spôsobom.

Zapisujte si nápady počas dňa

Jedno z najväčších klamstiev, ktorými klameme sami seba, je veta: "Toto si nemusím zapisovať, zapamätám si to." Počas dňa sme vystavení takému množstvu informácií, že zapamätať si všetko jednoducho nie je možné. Pritom nám v nečakaných situáciách napadne veľa zaujímavých myšlienok, ku ktorým sa oplatí vrátiť neskôr. Zapisujte si ich. Využite na to niektorú z prehľadných poznámkových mobilných aplikácií, napríklad Evernote alebo Simplenote.

Obr.2.Ukazka Evernote

Obr.2 Aplikácia Evernote. Okrem písaných poznámok si v nej viete ukladať články, ktoré nájdete na internete, hlasové nahrávky aj fotky.

Pozrite sa na problém z iného uhla

Pri riešení problému, ktorého cieľom má byť nejaký kreatívny výstup, máme podľa výskumov tendenciu zamerať sa len na samotný konečný výstup. Často sa stane, že sa zasekneme a nevieme prísť so zaujímavým riešením. Namiesto zamerania sa na koncové riešenie problému sa najskôr viac zamyslite nad problémom samotným a až potom venujte čas riešeniu problému. Napríklad chcete vytvoriť grafické logo, ktoré si ľudia zapamätajú. Podrobne sa zamyslite nad publikom, ktorému má byť logo venované. Opýtajte sa sami seba, čo sa mu páči, čo ho zaujíma, čo preferuje. A až potom sa pustite do výberu tvarov a farieb.

Inšpirujte sa, ale nekradnite

Plagiátorstvo nemá nikto rád. To však neznamená, že sa nemôžete inšpirovať úspešnými riešeniami druhých. Ako však ostať len pri inšpirácii a nezájsť do "krádeže" nápadu? Pozrite si niekoľko kreatívnych riešení a skúste si z každého vybrať jeden prvok, ktorý sa vám páči. Zamyslite sa nad tým, ako by ste to vy vedeli spraviť lepšie. Následne vybrané a "upravené" prvky môžete spojiť dohromady a vytvoriť tak niečo nové, unikátne. Tieto prvky si však pretransformujte a prispôsobte viac na svoj obraz - skúste do nich vložiť kúsok svojej osobnosti. Nakoniec si môžete byť istí, že ste cudzí nápad neukradli, len ste sa ním inšpirovali.

Snívajte počas dňa

Zaujímavá štúdia preukázala, že snívanie počas dňa dokáže podnietiť kreativitu. Počas denného snívania povolíme mozgu voľný prietok myšlienok, vďaka ktorým môžeme nečakane dostať originálne nápady. Dôležité však je, mať už problém rozpracovaný. Hovorí o tom realizovaný výskum na University of Toronto. Ak sa uvoľníme a pustíme sa do denného snívania bez toho, aby sme už pred tým pracovali na kreatívnom riešení, myšlienky sa nemajú o čo zachytiť. Jednoducho si ich s našim problémom nespojíme.

Alkohol verzus tvorivosť

V súvislosti s alkoholom sa hovorí aj o jeho vplyve na proces kreativity. Je všeobecne známe, že alkohol bol a je súčasťou života množstva známych a úspešných umelcov, ktorí tvrdia, že im pri tvorbe pomáha. Závislými na alkohole boli velikáni ako Ernest Hemingway či držiteľ Nobelovej ceny za literatúru Francis Scott Fitzgerald. Mnohé výskumy vedcov (Norlander, Gustafson, Wileyová a i.) preukázali, že malé množstvo alkoholu môže mať pozitívny vplyv na kreativitu. Wileyová tvrdí, že ak riešime nejaký problém za triezva, sústredíme sa len naň a informácie, ktoré s ním nesúvisia, dokážeme blokovať. Vedci sa však zhodujú, že alkohol vo väčších množstvách má na proces tvorivosti negatívny vplyv. Preto s ním radšej opatrne.

Jedálniček pre vyššiu kreativitu

Aj náš celkový zdravotný stav má vplyv na kreativitu - psychický aj fyzický. Existujú potraviny, ktoré vďaka niektorým látkam dokážu v mozgu vyvolať procesy, podnecujúce lepšiu kreativitu. Podľa štúdie Leidenskej Univerzity medzi takéto potraviny patrí ovocie, čokoláda, vlašské orechy a ovsené vločky. Nezaškodí ani pohyb na čerstvom vzduchu a šport. Uvidíte, koľko zaujímavej inšpirácie môžete počas takýchto činností objaviť.

Obr.3.Jedlo pre kreativitu

Obr.3 Vedci dokázali, že obľúbené pochúťky ako čokoláda a orechy dokážu zlepšiť kreativitu. (zdroj: www.pixabay.com)

Ovocie článku

Zdroj titulného obrázka: www.pixabay.com

CONTENT NEWSLETTER

 

Odber newslettra od ContentFruiter

Čerstvé CM novinky priamo do vášho emailu

Aby ste boli v obraze a v obsahu pri vzostupe nového marketingu. A k tomu ako bonus ebook „25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV“.

Please wait...

Thank you for signing up!

Napísať komentár

25 rád ako získať viac

25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV

Získajte zadarmo užitočný ebook a k tomu aktuálne informácie o content marketingu v našom CONTENT NEWSLETTRI.

Please wait...

Thank you for signing up!

x