Prečo používať emotikony v komunikácii so zákazníkmi

Viete si predstaviť dnešnú online komunikáciu bez smajlíkov? Ani my nie. Pridávajú písaným myšlienkam pocity, robia komunikáciu príjemnejšou a dokážu zjemniť kritiku. Nemali by teda chýbať ani v textových príspevkoch na sociálnych sieťach určených vašim zákazníkom. Vysvetlíme si, prečo to tak je a pozrieme sa aj na vznik fenoménu emotikonov.

Kde sa emotikony vzali

Prvý zadokumentovaný smajlík sa objavil v roku 1982 v emaile od Scotta Fahlmana, ktorý bol adresovaný počítačovým vedcom na Univerzite Carneige Mellon. Fahlman navrhol sústavu po sebe idúcich znakov „:-)“ ako symbol pre vtip. Nečudo, že táto sústava znakov mala úspech a otvorila možnosti pre vznik nových symbolov vyjadrujúcich veľké množstvo rôznych emócií.

Infografika zobrazujúca evolúciu emotikonov na internete

Evolúcia internetových emotikonov

Emotikony postupom rokov získali na sile a prešli rôznymi grafickými úpravami. Pomohli a pomáhajú tomu najmä sociálne médiá. Facebook ich dokonca zaradil ako alternatívny spôsob označovania príspevkov namiesto len obyčajného vztýčeného palca “páči sa mi to”. Dnes pravidelne emotikony používa až 95 % svetovej online populácie, pričom najpočetnejšou skupinou sú ľudia vo veku od 25 do 29 rokov. Zároveň emotikony používajú viac ženy ako muži. Emotikony používame najmä z dôvodu, že nám pomáhajú vyjadriť pocity presnejšie ako len slová. Zaujímavý záver vo svojej štúdii priniesol psychológ Owen Churches - ľudia reagujú na emotikony rovnako, ako by reagovali na ľudskú tvár. To znamená, že internetová komunikácia s emotikonmi nám dáva pocit ľudskejšej komunikácie.

Štúdia od Appboy o používaní emotikonov priniesla zoznam najpoužívanejších smajlíkov ľuďmi i značkami:

 

Najpoužívanejšie emotikony na internete podľa štúdie od Appboy

Zdroj: appboy.com

Emotikony a marketing

Na sociálne siete emotikony jednoducho patria. Okrem toho, že lepšie pútajú pozornosť, robia značku na sociálnej sieti populárnejšou. Analýza viac ako 31 miliónov tweetov a pól milióna Facebookových postov preukázala sociálnu silu emotikonov - používanie pozitívnych smajlíkov robí značku komunikujúcu na sociálnej sieti obľúbenejšou, nakoľko používatelia sociálnych sietí vnímajú značku ako priateľskú.

Nemusíte sa ich báť použiť ani v newsletteroch či v pracovných emailoch. Štúdia Univerzity v Missouri - St. Louis preukázala, že odosielateľ pracovného emailu s emotikonmi pôsobil pre respondentov priateľskejšie a príjemnejšie než odosielateľ bez emotikonov a zároveň nestratil dôveryhodnosť. Odosielateľova dôveryhodnosť nebola narušená dokonca ani vtedy, keď použil až štyroch smajlíkov. Aj tak je potrebné používanie smajlíkov v pracovných emailoch zvážiť, pre niektoré odvetvia sa jednoducho nehodia, no mnohé si to vyslovene pýtajú :).

 

Príklady zo sveta

Mnohé značky dokážu využiť kreatívny potenciál emotikonov na sociálnych sieťach naplno. Ukážem vám zopár zaujímavých príkladov.

Príspevok na sociálnej sieti Twitter od BudLight

Zdroj: Twitter

Američania milujú pivo a oslavu 4. júla, Dňa nezávislosti. Pivovar Bud Light si to dobre uvedomuje a na počesť tohto patriotického sviatku na sociálnej sieti Twitter uverejnil príspevok, ktorý očaril viac ako 150 000 Američanov.

Bilboard propagujúci film Deadpool

Zdroj: dailybillboarding.com

Úspech zaznamenal aj tento billboard propagujúci film o kontroverznom super(anti)hrdinovi Deadpool. Kto náhodou nepozná anglický preklad, dead znamená mŕtvy a poo je presne ten symbol v strede. Šikovné, však? Cieľová skupina mladých divákov bola nadšená.

Nová služby Dominos Pizza - objednávanie pizze prostredníctvom smajlíka

Zdroj: creativity-online.com

Aj donášková služba Domino ´s pizza perfektne pozná svoju cieľovku. Kvôli zrýchleniu a zjednodušeniu objednávania zaviedla novú službu, kde si môžete objednať pizzu cez sms len odoslaním emotikonu pizze. Škoda, že len v USA.

Ukázala som vám niekoľko skvele zvládnutých príkladov využitia emotikonov. Ako by to však bolo, keby v marketingovom svete neexistovali aj výstupy zlé. To, že sú emotikony momentálne populárne neznamená, že sa musia používať za každú cenu. Je dôležité držať krok s trendmi, ale len pokiaľ zapadajú do celkovej stanovenej stratégie komunikácie. Pre niektoré druhy podnikania sa nehodia vôbec. Je výhodné pripraviť si vlastný prieskum a vyhodnotiť, či emotikony dokážu priniesť nejakú pridanú hodnotu. Musia byť zároveň adresované tým správnym ľuďom. Ukážem vám zopár príkladov nezvládnutého  použitia emotikonov.

 

Nevhodné použitie emotikonov v printovej reklame

Zdroj: bloomboard.com

Výrobca ovocných štiav pripravil s využitím emotikonov mätúcu kampaň. Pochopili ste, čo tým chcel vlastne povedať?

Nevhodné použitie emotikonov v novinách

Zdroj: businessinsider.com

Noviny USA Today používali istý čas nové Facebookové emotikony pri svojich článkoch. Plačúci smajlík pri oznámení o zranenom vojakovi je v takomto prípade skutočne nevhodný.

Aj McDonald má na konte veľmi zvláštnu kampaň v hlavnej úlohe s emotikonmi. Bola pripravená pre Francúzsko a jej zhliadnutie zanecháva zmiešané pocity. Veď posúďte sami.

Príspevok na Facebooku od Sunflower Tours SK

Zdroj: Facebook

Jedna katastrofa aj zo slovenského Facebooku. Cestovná kancelária Sunflower Tours má zrejme emotikony veľmi v láske. Príspevok však pôsobí skôr ako od 15 ročnej tínedžerky, než od serióznej spoločnosti. Pozornosť upúta, no mnoho ľudí z práve potenciálnej cieľovej skupiny môže odradiť chaotickosťou a neprehľadnosťou.

Ukázala som vám, prečo sú emotikony super a prečo by ste sa ich nemali báť preskúmať a používať ani vy. Samozrejme, uvážene a s mierou. V blízkej dobe sa môžete tešiť na nové grafické stvárnenia emotikonov pre smartfóny s operačným systémom iOs. Po aktualizácii pribudne napríklad selfie emotikon, kouboj či slanina :). Na tomto odkaze si zas môžete pozrieť zoznam všetkých emotikonov podporovaných Facebookom.

Ruka kývajúca na rozlúčku

 

Zdroj titulnej fotky: pixabay.com

CONTENT NEWSLETTER

 

Odber newslettra od ContentFruiter

Čerstvé CM novinky priamo do vášho emailu

Aby ste boli v obraze a v obsahu pri vzostupe nového marketingu. A k tomu ako bonus ebook „25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV“.

Please wait...

Thank you for signing up!

Napísať komentár

25 rád ako získať viac

25 ZÁSAD AKO ZÍSKAŤ VIAC ZÁKAZNÍKOV

Získajte zadarmo užitočný ebook a k tomu aktuálne informácie o content marketingu v našom CONTENT NEWSLETTRI.

Please wait...

Thank you for signing up!

x