Rast vášho obratu, ktorý nič nestojí? Žiadny zázrak – SMARKETING

Podľa štúdie výskumnej spoločnosti Aberdeen Group firmy, v ktorých obchodné a marketingové oddelenie ťahá za rovnaký povraz, zvýšili ročne svoje tržby v priemere o 20%. Tento proces spolupráce sa dá definovať pojmom “smarketing”. Vo svete sa objavil ako spojenie slov sales a marketing. A treba povedať, že vznikol oprávnene, nakoľko rivalita medzi oboma oddeleniami je celkom známa a určite neužitočná. Hlavným princípom smarketingu je práve vzájomná kooperácia medzi oddeleniami marketingu a obchodu. Profituje zo spoločného nastavenia cieľov, spoločného reportingu a zbierania dát. Podstatné je, aby sa tieto dve, často autonómne zložky podnikania, stretávali častejšie, dohodli si spoločnú terminológiu a plánovací proces. Aby vám bol tento proces ešte jasnejší, pozrite si prehľadnú infografiku ako funguje smarketing.

Je kooperácia naozaj taká dôležitá?

Vo všeobecnosti je zaužívané, že marketing a predaj tvoria dve samostatné oddelenia. A tak sa aj správajú. Samostatne. V niektorých prípadoch dokonca medzi nimi prevládajú celkom napäté vzťahy a vzájomné obviňovanie sa za prípadný neúspech vo firme. Ak ste sa v predchádzajúcich riadkoch našli alebo tiež vnímate marketing a predaj oddelene, mali by ste zbystriť pozornosť. Tento vzťah sa dá totiž využiť vo váš prospech. Samozrejme, ak sa uchopí správne.

Termín „smarketing“ ako prvý začala používať inbound marketingová spoločnosť HubSpot. Rovnako zaujímavá je aj ich štatistika, podľa ktorej až 87% všetkých vzájomných hodnotení medzi obchodným oddelením a marketingom malo negatívny charakter alebo záporný podtón. Toto číslo je veľmi alarmujúce. Hlavne ak zohľadníme fakt, že ide o dve zložky jednej spoločnosti, ktorých spoločným hlavným záujmom by mala byť rentabilita podnikania a zvyšovanie obratu. V súčasnej dobe sú spotrebitelia veľmi dobre informovaní a pred kúpou samotného produktu získavajú informácie, porovnávajú, čítajú recenzie, a až potom nakupujú. Preto je dôležité im ponúknuť komplexnú službu tak, aby našli oporu a rovnakú komunikáciu od všetkých zložiek firmy.

Potvrdzuje to aj Jason Wesbecher, CMO spoločnosti Mattersight, ktorý sa pre magazín Enterpreneur vyjadril, že hranicu medzi obchodným a marketingovým oddelením je stále ťažšie určiť a je preto logické, aby oddelenia spolupracovali s cieľom optimalizovať proces získavania zákazníkov.

V čom teda spočíva hlavný prínos smarketingu?

V súčasných podmienkach podnikania je mimoriadne dôležité budovať hlboký a dlhodobý online vzťah s potenciálnymi zákazníkmi. Úlohou marketingu v tomto procese je napríklad zabezpečiť kvalitný obsah, ktorý pritiahne nových zákazníkov a bude udržiavať kontakt s už existujúcimi. Ten následne pomôže aj obchodníkom jednoduchšie presvedčiť nových klientov, že práve vaša spoločnosť je tá pravá. Ďalším kľúčovým prvkom v procese je následný feedback od obchodníkov smerom k marketingovému oddeleniu (primárne ohľadom nákupného správania spotrebiteľov). Samozrejme, tiež aj feedback od marketingového oddelenia smerom k obchodníkom, ohľadom správania sa zákazníkov v online priestore, napríklad na webe, v eshope či na sociálnych sieťach.

To, na čom smarketing stavia, je práve synergia a súčinnosť oboch oddelení. Kľúčovou je výmena informácií a ich využitie, čo značne prispeje k zvýšeniu vašich konverzií na webe a k zvýšeniu predaja. A práve toto je potenciál rastu, ktorý firmu nič nestojí.

Hlavný prínos tejto kooperácie je v získaní dlhodobých, lojálnych a šťastných zákazníkov. A práve tí sú základom zdravého a prosperujúceho podnikania.

Ako na smarketingu popracovať?

Aby ste mohli začať prácu na vašom smarketingu, pripravili sme pre vás zjednodušený model jeho implementácie:

  1. Urobte si internú analýzu toho, ako smerom k zákazníkom komunikuje váš marketing a ako váš obchod a kde, ako a či vôbec sa prekrývajú.
  2. Vypracujte základné pravidlá pre komunikáciu so zákazníkom (je vhodné aplikovať do nich aj vašu firemnú filozofiu).
  3. Nastavte túto komunikáciu tak, aby obe oddelenia hovorili “rovnakou rečou”.
  4. Nastavte si pravidlá vzájomnej výmeny informácií medzi marketingom aj obchodom, a to na pravidelnosti, otvorenosti, komplexnosti a vzájomnom vyhodnocovaní.
  5. Nastavte si ciele pre marketing a pre obchod v rámci kooperácie (napríklad marketing zabezpečí za mesiac 50 požiadaviek na vypracovanie ponúk a obchod sa zaviaže, že sa profesionálne postará o každého z 50 klientov a vynasnaží sa 10 z nich aj zobchodovať a od všetkých získať spätné väzby).
  6. Dáta z komunikácie so zákazníkom a z dosiahnutých cieľov pravidelne vyhodnocujte a stavajte na nich stále lepšie a lepšie smarketingové stratégie.

HubSpot proces integrovania „smarketingu“ do organizácie rozdeľuje nasledovne:

  1. Správne nastaviť komunikáciu, aby obidve oddelenia hovorili „rovnakým jazykom".
  2. Dohodnúť si spoločný proces reportingu.
  3. Implementovať Service Level Agreement.*
  4. Stále udržovať otvorenú komunikáciu.
  5. Spoliehať sa na vyhodnotenie dát.

*Service Level Agreement je zoznam činností, ktoré tímy robia, aby sa vzájomne podporili. Jeho dôležitým prvkom je spoločný prienik cieľov oboch tímov. Napríklad marketingové oddelenie sa zaviaže, že zabezpečí mesačne 100 potenciálnych kontaktov pre každého obchodníka. Obchodné oddelenie môže napríklad dávať lepšiu spätnú väzbu marketingovému oddeleniu, a tým zvýšiť množstvo konverzií.

Priblížili sme vám proces formovania “spoločného oddelenia smarketingu“. Nie je zložitý. Pokiaľ však ešte stále váhate, odporúčame vám to skúsiť. Nestojí vás to okrem času nič naviac a výsledky môžu byť prekvapujúce.

Ovocie článku

CONTENT NEWSLETTER


Odber newslettra od ContentFruiter

 

Čerstvé CM novinky priamo na Váš e-mail

Aby ste boli v obraze pri vzostupe nového marketingu

Momentík..

Thank you for signing up!

Napísať komentár

Pošlite nám brief

Content marketing funguje - vieme to my, vy i vaša konkurencia. Buďte prvý, kto vo vašom odvetví využije silu moderného a efektívneho marketingu, vyšachujte svoju konkurenciu a “ukradnite si trh”.
Pošlite nám brief či zadanie alebo nám zavolajte a navrhneme optimálny postup. My sme na plodnú diskusiu pripravení.

Tel.: +421 917 044 725