Content marketing fresh #1

Apríl priniesol veľa čerstvých noviniek z content marketingu. Posledné mesiace u nás, ale aj v celej Európe dominuje téma GDPR, ktorá má, prirodzene, dopad aj na content marketing. Májový Content marketing fresh však nebude priamo o GDPR. Apríl ponúkol zaujímavé vyjadrenia šéfa Facebooku, Marka Zuckerberga, ktoré predznamenávajú viaceré zmeny dotýkajúce sa nielen používateľov Facebooku, ale aj marketérov. U našich českých susedov rezonovala info o novom videoprojekte od seznam.cz, no a predstavíme si tiež prieskum o podcastoch. Let’s fresh.

Bude mať Facebook platenú alternatívu bez reklám?

Šéf Facebooku, Mark Zuckerberg, bol v apríli pod paľbou otázok právneho a obchodného Senátu USA, kde vysvetľoval nielen kauzu Cambridge Analytica, ale musel odpovedať aj na nepríjemné otázky senátorov. „Bola to moja chyba, ospravedlňujem sa. Ja som spustil Facebook, ja ho prevádzkujem a ja som zodpovedný za to, čo sa deje,“ povedal pred senátormi Zuckerberg.

zuckerberg pred senátom
Vyjadrenie Zuckerberga k Facebooku

Jeden zo senátorov sa Zuckerberga opýtal aj na to, či bude musieť platiť za to, aby nebol príjemcom cielenej reklamy. „Áno, senátor,“ odpovedal šéf Facebooku. Spoločnosť bude musieť pripraviť obchodný model Facebooku bez reklám.

Čo všetko to bude znamenať pre bežných používateľov, ale aj pre marketérov, je otázka, na ktorú hneď nedostaneme odpoveď. Mali by sme však očakávať viaceré zmeny, ktoré najbližšie obdobie Facebook prinesie.

Takmer štvrtina Britov počúva podcasty. Čo znamenajú pre marketérov?

Podľa prieskumu Acast, platformy pre podcasty, si takmer 23 % dospelých Britov vypočulo v marci 2018 minimálne jeden podcast.

Údaje z prieskumu ukazujú, že poslucháči podcastov v Spojenom kráľovstve sú prevažne z kategórie mileniálov, pričom dve tretiny spadajú do vekovej kategórie 16 až 34 rokov. Z tejto skupiny 27 % počúva podcast raz za týždeň a 29 % ho počúva 2- až 4-krát týždenne. 15 % najaktívnejších počúva podcasty päťkrát alebo viackrát týždenne. Podľa prieskumu podcasty počúvané najviac popoludní a večer, najväčší peak je medzi 19:00 a 22:00.

Zaujímavým je tiež fakt, že až 21 % z tých, ktorí odpovedali kladne, začalo počúvať podcasty v posledných 6 mesiacoch.

Čo môžu znamenať podcasty pre marketérov?

Ľudia počúvajúci podcasty tak robia často v snahe vyhnúť sa tradičným nástrojom, ktoré ich stabilne atakujú reklamami. Ľudí, ktorí počúvajú podcasty, je teda ťažko možné zachytiť tradičnou reklamou v klasických médiách.

Podľa prieskumov práve priaznivci podcastov, ktorí najviac využívajú Adblock (31 %), sú oveľa ochotnejší platiť si za prémiové služby. Čo je však dôležité, je fakt, že ľudia počúvajúci podcasty omnoho viac reagujú práve na audioreklamy, pričom až 76 % z nich potvrdilo, že reaguje na reklamu alebo sponzorovaný odkaz, ktorý počuli v podcaste. 37 % z nich hľadalo viac info o produkte, 24 % navštívilo webstránku danej značky a 18 % ľudí zdieľalo informáciu online.

Tejto téme sa v apríli vo svojom článku venoval aj portál enterpreneur.com. Za zmienku stojí najmä fakt, že v USA podľa statista.com bude v roku 2021 viac ako 100 miliónov počúvajúcich podcasty na pravidelnej báze. V súčasnosti ich počúva 24 % Američanov starších ako 12 rokov.

mesacna-pocuvanost-podcastov

Najzásadnejší vplyv na rast popularity podcastov má najmä neustále rastúci trend používania mobilných telefónov. Počúvanie podcastov sa tak stalo oveľa dostupnejšie a komfortnejšie pre stále väčšiu časť obyvateľstva. Ďalším dôležitým faktorom je nedostatok času. Podcasty počúvame pri behu, varení, šoférovaní, cestou do práce, z práce. Zároveň nikdy nebolo jednoduchšie vytvoriť podcast – kvalita nahrávacích zariadení aj v mobilných telefónoch sa rapídne zvýšila.

Na Slovensku sa síce takýto prieskum doteraz nerealizoval, môžeme však očakávať, že situácia ohľadom podcastov je iná a počet fanúšikov podcastov je na Slovensku výrazne menší. Rastúca popularita aj medzi slovenskými spotrebiteľmi je však nepopierateľná. Vašej pozornosti by napr. nemala ujsť Facebook skupina s marketingovými SK/CZ podcastami.

Seznam.cz plánuje spustiť nový videoportál s televíziou

Česká internetová jednotka seznam.cz plánuje v tomto roku spustiť nový portál s videami. Obsahovať by mal okrem live streamu Seznam TV aj všetky videoaktivity firmy. A nezabúda ani na iných videotvorcov, ktorým bude venovaný tzv. feed – časť s odkazmi na ich weby. Televízia Seznam vysiela už od decembra 2017, doteraz však nemala priestor nikde na webe a bola vysielaná len terestriálne a cez káblových operátorov.

Pre nový videoportál zatiaľ Seznam.cz nemá názov, no je zrejmé, že to bude opäť ďalší silný moment na českom aj slovenskom trhu v rámci videotvorby. Kedy presne v tomto roku bude portál spustený, zatiaľ nie je známe.

Fresh jednou vetou

  • 70 % Čechov sa snaží obmedziť internetovú reklamu – len pre 3 % je užitočná.
  • (Zdroj: digitálna agentúra AITOM)
  • Podľa prieskumu GfK sa každý štvrtý zákazník riadi zvykom, nerieši cenu, ponuku ani značku. (Zdroj: GfK)
  • Nemecký Spolkový súdny dvor rozhodol 19. apríla o tom, že softvér na blokovanie reklamy na internete nie je v rozpore so zákonmi – zamietol tak žiadosť mediálnej spoločnosti Axel Springer o zákaz softvéru Adblock Plus. (Zdroj: Tech Crunch)

Zdroje:

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií. Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Patrik Vavrovič
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.
Odber newslettera
Dátum konania webinára mi nevyhovuje

Zanechajte nám na Vás kontakt a my Vás budeme kontaktovať ak budeme realizovať webinár s touto témou aj v inom termíne.