Je možné, že robím content marketing a ani o tom neviem?

Už ste sa čo-to o existencii mimoriadne zaujímavého content marketingu dozvedeli a vravíte si: ,,veď ja vlastne celý čas robím niečo veľmi podobné, takže stačí len pokračovať a ono to bude fungovať." Dá sa však skutočne tvorba obsahu, ktorý teraz publikujete za účelom propagácie svojej firmy, nazvať content marketingom?

Kde sa vzal, tu sa vzal, zrazu z contentu bol kráľ

V skutočnosti slávny výrok vizionára Billa Gatesa - Content is king (Obsah je kráľ) má dnes už 19 rokov. Content marketing (CM) nie je žiadnym módnym výdobytkom marketingu posledného obdobia. Túto stratégiu úspešne používajú veľké zahraničné firmy ako Coca Cola či Microsoft už niekoľko rokov. Pomáha však aj menším a začínajúcim firmám súperiť s väčšou konkurenciou a jeho postavenie vo svete stúpa. Pozrite si prehľadné grafy o investovaní do CM od Content Marketing Institute (CMI).

Uvedomelí marketéri a viaceré médiá mu začínajú venovať zvýšenú pozornosť aj na Slovensku. Pre Slovensko takýto komplexnejší prieskum, ako realizoval CMI v zahraničí, nemáme. Predsa len sa však jeden menší pred časom objavil. Ide o prieskum marketérov od TNS Slovakia z novembra 2014, a to na vzorke 35 marketérov. Toto z neho vyplynulo:

Kolko firiem využíva content marketing aktivity | ContentFruiter

Najpoužívanejšie content marketingové aktivity | ContentFruiter

Zdroj údajov: http://www.tns-global.sk/sites/default/files/2014_11_content_marketing.pdf

Z výsledkov prieskumu by sa mohlo zdať, že na základe položky vo výskume:  “Nevyužíva content marketing = 26% opýtaných marketérov”, content marketing na Slovensku využíva až 74% firem. No zrejme to tak nebude. Potvrdzuje to aj formulácia otázky “Ktoré aktivity content marketingu využívate?”. Tá sa jasne pýta na aktivity content marketingu, nie content marketing ako taký, a to premyslený a silný marketingový nástroj. Prieskum teda ukazuje len štatistiku, aké content marketingové prvky slovenskí marketéri používajú a možno v mylnej predstave, že robia CM.

Ak využívate prvky content marketingu, ešte nerobíte content marketing

Nie je prekvapujúce, že ste o content marketingu počuli už aj vy, a pritom možno ani nie ste marketér. Už asi viete, že jeho podstatou je tvorba kvalitného a užitočného obsahu v rôznych formách, ktorý budú chcieť cieľoví zákazníci sledovať a šíriť, pretože im bude v niečom prospešný a zaujímavý. Viete tiež, že to môžu byť články na blogoch, videá, tlačené časopisy, príručky, knihy... V podstate vo svete marketingu nič nové. A keďže aj vy produkujete takýto obsah môže sa aj vám zdať, že CM robíte. V čom teda môže byť háčik?  

Obsah treba tvoriť s jasným cieľom a na základe stratégie a plánu

Najdôležitejšie je uvedomiť si fakt, že pod pojmom content marketing sa neskrýva len tvorenie obsahu, ktorý sa nám práve v tejto chvíli hodí a ktorý by sme mohli vypustiť do sveta. Je, samozrejme, fajn reagovať na aktuálnu situáciu niečím, čo bude zákazníkov zaujímať. No oveľa účinnejšie je mať pripravený plán aspoň na rok vopred. So starostlivo spracovaným plánom by ste publikovali svoj obsah a plnili a vyhodnocovali vytýčené marketingové ciele.

Vďaka dodržiavaniu stanovených termínov by ste zverejňovali obsah v pravidelných intervaloch, na ktoré by si zákazníci zvykli a ďalší obsah by mohli netrpezlivo očakávať. Vďaka plánovaniu stihnete zhromaždiť dostatok hodnotných materiálov, ktoré budú aktuálne pre jednotlivé očakávané obdobia. Viete, že v auguste idete na medzinárodný veľtrh? Vopred si pripravte všetko pre to, aby ste odtiaľ mohli sprostredkovať najzaujímavejšie informácie pre vašich zákazníkov a stali sa tak v ich očiach informačným lídrom. Pracujete na novom produkte, ktorý chcete uviesť na trh začiatkom roka? Už teraz si rozplánujte, čo všetko pri tej príležitosti chcete svojim zákazníkom povedať a prostredníctvom ktorých kanálov (sociálne siete, blog…).

Ale možno si vravíte, veď ja mám funkčnú facebookovú stránku, na ktorú obsah pridávam pravidelne, mám tisícky fanúšikov, ktorí sú aktívni, môj obsah lajkujú aj zdieľajú. Mám tiež firemný blog, ktorý má slušnú čítanosť a sem tam aj nejaký komentár podnecujúci diskusiu. Veď ja sem tam vytvorím pre ľudí zaujímavé infografiky, fotografie či videá, ktoré sa im páčia a ktoré pozitívne hodnotia. Veď o to predsa v content marketingu ide, nie?

Áno, cieľom obsahu, ktorý publikuje content marketing, je mať čítaný blog, aktívnu facebookovú stránku a reakcie ľudí. No cieľom content marketingu samotného je dlhodobo budovať dôveru svojich potenciálnych i súčasných zákazníkov, zvyšovať svoje postavenie odborníka a plniť ciele, ktoré si zadefinujete sami a ktoré sa dajú nejakým spôsobom odmerať a vyhodnotiť (napr. zvýšenie návštevnosti webu, nové emaily v databáze a pod.). Ak všetky spomínané aktivity robíte len intuitívne, bez premyslenej stratégie a premysleného plánu, nejedná sa o content marketing, nakoľko nesledujú vytýčený cieľ.

Ak vo svojom obsahu propagujete len seba, svoje produkty a snažíte sa silou mocou predať, tiež sa nejedná o CM. Content marketér je skoro ako taký marketingový "altruista", ktorý investuje mnoho do pomoci iným ľuďom, no tí mu jeho investíciu vrátia, keď sa stanú jeho vernými zákazníkmi.

Content marketing je celá “veda”

Je teda možné, že robím CM a ani o tom neviem? Content marketing sa jednoducho nedá robiť náhodne. Stojí za ním množstvo úsilia a energie vo forme plánovania, analyzovania, tvorby samotnej a napokon vyhodnotenia výsledkov.

Content marketing bez stratégie je len súborom aktivít, ktoré vám síce pomáhajú zviditeľniť sa, no nemajú taký silný ťah na bránu, aký by mať mohli. Nezískavajú si dôveru vašich potenciálnych zákazníkov dlhodobo a intenzívne, ako to dokáže spraviť skutočný CM. Ten je tu pre ľudí nepretržite, pripravený podať pomocnú ruku kedykoľvek to budú potrebovať. Zákazníci mu to však oplatia vernosťou a pozitívnymi recenziami.

Ovocie článku

 

CONTENT NEWSLETTER


Odber newslettra od ContentFruiter

 

Čerstvé CM novinky priamo na Váš e-mail

Aby ste boli v obraze pri vzostupe nového marketingu

Momentík..

Thank you for signing up!

2 Komentáre

  1. libor
    13.10.2015 at 4:09 pm
    Odpovedať

    Velmi pekny clanok a vela zaujimavych informacii :)

    • Jarmila Knapcová
      14.10.2015 at 9:35 am
      Odpovedať

      Ďakujem! :) Pre nové informácie nás sledujte aj naďalej, pravidelne pracujeme na nových témach :)

Napísať komentár

Pošlite nám brief

Content marketing funguje - vieme to my, vy i vaša konkurencia. Buďte prvý, kto vo vašom odvetví využije silu moderného a efektívneho marketingu, vyšachujte svoju konkurenciu a “ukradnite si trh”.
Pošlite nám brief či zadanie alebo nám zavolajte a navrhneme optimálny postup. My sme na plodnú diskusiu pripravení.

Tel.: +421 917 044 725