Aj po tej najhlučnejšej búrke prichádza tichý dážď. Alebo naopak?

Aspoň toto hovorí staré židovské príslovie. Alebo po tichom daždi prichádza najhlučnejšia búrka? Niekedy nemusí ísť vyslovene o brainstorming (búrku nápadov/mozgov). Možno sú to iba hromy. Alebo blýskanie sa. Alebo dážď. Skrátka, niečo vám isto napadne. Malo by.

Pred brainstormingom

Každá myšlienka je v podstate iba nová kombinácia starých nápadov. Ak sa chcete na brainstorming vopred pripraviť, odporúčam nasledovné:

1. Zbierajte si „surový“ materiál – ak viete, že vás onedlho čaká brainstorming ku konkrétnemu projektu, na určitú tému či oblasť, zapisujte si vopred všetko, čo vám napadne. Inšpirácie a nápady nám ležia pod nohami – stačí sa iba zohnúť a zdvihnúť ich. Majte hlavne vždy poruke niečo, kam si ich môžete zapísať a uložiť – poznámky v telefóne, Google Disk, záložky.

2. „Strávte“ materiál – predpokladajme, že ho máte spísaný. Teraz v ňom skúste hľadať vzťahy, spojenia a kombinácie. Aj z tých najnepravdepodobnejších asociácií môžu vzniknúť úžasné myšlienky.

3. Prázdna hlava, vákuum, nevedomosť – mnohí z nás pri tomto bode začínajú a mnohí aj skončia. Ide však skôr o to, aby ste na danú tému vôbec nemysleli a venovali sa úplne iným činnostiam – počúvali hudbu, čítali knihy či zaujímavé a edukačné weby, športovali. Áno, aj spánok je prípustný.

4. Heuréka moment – výrok „Heureka“ vykrikoval Archimedes počas toho, ako utekal po gréckych uliciach, pretože vo vani prišiel na Archimedov zákon. Utekal nahý a vykrikoval. Toľko z historického okienka. To, ako tento moment oslávite vy, je na vás. Každopádne znamená príchod nápadu vtedy, keď ho nečakáte.

Eureka GIF - Find & Share on GIPHY

Počas brainstormingu

A. Sám ako prst

Ak nemáte okolo seba tím ľudí, tvorba nápadov zostáva, logicky, na vás.

Black Think About It GIF by Identity - Find & Share on GIPHY

  1. Ak už máte spísané persóny, vcítťe sa do ich kože. Aké sú ich návyky?
  2. Sledujte konkurenciu – aj zahraničnú. Čo robí, čo nerobí, v čom by ste sa od nej vedeli inšpirovať?
  3. O čom ľudia debatujú na diskusných fórach?
  4. Aké sú najvyhľadávanejšie kľúčové slová v danej oblasti?

B. Dream team

Ako na efektívny brainstorming v tíme? Jednoducho:

  1. Zvoľte si „moderátora“, ktorý nastolí jasný program (tému a dĺžku). Ak nebude určený človek, ktorý toto milé stretnutie povedie, brainstorm sa zmení na neproduktívny tímový pokec bez smerovania a výsledku. Ideálne by bolo, keby moderátor zohrával skutočne iba úlohu „vedúceho“, teda by neprodukoval nápady. Prečo? V očiach kolegov by mohol pôsobiť ako blok (nie pokladničný), ktorý vie sám všetko najlepšie, a teda pomoc tímu nepotrebuje.
  2. Vytvorte atmosféru, v ktorej sa všetci cítia dobre. Vezmite kolegov mimo kancelárskych priestorov (napr. do čajovne). Zabezpečte, že všetci kolegovia budú najedení (nie, nemusíte im zaplatiť obed), no hlavne budú myšlienkami prítomní. Ak to nie je nutné, nech si notebooky nechajú vo svojich kancloch, aby ich nerušili prichádzajúce maily. Moderátor notebook môže mať, ostatným úplne postačí pero, papier, kreativita a čistá hlava.

  1. Prizvite iba taký počet ľudí, ktorý je potrebný. Čím viac ľudí, tým väčšia pravdepodobnosť, že sa stretnutie predĺži a zníži sa jeho efektivita.
  2. Oboznámte kolegov s témou. Stručne, jasne, zrozumiteľne. Položte im hlavnú otázku, ktorú budete riešiť. Napíšte ju na tabuľu alebo na iné viditeľné miesto.
  3. Hrajte sa. Hrajte sa so slovnými asociáciami (hamburger-hranolčeky-kečup), vypúšťajte zo seba neprerušovane všetky nápady, ktoré máte v hlave (tak, aby ich moderátor stíhal zapisovať), používajte notes, tabuľu, farebné nalepovacie papieriky.
  4. Nekritizujte. Ani nezvyčajné a na prvý pohľad nereálne nápady nemusia byť zlé. Neumlčte svojich kolegov tým, že ich nápad zamietnete alebo si ho nezapíšete. Asociácia je úžasná vec a vďaka nej môže aj zdanlivo nepotrebný nápad spustiť lavínu tých výborných. Ak sa aj nejaká kritika vyskytne, treba zdôrazniť, že je smerovaná na nápad, nie na osobu. Áno, zakázané je aj zazeranie a gúľanie očami.
TIP: Buďte negatívni. Tzv. negatívny brainstorming je tiež jedným zo spôsobov, ako prísť k revolučným myšlienkam. Stanovte si, že budete hovoriť iba to, prečo a ako sa niečo nedá, čo by sa mohlo pokaziť, čo určite nie je dobrá cesta. Pre nás, Slovákov, je vraj negativita typická, čiže by vám to malo ísť ako po masle 😊 Výsledky si potom už iba otočte na pozitívne.
  1. Neopakujte sa. Snažte sa regulovať si svoje myšlienky tak, aby ste nimi nenadväzovali na nápady kolegov. Ak máte tendenciu držať sa ideí ostatných, radšej si všetci spisujte nápady na papier namiesto toho, aby ste ich bezhlavo vykrikovali.
TIP: Zapamätajte si, že hlavným cieľom vášho meetingu je vytvoriť nové, neočakávané nápady, a teda nie diskutovať o tom, čo je známe (poprípade o tom, čo ste včera varili). Nie je nutné, aby ste sa všetci zhodli na jednom výsledku. Moderátor by tiež nemal hodnotiť kvalitu ideí.

Po brainstormingu

Moderátor si spíše všetky získané nápady. Kolegovia sa ďalej venujú svojej práci 😊

Ak máte aj vy osvedčené nápady na brainstormovanie, sem s nimi. Vítané sú všetky. Nebudú vymazané, skritizované ani odsúdené 😊

Zdroje

https://www.hubspot.com/
https://dennikn.sk/blog/197231/brainstorming-ktory-nefunguje/
https://www.timemanagement.sk/negativny-brainstorming/
https://www.umeniekreativity.sk/brainstorming/
https://www.euroekonom.sk/brainstorming-a-metody-skupinoveho-rozhodovania/
https://www.umeniekreativity.sk/brainstorming/
https://managementmania.com/sk/brainstorming
https://www.ipaslovakia.sk/sk/ipa-slovnik/brainstorming

CONTENT NEWSLETTER


Odber newslettra od ContentFruiter

 

Čerstvé CM novinky priamo na Váš e-mail

Aby ste boli v obraze pri vzostupe nového marketingu

Momentík..

Thank you for signing up!

Napísať komentár

Pošlite nám brief

Content marketing funguje - vieme to my, vy i vaša konkurencia. Buďte prvý, kto vo vašom odvetví využije silu moderného a efektívneho marketingu, vyšachujte svoju konkurenciu a “ukradnite si trh”.
Pošlite nám brief či zadanie alebo nám zavolajte a navrhneme optimálny postup. My sme na plodnú diskusiu pripravení.

Tel.: +421 917 044 725