59 % firiem v zahraničí navýši svoj rozpočet na content marketing v priebehu najbližších dvanástich mesiacov. Toto tvrdenie prieskumu CMI (Content Marketing Institute) a MarketingProfs o firmách na B2C trhu je natoľko zaujímavé, že som sa rozhodol pozrieť sa bližšie na to, ako je content marketing vnímaný v zahraničí. Ako s ním pracujú marketéri a akým smerom sa uberá, ako sa správajú firmy a koľko investujú do CM? Otázok veľa, a niektoré odpovede vás pravdepodobne prekvapia.
Content marketing využíva v zahraničí už väščina firem
Content marketing (na Slovensku a v Česku známy aj ako obsahový marketing) nie je len výsadou veľkých spoločností , ale práve vďaka contentu majú šancu presadiť sa na trhu aj stredne veľké a menšie firmy, ktoré sa rozhodnú investovať do svojho obsahu. Tento fakt potvrdzuje aj pomer 77:23 v prospech firiem, ktoré content marketing v zahraničí využívajú.
Graf 1 Využívanie content marketingu vo svete
Firmám s obsahovou stratégiou sa darí viac
Pravdepodobne všetci vieme, že so stratégiou máme väčšiu šancu dosiahnuť naše ciele. Naviac efektívnejšie a rýchlejšie. Napriek tomu, stratégia pre niektorých nie je samozrejmosťou. Content marketing je komplexná oblasť a vyžaduje svoju vlastnú CM stratégiu. Definícia person, cieľov, vytvorenie redakčného kalendára, tvorba obsahu a jeho šírenie si zaslúžia väčšiu pozornosť a hlavne premyslený systém a aktívne pôsobenie.
Aj prieskum ukázal, že efektívnejšie sú firmy, ktoré svoju CM stratégiu majú a medzi nimi najviac tie, ktoré ju majú aj písomne zadokumentovanú. Celkovo má CM stratégiu zadefinovanú 77% firem. Z toho tých čo ju majú aj písomne je 27%, ostatných 50% má CM stratégiu zadefinovanú aspoň verbálne.
Graf 2 Content marketing stratégia vo svete
Rozpočty na CM sú významné a každým rokom stúpajú
V priemere sa v zahraničí do content marketingu investuje až ¼ z marketingového rozpočtu. Ak sa ešte bližšie pozrieme na rozloženie firiem na základe investície do content marketingu, viac ako polovicu svojho rozpočtu vyčlení na content marketing 13%. V rozmedzí 10-50% rozpočtu sa nachádza až 31% respondentov v prieskume. Menej ako štvrtina uviedla, že do content marketingu investujú 1-9% svojho rozpočtu.
Graf 3 Rozpočet na content marketing z celkového marketingového rozpočtu
Veľmi dôležitým zistením prieskumu je fakt, že až 59% firiem plánuje svoj rozpočet na obsahový marketing v priebehu roka zvýšiť!
Graf 4 Plánovanie rozpočtu na content marketing v roku 2015
Pre úplnosť som sa pozrel aj na to, ako to vyzerá s tradičnou reklamou. Prieskum, ktorý len pred pár dňami publikovala spoločnosť Kantar Media ukázal, že za prvý štvrťrok 2015 boli výdavky na reklamu (v USA) v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka o 4% nižšie.
Čo ma zaujalo, ale nemôžem povedať, že prekvapilo, je, že výdavky na displejovú internetovú reklamu poklesli až o 8,7% a tlačená reklama v novinách dokonca zaznamenala pokles o 15,4%. Firmy vo svete si začínajú uvedomovať slabé stránky tradičnej reklamy - nezáujem ľudí a stále viac rozvíjajúcu sa bannerovú slepotu a postupne od bannerovej reklamy, ako ju poznáme dnes, upúšťajú.
Firmám, ktorým sa darí najviac
Nejde len o to, ako často firmy publikujú, ale hlavne čo publikujú. Obsah bez pridanej hodnoty pre zákazníka, či už súčasného alebo budúceho, hoci je pridávaný často, zväčša nedosiahne ciele, ktoré chce firma naplniť. Ako sa ukázalo, práve vytváranie kvalitného obsahu je v zahraničí jednou z výziev, s ktorou sa pasujú viaceré firmy. Až 62% marketérov v prieskume uviedlo, že vytváranie kvalitného a pútavého obsahu je to, na čom teraz pracujú.
Toto všetko sú príklady správania sa zahraničného trhu. Je predpoklad, že sa objavia aj u nás. Náskok budú mať práve tí, ktorí budú tvoriť kvalitný obsah vo svojom segmente medzi prvými. A ako je to u vás? Tvoríte obsah? Je dostatočne silný, originálny a pútavý pre vašich zákazníkov? Propagujete ho tam (sociálne siete, fóra a diskusie, vyhľadávače), kde je vaša cieľová skupina? Máte zadefinovanú obsahovú stratégiu či vytvorený redakčný kalendár? Alebo si myslíte, že Content Marketing je len “trendová bublina”, o ktorej sa píše, ale aj tak nefunguje? Neváhajte sa podeliť o vaše skúsenosti, názory a myšlienky v komentároch.
Ovocie článku
- Význam CM v zahraničí neustále stúpa, čo dokumentuje fakt, že ho využíva až 77% firiem (a už teraz je vnímaný ako silný a moderný marketingový nástroj).
- Firmy, ktoré si určia a zadokumentujú svoju CM stratégiu dosahujú lepšie výsledky ako tie bez stratégie (27% zahraničných firiem už má svoju stratégiu zdokumentovanú).
- Do CM ide stále väčší kus z marketingového koláča. V priemere je to až 25% z rozpočtu na marketing. Tradičná reklama stagnuje.
- Vytvárať kvalitný a pútavý obsah je jedným z cieľov až 86% firiem v zahraničí. 62% už na tom začalo pracovať.
Použité zdroje:
http://www.kantarmedia.com/sites/kantarmedia.com/files/press/kantar_media_q1_2015_us_ad_spend.pdf
http://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2014/10/2015_B2C_Research.pdf
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.
Napísať komentár